Tankeriõnnetuse põhjustas ilmselt inimlik eksimus

Madis Filippov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tankeri Pacific Empire teekond.
Tankeri Pacific Empire teekond. Foto: Graafika: Margit Randmäe

Nagu enamiku laevade madalikule sõitude puhul, võis ka tankeri Pacific Empire merepõhja kinnijäämise põhjus peituda inimlikus eksimuses, kui soovitud ankrukohast liiguti lihtsalt veidi mööda.




Laupäeva varahommikul Aegna lähedal suhteliselt õnnelikult ehk ilma lastita madalikule sõitnud, Hongkongi lippu kandev tanker Pacific Empire triivis veeteede ameti esialgsel hinnangul ankurdades kõrvale.

Kuigi arvestada tuleb näiteks ilmaolusid ja muudki, võib veeteede ameti mereõnnetuste juurdluse ja meresõiduohutuse arenduse osakonna juhataja Raul Telli sõnul eeldada, et kõnealuse õnnetuse põhjustas inimene. Sel ankrualal polevat ka loots nõutud, loots oli tellitud vaid sadamasse sisenemiseks.

«Naftatankerite ohutusega tegelevad Soomes kaks sadamat ja Venemaal kõik suuremad sadamad, kes kasutavad eskortimist,» selgitas puksiirifirma PKL nõukogu esimees Rein Tõntson. «See tähendab, et tankeril on ahtris üks puksiirlaev, mis peab teda kursil hoidma. Eestis ei ole seda vajalikuks peetud.»

Raul Tell nentis, et selline teenus – ohtlike veostega laevade eskort – võiks ka Muugal olla. Samas ta lisas, et selline teenus on mõeldud pigem kitsuste läbimiseks. «Selle peale on mõeldud, aga üldiselt on sisenemine Muuga lahte väga lihtne, kui järgida ohutusnõudeid,» osutas ta.

Kiirusel poolteist sõlme (ligi 3 km/h) vastu põhja triivinud 244-meetrine laev võinuks aga põhjustada tõsise ökokatastroofi, kui oleks sõitnud täislastis. Kuigi tankeri rool ja sõukruvi on korras, tuvastati laeval ulatuslikud põhjavigastused vööris ja vasaku parda neljanda ballastitanki piirkonnas (augud ja mõlgid põhjaplaadistuses).

«Laeva inerts oleks täislastis olnud oluliselt suurem. Ma ei oska öelda, kas ta oleks purustanud mõlemad korpused, aga see ei ole ka välistatud,» rääkis Tõntson. Ta lisas, et Tallinna supelrannad võiksime mõneks aastaks unustada, kui ligi sada tuhat tonni naftasaadusi vedav alus õnnetult madalikule sõidab ja lekkima hakkab.

Tõntson märkis, et laupäevane õnnetus on mõneti müstiline. «Kui laev hakkab kursilt kõrvale minema või satub liiga madala koha peale, siis VTS jälgib pidevalt laevu ja see oleks pidanud kohe hoiatama,» selgitas Tõntson. VTS (vessel traffic system) on laeva liikluskorralduse süsteem.

Raul Telli sõnul juhtub madalikule sõitmisi Läänemerel pigem lõunamaameestega ning peamiseks põhjuseks on ikka inimlik eksitus, väga harva mõni tehniline probleem.

Eesti saaks laevaomanikku trahvida näiteks juhul, kui madalikule sõitmine oleks kaasa toonud keskkonnareostuse, kuid niisama hooletu sõitmise eest, nagu nüüd,  ei saa Telli sõnul indialasest laevaomanikule teha midagi muud kui teavitada juhtunust mereadministratsiooni.

Esialgsel hinnangul võib Pacific Empire’i põhja parandamiseks kuluda ligi 90 tonni metalli ning remontimiseks tuleb ta viia kas Soome või Poolasse, sest tanker on Eesti jaoks liiga suur. Selleks antakse ühekordne ülesõiduluba.

Madalikule sõidud
•    Aastatel 2004–2009 sõideti Eesti vetes tankeritega madalale neljal korral: Kopli lahes, Tallinna lahes, Miiduranna sadamas ja Muuga lahes.
•    Ühel juhul oli põhjuseks tehniline rike, teistel juhtudel inimlik eksitus.
•    Neis õnnetustes sai tõsiseid vigastusi üks tanker.
Allikas: veeteede amet

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles