Sõrmuste isand Igor Mang

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Astroloog Igor Mang jätab teleekraanil sünge mulje nagu Rasputini reinkarnatsioon. Lähemal vaatlusel on tegu sõbraliku mehega, kel kirev elukäik.

Tolkieni teosed on popimad kui iial enne ja selle üks põhjus peitub kindlasti Hollywoodi linastustes. Väheste järelejäänud kuninglike perede vastu Euroopas tunnevad inimesed jätkuvat huvi. Tänapäeval tähendab see, et teema müüb.
Märgid keskaja taastulekust on siiski liiga hajusad, et neid uue tehnoloogia ajastul tõsiselt suudaks võtta.
Ent Eestis on üks mees, kes kuulutab keskaega ja kuningriiki ette tõsisemalt kui seda tegi kümme aastat tagasi libakuningas Kirill Teiter. Igor Mangi tõe tagatiseks on tähed taevas.
Tähetark Mang on Maalehe populaarseim autor. Fakt.
«Miks on Mang praegu nii populaarne?» arutleb Maalehe peatoimetaja Sulev Valner. «Ta on praeguse aja fenomen. Inimesed vajavad sellist habemega tarka meest. Kui mõelda nüüd samuti populaarsele «Sõrmuste isandale», siis seal on üks tegelaskuju, kellega ehk tekib paralleel.»
Läheme külla tänapäeva Sarumanile, kelle soontes voolab poole võrra meie oma armsat eesti verd. Ta on peaaegu kõigi Eesti astroloogide õpetaja.
«Jalanõud võite jalgratta peale ka panna, kui mujale ei mahu,» poetab Mang oma Kadriorus asuva korteri ülikitsas koridoris. Küllap see on lõõp tähetarga moodi. Tema kõnelemist tähistab megavurrude võbin, suu peitub seal kuskil halliseguses mustavas dĻunglis.

LOSSID JA MÄED. Astume väiksesse tuppa, mida poolitab raamaturiiul ning ääristavad maalid ja reprod Kesk-Euroopa mägedest ja keskaegsetest lossidest. Mangi töölaua asemel on saksa- ja venekeelsete ajalooraamatute virnad.
Kuna Mangi naine Küllike vilksab kodunt välja: tere-head-aega, mul-pole-aega, siis nõristab Mang ise ajakirjanikele raudrohuteed.
Ette tõtates: teise naise Küllikesega kohtus Mang new-age-laagris, tegi talle horoskoobi, nägi, et nad sobivad punktipealt ja mis siin enam viivitada. Neli päeva hiljem kolis Mang Küllikese poole.
Me ei aima veel, kui jutukas on Mang, sest kõigepealt jälgib ta endast põlv nooremaid mehi kotkatiivuliste puhmaskulmude alt. See ei ole siiski Ka?pirovski klaasistunud pilk, vaid uudishimulik vaade. Hetk hiljem küsib Mang meie tähtkujusid ja ilmselt saab kinnitust oma järeldustele.
Ta on kuulutanud ette Nõukogude Liidu varisemist ja Eesti peaministreid. Kui tekkis kolmikliidu valitsus, uuris Mang selle poliitikute sünniajad minuti täpsusega välja ja ennustas ajaliselt täpselt liidu lagunemise. Ärge valige parteisid, valige isikuid, sest partei programm muutub, inimese olemus mitte, räägib ta nüüd.
Sama täpselt on Mang ennustanud ette oma õetütre Kristiina Heinmetsa puberteediea armumiste lõppu. «Ma olin ausalt öeldes väga pahane,» torutab Kristiina nüüd huuli, «kui helistasin 14–15-aastasena onule ja teatasin: noh, ma olen nüüd jälle armunud, tema aga ütles kuupäevalise täpsusega, millal see suhe lõpeb. Aga helistamata ei saanud ma ka jätta.»
Hiljem ennustas Mang juba Kristiina osalemist Miss Universumil ja tulekut esikümnesse. Aeg-ajalt vaatab Kristiina onu tehtud sünnihoroskoopi ja näeb: jälle läheb täppi, jälle täppi…
Ma ei usu horoskoope, räägib Kristiina ikkagi.
Mangi õde Sirje oli hirmul, kui Mang seitsmekümnendail ennustas täpselt ette sündmusi Eestis 1980ndate lõpus ja 90ndate algul. «Jumala eest, et ta selle jutuga kuhugi avalikult ei läheks,» ehmusid teisedki sugulased. Mang läks selle jutuga Eesti peale rändama juba kaheksakümnendate algul.
Mang pole aga selgeltnägija, tema uurib tähtede seisu ja edastab kosmilist sõnumit.
Mang kuulutab Eesti kuningriigi tulekut ja keskaja renessanssi Euroopas.

MONARHIA ALKOHOLISMI VASTU. Miks monarhiat vaja on? Sest suur osa inimesi on pätistunud, sest valitsevad alkoholism, narkomaania ning looduse hävitamine industrialiseerimise nimel. Noorsugu debiilistub, sest talle surutakse igast kommunikatsioonikanalist peale mürtsu, tümpsu ja pornot. Intelligents degradeerub, sest kehtib loosung «Kahtle kõiges!». Kõike müüakse. Elu on inetu. Demokraatia olevat inimkonna mäss jumala loodud korra vastu, sest demokraatlikud valitsejad patukahetsust ei tunne.
See on Mangi manitsus eesti rahvale, väike väljavõte tema toodud põhjustest, mis toovad tagajärje: õitsva, eetilise kuningriigi.
Mangi hea tuttav Vigala Sass märgib kuningriigi idee peale: «Kuningriigi kohta on Igoril tühi jutt. Kui ma ei tunneks Igorit mõnusa ja tubli mehena, arvaksin, et selle jaburuse on kirjutanud harimatu põhikooli kristliku hariduse saanud petetu. Aga päikest Igorile!»
«Ikka tahetakse end võõraste sulgedega ehtida,» lisab Maausuliste Saarepealse koja kirjutaja Elo Liiv.
Aga Mang põhjendab kristliku kuningriigi eestipärasust Maarjamaa nimetuse päritoluga: Liivi- ja Eestimaa on pühendatud Neitsi Maarjale.
Kuningaks ei pretendeeri Mang ise. Eesti kuningas olevat alles vaevupaterdav lapsuke. Milline neist, seda tähed veel täpselt ei ütle, sest tulevase kuninga tunnustega põngerjaid olevat Eestis mitu.
Nime Mang sai vene mereväelasest isa ja eesti lasteaednikust ema poeg Igor Smirnov alles oma esimeselt abikaasalt kaheksakümnendail. Tulevane Mang katsetas enne tähetargaks saamist mitmeid elualasid. Isa sunnil läks ta õppima Tallinna Merekooli, aga julges selle varsti pooleli jätta, nagu ka hiljem teedeõpingud Polütehnilises Instituudis. Boheemlike, vaimsete kalduvustega nooruk tundis end tehnitsistlikus ümbruses lämbuvat.
Pisut leevendas ülikooliaegne valgustajatöö Draamateatris. «Seal võis istuda, lips ees,» muheleb Mang. «Aga hiljem Estonias pidin lae all proĻektorite filtreid vahetama, see oli isegi pisut eluohtlik.»

SALARAAMATUTE JUURES. Tegelikult oli noor Igor sügavalt õnnetu, sest ei leidnud kohta elus.
Tallinna Kreutzwaldi-nimelises raamatukogus rariteetide pildistajana töötades sattus Igori kätte peaaegu kogu keelatud metafüüsiline ja metapsüühiline kirjandus, mis tollal Eestis olemas oli. Ka joogaraamatud. Osasid teoseid käis Igor toomas isegi Toompea lossi ning Nevski katedraali keldrites asunud arhiivide poolsalajastest fondidest.
«Mul oli isegi võimalus neid teoseid paljundada, see oligi minu töö,» räägib Mang raamatutest, mis muutsid tema elu. Näiteks Oswald Spengleri «Õhtumaa allakäik», mis nepiajal vene keelde tõlgiti, Venemaalt Eestisse jõudis ja nõukogude ajal sõna otseses mõttes põranda alla jäi.
Nüüd tundis Mang, et tema ees avanevad lõpuks ometi teatud uksed. Uksed kuhu? Vaimsesse maailma muidugi.
Juba maamõõtjana töötades tutvus kergesti sõbrunev noormees oma tulevase õpetajaga, Sankt Peterburgist pärit astroloogi Veera Karlovna Savendiga, kes kuulus Eesti Astroloogia Seltsi, mis neil aastail tähendas põhiliselt vanaprouat ennast tema oma kodus.

METAPSÜÜHIKUTE SELTS. Savendi õpetas Mangile astroloogiat oma surmani 1986. aastal. Mang tutvus valgevendade ordu liikme Valter Urbiga, kes kolmekümnendate lõpul käis Sofias palverännakutel.
Mang hakkas igal pühapäeval koos Savendiga osalema Eesti Metapsüühika Seltsi põrandaaluses tegevuses. Seltsi riismed käisid koos teosoofi proua Hendriksoni korteris Lembitu kino peal ja seltsi juhtis ooperilaulja Mati Palmi tädi Adele Palm. Vanad müstikud tõlkisid keelatud kirjandust, arutlesid maailma asjade üle. Samuti külastas Mang regulaarselt oma teist suurt õpetajat Gunnar Aarmat.
Metapsüühilises ringis käis Mang 1980ndate keskpaigani, mil esimese vabariigi aegse seltsi viimasedki Eestisse jäänud liikmed surid.
Mangi vanemad, tänaseks samuti siit ilmast lahkunud, ei olnud poja uue elutee leidmise üle sugugi õnnelikud. «Mis sa jamad selle soolapuhumisega,» köhatas sõjaväelasest isa vahel tõsise ilmega. «Millal sa meheks saad!»
«Õpi mõni korralik amet selgeks,» toetasid sugulased kooris isa.
Isegi Mangi tuttavad on tema astroloogiametit ette heitnud. «Selline apostellik välimus ja tegeled sellise jamaga!» ohkas Mangi katoliiklasest sõber Johannes Kesa.
«Astroloogia, see on jumalast kaasa antud, see on talent, see on anne!» tõstab Mang käed taeva poole. «See on ajastu vaim, mitte mina ei ole ennast teinud astroloogiks.»

HIPID, KRIŠNAIIDID. Ajastu vaimu kandja või mitte, lõpuks võttis mitte enam verinoor Igor kätte ja omandas korraliku meheameti. Seitsmekümnendate lõpus koolitas Olustvere ta mesinikuks. Loodus on Mangile hingelähedane ja oma valitud kingadest Igor välja hüppama ei pidanud. Ta suhtles edasi esoteeriliste huvidega ringkondadega.
Pärast Jänedal Kali järve taga talumajas riigi mesilasi pidades andis ta lühema- või pikemaajalist peavarju hipidele, postbiitnikele, kri?naiitidele, dissidentidele, niisama hulgustele ja igasugusele muule kahtlasele elemendile.
Kui Mang maja maha jättis, käisid KGBkad Jänedal mesiniku majapidamises põrandalaudu üles kangutamas, aga ei leidnud midagi.
Ühe tõuke püsimatu Mangi astroloogiametile andis töö kuulsa ajakirja Noorus doktor Noormanni, psühholoog Tõnu Otsa käe all perekonnanõuandlas. Konsultandi ametinimetusega Mang tegi seal klientidele 25 rubla eest horoskoope, andes viiendiku nõuandlale. Peagi sai ajalehe Sovetskaja Estonija korrespondent ideoloogiliselt õõnestavale tööle jälile ja Mangile anti kinga, aga tema klientuur oli tekkinud ja tuntus kasvamas.
Murranguline periood 1984– 1991 oli aeg, mil Mangi teeneid enim vajati. Mang sõitis läbi kogu Eesti. Pidas esoteerilisi loenguid kolhoosides, koolides, tehastes, isegi julgeolekutöötajatele.

LOENG VÕI ÜLEKUULAMINE. Oli see siis loeng või ülekuulamine? Mang ei saanud esialgu ise ka aru. KGB on teda välja kutsunud kolm korda, neist viimasel korral, 1987. aastal, veel enne KGB haarde lõdvenemist ehk Karl Kortelaineni lõpuvõimuaastal, pidas Mang julgeolekutöötajatele astroloogiaalase loengu. Aasta enne olid KGBkad Mangi hoiatanud: tegelge oma hobiga kodus, mis te käite ja lobisete!
«Müstikuna ehk inimesena, kes puutub kokku teispoolsusega ja oskab lugeda märke, võin öelda, et minu Eesti-ringsõit oli vabanemise sümbol,» teatab Mang. Võltstagasihoidlikkus on talle võõras.
Eesti Vabariigi ajal tõsteti Mang ja tema «nõidus» au sisse. Ta esindas Eestit rahvusvahelistel astroloogide kokkutulekutel ning sai 1990 Moskvas ja 1993 Luzernis tuttavaks rahvusvaheliste astroloogiliste ringkondadega. Mangi hakati kutsuma konverentsidele üle Euroopa.
Eesti Kaubanduskoja tollane president Peeter Tammoja meenutab hea sõnaga, kuidas Mang nelja aasta jooksul soovitas sobivaid aegu ärikohtumisteks, laenuvõtmisteks, läbirääkimisteks, reisideks. Iga nädal pidi astroloog esitama prognoosi, teadmata ise kuigi palju majandusasjust.
Mangi peavad ?arlataniks mitmed Eesti tõsiusklikud, olgu nad siis luterlased, katoliiklased, ortodoksid või muud. Põhjuseks Mangi näiline ebakindlus: musta mantli ja suure puutoikaga mees külastab nimelt kõiki kirikuid.

KRISTUS JA TAARA. «Mina pooldan kõiki religioone ja nende erinevaid käsitusi, peaasi on tunnistada kõrgemate jõudude olemasolu. Mina näen seda liini, mis algab muinasaja hiitest. Mina käin mööda sirget teed,» põrutab Mang. «Kristus ei tulnud millegi asemele. Tema tuli vanale juurde. Ja miks me peame ütlema, et prantsuse lütseum või inglise kolledĻ on hea, aga emakeele kallakuga kool halb. Ma olen kristlane, aga ma kaitsen taaralasi – nad kannavad ürgset traditsiooni, mida kristlus ei tohi hävitada!»
Suurimateks usklikeks peab Mang teadlasi, kes võivad oma teadmistega hävitada kiriku autoriteedi.
«Loen oma elu õnnestunuks, kui pärast minu surma öeldakse: Igor Mang oli sakraalse traditsiooni kandja Eestis!» kõmistab Mang. Euroopa sakraalse traditsiooni prohvetid on sajandialguse vene filosoof Nikolai Berdjajev, prantslane Rene Guenon ja sakslane Titus Burkhardt. Mang nimetab neid Euroopa eliidiks, eliit ise pärineb muinasaegade pühameestest. Tema oma tagasihoidlike võimetega üritavat vaid sama liini peale saada.
Paljud astroloogid on vabamüürlased. «Mina ei ole,» hüüatab Mang. «Muidu ma nii vabalt siin ei räägiks.»

UUED DRUIIDID. Mang kuulutab Eesti kuningriigi tulekut ja keskaja renessanssi Euroopas. Seda tehes saab vagurast keskealisest onklist sisendav apostel. Taas väristab ta käsi taeva poole ja silme ette kerkib Rasputin. Filmivariandis muidugi, kust mujalt see saja aasta tagune hull geenius kangastuda võiks.
Märke keskaja renessansiks olevat palju: Trialogose festivalist Tallinnas Tolkieni teoste uue tulekuni. Druiidide ja keltide õpetuste taastamisest keskaegse kunsti uue populaarsuseni. Druiid on muide ka üks Mangi iidoleid, NASA astrofüüsik Barbara Ann Brennan.
Mang kuulub ordusse, mille nime, tegevuse ja liikmete mainimine on tema jaoks tabu. Kõrge kraadiga looĻivendadelt kuulnud Mang, et Euroopa Liidu taga on Siioni prioraat, kelle eesmärk on taastada Frangi riigi esimeste valitsejate merovingide võim.
Võib-olla ei pea me kutse eest Euroopa Liitu tänama mitte Siim Kallast ja Kristiina Ojulandi, vaid Igor Mangi?

Igor Mangi versioon Euroopa Liidust

Euroopa Liidu taga on merovingide dünastia, kelle tänane esindaja Otto von Habsburg on Pan-Euroopa Liidu, millest kasvas välja Euroopa Liit, juht.
Legendaarse teose «Püha veri, püha graal» järgi olid Kristus ja Maarja abielus ja neil olid lapsed. Nad kolisid tagakiusamise eest Lõuna-Prantsusmaale, kus segunesid Frangi riigi ülikutest merovingide dünastiaga. Sealt tuli mõiste «püha veri, püha liit». Merovingide dünastia järglased omakorda on Habsburgid.
Euroopa Liit on Püha Rooma keisririigi järglane, kelle huvides on oma valdusi laiendada. Seetõttu võetakse Eesti sinna liitu niikuinii, ning seetõttu pooldab Mang Euroopa Liitu. Ehkki kardab samas, et see võib eestlased muuta rõhutud matsirahvaks nagu Austraalia aborigeenid.
Siiski on Eesti Püha Rooma keisririigi järglane, sest meie maa on pühendatud Neitsi Maarjale.

Igor Mang
Tähetark-astroloog

Sündinud 1949 Tallinnas
Õppinud Tallinna 4. Keskkoolis (lõpetas 8. klassi 1965), Tallinna Merekoolis (jäi pooleli), Tallinna Õhtukeskkoolis (lõpetas 1969), Tallinna Polütehnilises Instituudis (autoteede kateeder jäi lõpetamata), Olustvere sovhoostehnikumis (1977 lõpetas mesinduse eriala), Usuteaduste Instituudis (1987–90, ei lõpetanud)
Töötanud 1968–77 Laevaremonditehases lukksepana, Draamateatris valgustajana, Kreutzwaldi-nimelises raamatukogus fotograafina, Kommunaalprojektis geodeedina, Estonia teatris elektrik-valgustajana.
1977–80 Aegviidu metsamajandis mesinikuna
1980–82 Pärnu sanatooriumis masseerijana, Tallinna Perekonnanõuandlas psühholoog-konsultandina
1982–87 Niguliste kirikus tuletõrjevalvurina
1987–90 ühingus Teadus kaastöölise-lektorina, konsistooriumis ekspediitorina
1991–95 kaubanduskojas nõunikuna
1995– … Maalehes lepingulise kaastöölisena, hiljem koosseisulise astroloogina
Alates 1981 pidanud astroloogiaalaseid loenguid, kursusi kõikjal Eestis, lisaks kümnetes Euroopa ja Aasia maades.
1998 teos «Riigi sünd ja surm läbi astroloogiliste sümbolite»
tütar Maria Mang

Tekst Valner Valme, fotod Egert Kamenik

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles