Lennusalga helikopteri hooldus maksab ligi 555 000 eurot

Madis Filippov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lennusalga helikopter ES-PWA.
Lennusalga helikopter ES-PWA. Foto: Küllike Rooväli

Lennusalga helikopteri AW139 ES-PWB 1200 lennutunni hooldus läheb maksma ligi 555 000 eurot. Kopter peaks Eestisse tagasi saabuma 15. veebruaril.

«Tegemist on 1200 lennutunni ehk teisisõnu 4 aasta hooldusega, mille käigus teostatakse väga põhjalikke inspektsioone kogu kopterile ja kopteri olulistele komponentidele,» selgitas politsei- ja piirivalveameti lennusalga juht Kalmer Sütt.

Kui varem märgiti, et hooldus maksab ligi 360 000 eurot, siis tegelikult on see vaid selle aasta summa. Kopter ES-PWB läks hooldusesse 2012. aasta novembris. Raha hoolduseks aga eraldati juba ka 2012. aastal.

«Ühtekokku on hoolduse läbiviimiseks tänaseks eraldatud 555 647 eurot (ilma käibemaksuta),» selgitas Sütt. «Sellest summast moodustab praeguseks eelarvestatud osa 462 000 eurot (ilma käibemaksuta), 13 defekti kõrvaldamine aga ootab veel kalkulatsiooni.»

Sütt avaldas lootust, et eraldatud summaga saadakse hakkama, mänguruumi on veel ligikaudu 90 000 euro (pluss käibemaks) ulatuses. Lõplik täpne summa ei ole praeguseks veel teada, see peaks selguma lähinädalatel.

«Inspektsioonide käigus võetakse maha mootorid, pearootor, sabarootor. Esiteks nõuab see kõik hulgaliselt inimtöötunde, mis lõppkokkuvõttes on kallis,» lisas ta. «Teine osa eelarvest kulub tuvastatud defektide kõrvaldamiseks vajalike varuosade ja materjalide eest tasumiseks.»

Ta tõi näiteks, et praeguse seisuga on nimekirjas 37 avastatud ja kirjeldatud defekti, mille kõrvaldamised jäävad hinnavahemikku 644 kuni 31 610 eurot.

«Kirjeldatud 37st kõrvaldamist vajavast defektist on tänaseks ära hinnatud 23 defekti, ülejäänud ootavad veel kalkulatsiooni,» rääkis Sütt. «Kolmanda suurema osa eelarvest moodustavad tootja poolt ette nähtud nn parendustööd, mis tuleb teostada. Meie puhul võime suurematest (ja kallimatest) nimetada näiteks sabarootori labade vahetust ning saba tugevdust.»

Lennusalk ise on võimeline teostama kuni 600 tunni hooldusi (sinna kuuluvad näiteks tootjafirma poolt ette nähtud erineva pikkusega hooldused iga 25, 50, 100, 300, 600 lennutunni tagant), suuremad (1200 ja 2400 lennutunni hooldused) tuleb sisse osta.

«Nimetatud suured ja põhjalikud hooldused püüame ajastada selliselt, et nad kattuksid kalendaarsete hooldustega, misläbi on meil võimalik kokku hoida nii aega kui ka raha,» seletas Sütt. «Suurte hoolduste tegemiseks kuulutatakse välja rahvusvaheline hange.»

Kopteri ES-PWB 1200 tunni hoolduse hanke võitis Norras Stavangeris asuv suur kopterite hooldus- ja arendustöid teostav ettevõte Heli-One (Norway) AS. Firma suurimateks klientideks on sellised kopterimaailma vägevad nagu CHC ja Bristow, samuti on neil näiteks pikaajaline leping Saksamaa Liitvabariigi politsei õhutoetusüksusega, mis on Euroopa üks suurimaid.

Praeguse prognoosi kohaselt naaseb helikopter Eestisse tänavu 15. veebruaril. Kopteri Eestisse tagasisaabumise kuupäev sõltub sellest, kas varuosade tootja (AgustaWestland) suudab õigeaegselt tarnida hooldusfirmale vajalikud varuosad.

Lennusalga helikopteri ES-PWA 1200 tunni ehk 4 aasta hooldus oli 2011. aastal ja ES-PWC 1200 tunni hooldus on planeeritud algusega 2014. aasta novembrisse või detsembrisse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles