Täna möödub sada aastat diiselmootori leiutaja Rudolf Dieseli surmast. Aastal 1858 Pariisis sündinud saksa insener jäi kadunuks laevareisi ajal üle La Manche’i väina.
Piltuudis: sada aastat Rudolf Dieseli surmast
Ta oli 29. septembril 1913 praamiga Dresden teel ärikohtumisele Londonis, vahendas yle.fi.
Konspiratsiooniteooriate põhjal ta tapeti. Ühe teise teooria järgi sooritas insener aga enesetapu.
Kaks nädala pärast kadunuks jäämist leiti Hollandi ranniku lähistelt merest lagunemistunnustega surnukeha. Riietest leitud asjad kuulusid Dieselile. Surma põhjus jäi aga selgusetuks.
Rudolf Diesel oli tehnika vallas geenius, kuid kehv ärimees. Tema tervis ei pidanud pikalt kestnud patenditülidele vastu ja mees vajas 1911. aastal psühhiaatrilist ravi. Ta suri rahatuna.
Dieseli loodud esimesel prototüübil oli kasutegur 25 protsenti. Kui Saksa autoeksperdid hakkasid 1920ndatel rääkima diiselmootorist kui tuleviku jõuallikast, oli selle looja juba surnud.
Sõiduautode diiselmootorite üle tehti nalja aastakümneid. 1960ndatel nimetati seda Saksa meedias neljal rattal olevaks rõõmurikkujaks, millega sõidavad vaid tõsimeelsed inimesed.
Diiselmootori buum sai alguse 1975. aastal, kui turgudele ilmus VW Golf Diesel.