Bussiliine ähvardavad rahapuudusel uued kärped

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tauri Juhkami sõnul läbib Kurnat päevas ainult kaks bussi ning et needki jäävad pahatihti käigust ära, tuleb vahel kolm-neli kilomeetrit jalgsi kõmpida.
Tauri Juhkami sõnul läbib Kurnat päevas ainult kaks bussi ning et needki jäävad pahatihti käigust ära, tuleb vahel kolm-neli kilomeetrit jalgsi kõmpida. Foto: Priit Simson

Maakondlikel bussiliinidel tuleb järgmisel aastal taas kord arvestada väiksema toetuse ja piletihinna võimaliku tõusuga, sest majandusministeeriumil napib raha.

Tuleva aasta eelarve piirmäär, mille on ette kirjutanud rahandusministeerium, tekitab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) eelarvesse pea poole miljardi krooni suuruse augu. Seda saaks lappida peamiselt ühistranspordile antavate toetussummadega.

Teine võimalus oleks seatud piirmäär ületada, kuid küsitav on, kas see samm ka järgmise aasta riigieelarves kajastuks.

Bussikonkursid kukuvad läbi


Rahandusministeeriumi välja öeldu järgi peaks MKMi eelarve järgmisel aastal mahtuma 8,69 miljardi krooni piiresse, mis on tänavusest kärbitud eelarvest pisut üle miljardi võrra enam. Muret teeb ministeeriumile tõik, et suur osa rahast on mitmesuguste määrustega ette ära planeeritud ning neid muuta on raske.

Näiteks moodustab suure osa eelarvest Euroopa Liidu abiraha, mille kasutamiseks on vajalik Eesti oma panus. Viimast vähendada ei saa, kuna siis ei saaks kasutada ka euroliidu toetusraha.

Toetuste ja haldusalade kuludeks jääks ministeeriumil tuleval aastal ligi 1,34 miljardit krooni, tänavu on see summa pea pool miljardit enam.

Samas vajaks ühistransport hüppelist toetuste tõusu, sest kütus on viimase aastaga kallinenud mitukümmend protsenti. Maakondlikud bussikonkursid kukuvad läbi, sest firmad ei ole nõus praeguste väikeste toetuste juures inimesi vedama. Nii on läinud näiteks Valgamaal ja Ida-Virumaal.

Bussisõitja elu raskemaks

Majandus- ja kommunikatsiooniministri Juhan Partsi sõnul ei saa praeguses olukorras rahandusministeeriumi seatud piirist kinni pidada, sest riik ei tohi oma kohustusi täitmata jätta. Küll aga möönab Parts, et rasked ajad ja optimeerimine seisavad ühistranspordis paratamatult ees.

Tuleviku väljavaadet ei muuda helgemaks ka tõsiasi, et raske on kõigil ministeeriumidel. Valitsus ei ole seni lahenduste leidmisel aga kuigi edukas olnud ning iga ministeerium ja erakond seisavad jäigalt vaid enda eelarve eest.

Partsi sõnul tuleb bussiliine tõenäoliselt veelgi optimeerida ning suurenema peab ka piletitulu. «Riigieelarvet tasakaalust välja ajada ei oleks kindlasti mõistlik,» lausus Parts. «Maailma lõpp see muidugi ei oleks, aga hea ka mitte.» 

Bussireisijatele võib aga «liinivõrgu täiendav optimeerimine» küll vaata et maailma lõpp olla. Eile Balti jaamas Kurna bussi oodanud Tauri Juhkami sõnul läheb tema kodukülla päevas vaid kaks bussi ning needki jäävad pahatihti käigust ära. «Kui bussi ei tule, siis sõidan Pajukile,» rääkis Juhkam. «Sealt on koju umbes kolm-neli kilomeetrit.»

Kurna on väike koht, kus vaid 15 maja; apteeki ega poodi seal pole. Lähim apteek ja pood asuvad Jüris.

Maakondlike bussiliinide probleemidega on kursis ka Ida-Viru maavanem Riho Breivel. Nende maakond on üks neist, kus bussikonkurss läbi kukkus.

Breivel leidis, et kuidagi peavad maavalitsus ja riik ikkagi hakkama saama, sest inimesi ei saa hätta jätta.

«Nutta pole siin midagi,» lausus maavanem. «Nende vahenditega, mis on, tuleb kõik vähegi võimalik ära teha.»

Kommentaarid

Diana Fazlõjeva
Vaida

Iga päev tuleb Tallinnas koolis käia. Bussid väljuvad Vaidast umbes kord tunnis ja seni ei ole sellega väga suuri probleeme olnud – vahel ainult hilinevad kümmekond minutit. Kuukaart maksab seni 450 krooni ja see ei ole veel väga hull.

Leida Olju
Loo

Üldiselt on ühistranspordi kvaliteet viimase aastaga paranenud. Sõitmisele kuluv raha teeb aga murelikuks küll. Kuukaardi hind on 350 krooni ning vald pensionäridele soodustust ei tee.
Bussipileti võimalikku hinnatõusu kommenteeris Olju sügava ohke ja õlakehitusega.

Velaine Kukk
Kostivere

Jõelähtme vald vedajat ei doteeri, seega pensionärid sooduspiletit ei saa, samas kui teised ümberkaudsed vallad neid toetavad. Kostivere on väike koht ning apteeki ega arsti meil pole, nii on linna vahet pendeldamine paratamatu. Kui pileti hind peaks tõusma, siis kasvavad ju sõidukulud veelgi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles