Poliitiline maanteeteater Endlas

Janar Ala
, kultuuriajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Roy Strider
Roy Strider Foto: Raigo Pajula

Seni rohkem kolumnisti, auhinnatud reisikirjaniku ja bändimehena tuntud Roy Strideri debüütnäidend «Mässajad» esietendub homme Pärnu Endla laval. Lavastajatüüri juures Andres Noormets.




Tegemist on elulistel sündmustel põhineva looga, mille tegevus leiab aset peamiselt Saksamaal Rostockis. Seal toimusid 2007. aastal G8-vastased massimeeleavaldused, millest autor ka ise osa võttis. Strider räägib näidendis üldisemalt teekonnast – teekonnast meie sees ja Eestist Saksamaale ning tagasi.



«Kirjutades mõtlesin, et see võiks olla roadplay või maanteenäidend, aga väga huvitav on vaadata, mis sellest Andres Noormetsa lavastajanägemuses saanud on,» ütleb autor. «Minu jaoks on lahendus üllatav,» lisab ta.



Strideri sõnul on tegemist tõsise poliitilise teatriga, mis võib vaatajatele mõneti ka šokeerivalt mõjuda. «Ega see kerge vaatamine ei ole, vaja on vaadates tööd teha ja kaasa mõelda,» mainib ta. Noormetsa minimalistlikus lavastuses kasutatakse ka dokumentaalkaadreid nendest samadest Rostocki sündmustest. Lisaks võttis näitetrupp ette reisi Poola, kus filmiti täiendavat videomaterjali ja üritati niimoodi oma rollidesse võimalikult hästi sisse elada.



«Mässajaid» on konsulteerinud ka mitmed aktivistid, kes on Eesti tingimustes kogemustega meeleavaldajad ja kellest üks sattus Rostockis vanglasse. Strider ütleb, et selles mõttes peaks tegemist olema autentse materjaliga.



Seda, kuidas ühte näidendit kirjutada, Strider enda sõnul küll ei teadnud. «Mingit võrdlusmomenti või õppeteksti mul ees ei olnud, nii et küllaltki klišeevaba tekst,» räägib näitekirjanik. Kuid eelmisel aastal sai Strider «Mässajate» eest Eesti Teatri Agentuuri stipendiumi. Seda, kes näidendi vastavale komisjonile saatis, Strider ei tea. «Aga ühel hommikul saabus ümbrik, kus oli jutt sees, et olen stipendiumi saanud,» räägib mees.



Pärnu Endla tellis selle näidendi Strideri käest 2007. aasta varasügisel – veidi pärast näidendis kajastatavat G8 tippkohtumist Saksamaal. Planeeritaval näidendil oli tugev päevakajaline potentsiaal, kuid kirjutamine jäi venima.



Eelmisel kevadel läks Strider koos oma bändiga Indiasse kontserte andma ning kui teised bändiliikmed Eestisse tagasi sõitsid, siirdus Roy Strider Nepali Kathmandusse. Seal just alanud mussoonihooajal, mil väljas, vihma käes, midagi teha ei olnud, sai näidend kirja pandud.



Kuigi näidendi valmimine venis, on teema autori sõnul endiselt aktuaalne. «Hiljuti võeti vastu n-ö pronksöö seadus, millega oluliselt kitsendati mitmeid vabadusi, nagu näiteks vabadust meelt avaldada. Need teemad on alles Eestisse jõudnud ja saavad pikaks ajaks aktuaalsed olema,» räägib ta.



Strider sõnul on näidendil praeguses kontekstis hoiatav väärtus ja lugu võib mõjuda kaasajastatud Orwellina. See aga ei olnud autori taotlus, vaid need olid aset leidnud sündmused ise, mis teosele «1984» sarnaneva õhkkonna lõid.



Strider mainib, et jälgib nii peavoolu- kui alternatiivmeediat, kuid ei ole märganud Rostocki teemal kirjutatud näidendit. Teartitükki kirjutades ei pidanud Strider aga silmas ainult Eesti vaatajat, kuigi tegevus toimub osaliselt Eestis ja paljud tegelaskujud on eestlased. «Pidasin silmas märksa universaalsemat vaatenurka,» räägib ta.



Strider peab «Mässajate» kirjutamist meeldivaks protsessiks, kuid plaani näitekirjanikuna jätkata tal siiski ei ole. «Mul on muid tegemisi nii palju. Just andsin ära käsikirja «Minu Mongoolia». Kui keegi konkreetse ettepaneku teeks, võiksin ju planeerida,» lisab ta.



Uus etendus


«Mässajad»



Autor Roy Strider


Lavastaja Andres Noormets


Osades Liis Laigna, Marta Pulk (külalisena), Sten Karpov, Lauri Kink, Priit Loog, Jaanus Mehikas, Tambet Seling



Esietendus Pärnu Endlas


7. novembril

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles