Lotta pääses jäävangistusest Rohuküla sadamasse

Aleksei Günter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Koos Lotta II-ga pääses eile merevangist ka Ragn-Sellsi auto, mille lastiks vormsilaste talveprügi.
Koos Lotta II-ga pääses eile merevangist ka Ragn-Sellsi auto, mille lastiks vormsilaste talveprügi. Foto: Arvo Tarmula/Lääne Elu

Mootoririkke tõttu nädal aega merel jäävangis seisnud parvlaev Lotta II viidi eile puksiiriga Rohuküla sadamasse ning selle asemel sõidutab jää taandumiseni reisijaid mandri ja Vormsi saare vahel Soome puksiir SubSea VI.

Eelmise nädala AS Kihnu Veeteedele kuuluva Lotta II pardal veetnud kapten Vladimir Zenjov ütles, et üks laeva kahest vindist ei tööta, sest selle reduktori korpuse laager läks katki. «Me ise ei saa seda remontida, sest kogu osa on vaja vahetada. Laevamehaanikule käib see üle jõu,» tõdes ta.

Möödunud reedel veel kolme meeskonnaliikmega Lottal Soome puksiiri oodanud Zenjov rääkis siis, et esimestel laevasoleku päevadel valmistusid mehaanikud niipalju kui võimalik remondiks. Pärast seda polnud meeskonnal muud teha, kui alust tavapäraselt korras hoida.

Puksiir liinilaevaks

«Ootame puksiiri, vahime telekat. Mida Eesti kanalid näitavad, seda vaatame,» ütles Zenjov reedel. «Meil on kõik olemas, ega me kuskil Atlandil ei ole.»

Esialgu hiljemalt tänaseks saabuma pidanud jääklassiga Soome puksiir SubSea VI jõudis rasketest jääoludest hoolimata Lotta II juurde juba eile hommikul.

Lottale appi saadetud laevad olid AS Kihnu Veeteede juhataja Toomas Kõmmuse kinnitusel Rohukülas eile hommikul kella 10st, aga päästeoperatsiooniga viivitati, sest see ei tohtinud häirida mandri ja Hiiumaa vahet sõitvate parvlaevade liiklust.

Pärast seda hakkas SubSea VI puhastama teed Eesti puksiirile Mars, mis tõigi Lotta keskpäeva paiku Rohuküla sadamasse. Kõmmuse sõnul tõi Lotta mootoririke Kihnu Veeteedele sadadesse tuhandetesse kroonidesse ulatuva kahjumi.

Kõmmuse sõnul teeb nüüd graafikujärgseid reise Vormsile kaks korda päevas Sub Sea VI.

Möödunud esmaspäeval katkenud Rohuküla ja Sviby sadama vahelise laevaühenduse taastamine tegi liiklemise mandri ja saare vahel jälle võimalikuks. Liiklus katkes täielikult laupäeva hommikul, kui maanteeamet sulges viimasena Eesti kuuest jääteest selle, mis viis Vormsile.

«Esimesel võimalusel, kui jääolud lubavad, hakkab sõitma meie teine parvlaev Reet,» lubas ta.

Kõmmus tunnistas, et 12 reisijat mahutav puksiir pole parvlaev ega saa seetõttu Lottat täielikult asendada, kuid lisas, et reisijad ja hädavajalik kaup saavad saarele viidud.

Jää ikka paks

Kui jää taandub, hakkab SubSea VI assisteerima Reeta, millel saab transportida ka autosid. Kõmmuse sõnul pole jää paksus möödunud nädalast oluliselt muutunud. See on Soome jääkaardi järgi ikka 40–50 sentimeetrit, laevateel isegi kuni meetrine, sest seal on tekkinud üksteise külge külmunud jäätükkidest paksem kiht.

Lotta remondiplaanide kohta ei osanud Kõmmus eile veel midagi öelda. Tema väitel on võimalik, et laev tuleb üldse dokki tõsta, kuid selleks on alust vaja pukseerida ja see oleks praegustes jääoludes suur risk. «Nii et esialgu jääb see Rohuküla sadamasse,» tõdes Kõmmus.

Kõmmuse hinnangul peaks Eesti riik sarnaselt Soome ja Rootsiga parvlaevaühendusi rohkem doteerima.

«Selliste laevadega nagu Reet ja Lotta ning sellise rahaga, mis meil on praegu, on stabiilset ühendust väga raske tagada,» kurtis ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles