Klaassen: Tallinna-Tartu maantee ehitamiseks valiti liiga keeruline ja kallis projekt

Anna Ploompuu
, suvereporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mait Klaassen.
Mait Klaassen. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Eesti Maaülikooli rektori Mait Klaasseni sõnul on Tallinna-Tartu maantee ehitamiseks valitud liiga keeruline ja kallis projekt, kuid tema sõnul on inimeste heaolu kui majanduslikku arengut arvestades oluline, et tee valmis saaks.

Klaassen, kes sõidab keskeltläbi nädalas korra Tallinna-Tartu maanteel, oli enda sõnul 1990. aastatel toimunud koosolekul, kus osalesid Tartu ettevõtjad, ülikoolid ja omavalitsused ning arutati esimest korda neljarajalise Tallinna-Tartu maantee ehitamist.

Praeguse ehitustöö kohta sõnas Klaassen, et soovib tulevikus kuulata projekteerijate argumente, mis puudutavad projekti maksumust, kuna tee-ehituseks on valitud Eesti jaoks liialt keeruline ja kallis projekt.

«Meil on vaja tegelikult kaks pluss kaks teed ja meile ei ole vaja kümneid ja kümneid sildu. Meil on jõgedele sildasid vaja rohkem ehitada kui maanteedele. Tavakasutaja jaoks tehakse ebaloomulikult keerukaid asju,» selgitas Klaassen..

«Maailmas on erinevaid süsteeme maantee-ehituses kasutusel. Osa on lihtsalt laia teetammiga ja keskelt eraldatud, mis oleks tunduvalt odavam. Aga me valime ikka kõige kallimaid projekte, nagu me oleks üks maailma rikkamaid riike.»  

Klaasseni sõnul oleks tulnud odavam, kui neljarajaline maantee oleks olnud ühe teetammi peal. «Ma saan aru, et on olemas normid teatud liiklustihedusest alates. Aga Eestis ei ole liiklustihedus nii suur, küll aga oleks vaja normaalselt liikuda: aeglasem transport paremal rajal ja kiirem vasakul ja mitte midagi poleks katki.» Selle jaoks oleks Klaasseni sõnul vaja ühte maanteed, mitte kahte maanteed Tartu-Tallinna vahele.

«Paide rist tehti ära, mis on Chicago eeslinnale päris sobilik, aga kas Eestisse sellist vaja?» küsis Klaassen.

Suvine tee-ehitus Klaassenit kui pea igal nädalal Tallinna-Tartu maanteel sõitjat ei häiri, peaasi, et üldse tehakse remonti. Küll aga on tema sõnul oluline, et seda tehakse väikeste juppide kaupa. «Kui me paneksime korraga 50 kilomeetrit remonti, õõtsud 50 kilomeetrit remondis oleva tee peal – teise otsa jõudes oled päris segane peast. Aga kui sa õõtsud 10 kilomeetrit, kannatab selle ära.»

Klaasseni sõnul võiks tee valmis saada vähemalt kümne aasta jooksul, kuna see kergendab ettevõtete majandamist ja kauba transporti. «Majandus areneb seal, kus on ligipääsuteed ja kui me tahame, et Lõuna-Eesti areneb edasi, peame selle tee valmis ehitama.»

«Ma saan enne pensionile, kui see tee valmis saab,» naljatles ta ja tõi välja inimliku seiga, miks on vaja neljarajaline maantee kiiremas korras valmis saada: «Et Ussisoost ka kõik oma kassidega läbi pääsevad, ega sõida vastassuunavööndisse – elemetnaarne igal juhul.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles