Uuring: kolmandik tütarlastest jätkab pärast erikooli kriminaalset karjääri

Oliver Kund
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaagvere erikool kisendab ikka remondi järele.
Kaagvere erikool kisendab ikka remondi järele. Foto: Sille Annuk / Tartu Postimees

Sisekaitseakadeemia magistrandi lõputöö tuvastas, et Kaagvere erikoolis õppinud ja uuringus osalenud 240 tütarlapsest kolmandik pani pärast erikooli lõpetamist toime vähemalt ühe kuriteo. Kuritegudega jätkasid 15,5 protsenti valimis olnud tütarlastest.

Vähemalt ühe varavastase õigusrikkumise panid pärast erikooli toime koguni 68 protsenti tüdrukutest.

Sisekaitseakadeemia korrakaitse õppetooli assistent Enn Kooskora jõudis magistritöös järeldusele, et Kaagvere erikoolis aastatel 1995–2004 õppinud tütarlapsed saavad pärast erikooli resotsialiseerumisega rahuldavalt hakkama.

«Kui hinnata täiskasvanueas tütarlapsi skaalas «võitjad-kaotajad», on kindlasti tegemist valdavalt «kaotajatega». Võib välja tuua väite, et kui lapsepõlves jäetakse laps ilma kasvatusest, hoolitsusest, armastusest, tähelepanust, sotsiaalsetest oskustest, siis hilisemal eluperioodil on neid väga raske, kui mitte võimatu omandada ja teistega võrdväärselt ühiskonnas eksisteerida,» võttis Kooskora kokku uurimuse põhijäreldused.

Tüdrukud hulguvad ja otsivad tegevust

Hulkumine ja sellega kaasnev koolikohustuse mittetäitmine on enamikel juhtudel kriminaalse käitumise ja kriminaalse karjääri alguseks. Hulkumist ja pisivarguseid võimendavad poolik perekond ja seal valitsevad keerulised suhted ning perevägivald.

Samuti võib olla kriminaalse karjääri tekkepõhjuseks vanemliku armastuse ja hoolitsuse puudumine. Kuritegelikule käitumisele avaldab veel olulist mõju haridus, kutseoskused ja majanduslik toimetulek. Samas ei avalda tütarlaste halvale teele sattumisele mingit mõju nende perekonnaseis.

Halvalt teelt päästaks tugiisikud

Uuringu tulemustel tuleks erikooli lõpetanud tütarlaste paremaks resotsialiseerimiseks, näiteks juba erikooli paigutamisel, koostada tütarlapsele laiaulatuslik sekkumisprogramm, leida neidudele vabatahtlikke tugiisikuid, kaaluda tütarlastele kutseõppe omandamise võimalust juba erikoolis õppimise ajal, leida neile rohkem aktiivset tegevust ning samuti tuleks kooli tingimustes eraldi hoida pisirikkumisi ja juba kuriteo toime pannud tütarlapsi.

Uurimustöö valimiks olid kõik Kaagvere erikoolis aastatel 1995-2004 õppinud 240 tütarlast.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles