Lukas: arutelu õppekavade üle pole nagu Kalevipoja lugemine

Sandra Maasalu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Caro / Scanpix

Haridus- ja teadusminister Tõnis Lukas ütles täna pärast seda, kui valitsus oli heaks kiitnud uued põhikooli ja gümnaasiumi õppekavad, et riigikogu ja avalikkus ei peagi nende peensustesse süüvima.

«Ma tahaks kinnitada, et kui omal ajal oli siin Tartus rahvusliku ärkamise käivitajaks Kalevipoja ühislugemiste korraldamine, siis ainekavu ühislugema kogu rahvas ega riigikogu ei pea,» ütles Tõnis Lukas tänasele Tartus toimunud valitsuse istungile järgnenud pressikonverentsil.

«Tähtis on, et üldistes otsustes ollakse kaasa rääkinud ja see on olnud selles pikas protsessis ka tagatud.»

Riigikogu kultuurikomisjoni juht Peeter Kreitzberg kutsus varem Tõnis Lukast üles ootama, kuni riigikogu on maha pidanud õppekavade avaliku arutelu, mis peaks tulema tuleval nädalal.

Sama üleskutsega esinesid eile Eesti Lastevanemate Liit, Eesti Koolijuhtide Ühendus ja Eesti Õpilasesinduste Liit. Ka 86,2 protsenti Postimees.ee eilsele päevaküsimusele vastanud ligi 800st lugejast soovitas valitsusel riiklike õppekavade kinnitamisega ära oodata riigikogu avaliku arutelu.

Täna kiitis valitsus põhikooli ja gümnaasiumi riiklikud õppekavad siiski heaks. «Valitsus oli õppekavu kinnitades täielikus üksmeeles,» ütles peaminister Andrus Ansip pressikonverentsil. «Protsess on olnud pikk ja see konsensus, mis on saavutatud, on väga laiapõhjaline.»

Tõnis Lukas rõhutas valitsuse otsust kommenteerides, et põhikooli ja gümnaasiumi õppekava lahutamine ei tähenda kahe õppeastme institutsionaalset lahutamist. Ta märkis, et üks kümne aasta pikkune etapp on nüüd läbi ja algab järgmise etapi ettevalmistus, sest õppekavade arendamine toimub kogu aeg.

«Miks üldse muudatusi teha, see on kõigile selge,» ütles Lukas. Ta märkis, et eriti haridustemaatika puhul antakse kohe tuld, kui miski kuskil liigub. «Aga samas saame me ju aru, et see on arenev valdkond ja siin tuleb kogu aeg vaikselt sörki lasta, et üldse paigal püsida.»

Lukas kinnitas, et uute õppekavadega koolitund totaalselt ei muutu ning õpilase-õpetaja suhe jääb samaks. «Pedagoogid on meie kõige suurem vara, mis meil koolis on,» ütles Lukas, rõhutades vajadust usaldada praegu töötavaid õpetajaid.

Õppekava rakenduse osas jätkub töö aineraamatute ja teiste abimaterjalide koostamisega, teavitamise ja koolitamisega ning õppekirjanduse ja õpikeskkonna uuendamisega. Esimesed tähtajad koolidele on seatud 2011/2012 õppeaastaks, kui uuendatud õppekavale lähevad üle põhikooli 1., 4. , 7. klassid. Õppekava terviklik rakendustähtaeg on seatud 2013/2014 õppeaastaks.

Uuendused õppekavades

Võrreldes kehtiva riikliku õppekavaga püüavad uuendatud õppekavad vähendada õpilaste koormust, arvestavad teadlikult üldeesmärkide ja pädevuste saavutamise ning ainetevahelise lõiminguga, selgemalt on väljendatud õpitulemused. Lisaks on uuendatud õppekavades senisest enam rõhutatud õpikeskkonda puutuvat.

Senisest tugevam on orientatsioon õpetamiselt õppimisele. Seda toetavad põhimõtted, et kool korraldab õppe, mis kaitseb õpilase tervist ja õppekoormus vastab jõuvarudele, kujundatakse abivalmis ja usalduslik õhkkond koolis, et metoodika oleks individuaalseid eripärasid arvestav ja asjakohane. Täpsemalt on kajastatud füüsilisse õpikeskkonda ja õppetegevustesse puutuv, kus ainekavades tuuakse õppetegevused ja selle tagamiseks vajalikud nõuded.

Gümnaasiumiõpilastele annab uus õppekava suuremaid valikuvõimalusi. Kohustuslike kursuste mahtu on vähendatud ning selle arvelt saab noor õppida just teda huvitavaid ainevaldkondi. Muudetud on ka gümnaasiumi lõpetamise korda, 2011. aasta sügisel gümnaasiumiõpinguid alustavatel noortel tuleb lõpetamiseks sooritada kolm riigieksamit - eesti keel, matemaatika ja võõrkeel, kooli õppesuunast lähtuv küpsuseksam ning uurimustöö.

Lähedaste õppeainete paremaks seostamiseks on ained seotud ainevaldkondadesse, mis võimaldab paremini ühiseid taotlusi avada. Samuti on aineti avatud seosed õppekava üldosa, läbivate teemade ja teiste ainevaldkondadega.

Allikas: HTM

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles