Päästekeskus: tööd raskendasid ilmaolud ja probleemid tehnikaga

Mirjam Mäekivi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaubalennuk AN26 kõhuli Ülemiste järve jääl.
Kaubalennuk AN26 kõhuli Ülemiste järve jääl. Foto: Priit Simson

Tuisk ja tugev tuul, paks lumi, katkevad trossid ja spetsiifilise võtme pikk otsimine lennuki kütusepaakide avamiseks on mõned märksõnad, mis iseloomustavad raskeid olusid, millega päästetöötajatel tuli rinda pista Ülemiste järvel, kus eile hädamaandus Poola kaubalennuk.


Põhja-Eesti päästekeskuse avalike suhete büroo juhataja Peeter Randoja ütles Vikerraadio hommikuprogrammis öist päästeoperatsiooni kirjeldades, et väga meeldiv see polnud ning raskeid ilmatikutingimusi arvestades oli meestel päris keeruline, kuid nad pidasid vastu.

Randoja jutustas, et lootuskiir lennuki kaldalesaamiseks hakkas paistma õhtul kella 23 ja südaöö vahel. «Kui lennuk hakkas jääl liikuma, rasketehnika teda tõmbas, siis oli näha, et meestel läks silm särama ja me saame õnnetusest jagu,» rääkis päästekeskuse esindaja.

Ent just siis hakkas ebameeldivaid asju juhtuma. Lennuk, mida sikutada tuli, on 25 tonni raske, sündmuskohale ei viinud ühtki teed. Ettevalmistustööd võtsid aega, kuna esmalt pidid päästetöötajad endale traktoritega teed rajama, et oma varustus kohale viia, siis tuli teed teha rasketehnikale.

Lennukit ei saanud enne liigutada, kui see oli stabiliseeritud ning kontrollitud, mis seisus endine õhusõiduk on. Randoja kinnitusel sattus osaliselt vett ka lennumasinasse ning lennuk hakkas vajuma, mistõttu tuli seda prussidega toestada. Puumaterjali vajumise takistamiseks võeti samast lähedalt metsast, et ei peaks päästeautodega vedama. Samuti oli lennuki paakides 3 tonni kütust, mis tuli välja pumbata ning ühtlasi tegeleda kütuselekkega, kuna osa paake oli viga saanud.

Kriitikutele, kes päästetööde kulgemise suhtes rahulolematust on avaldanud ning samas oma soovitusi jaganud, vastas Randoja: «Meil on siiski kogenud päästetööde juhid ning tehti nii kiiresti kui võimalik ja nii aeglaselt kui peab.»

Samas tunnistas Randoja, et selliste suurte õnnetuste puhul tekib ikka probleeme ning ilmneb, et midagi on endal puudu. Ta tõi näiteks enda sõnul pisiasja, mida tuli aga kaua otsida. Nimelt polnud päästjatel endal lennuki kütusepaagi avamiseks vajalikku ja hästi spetsiifilist torujat võtit nr 10, mida tuli erinevatest kohtadest pikalt otsida. Lõpuks leiti see lennujaamast.

«Päästeteenistus ei saa kõike omada, kuid see näitas, et on asju, millega võib tekkida probleeme,» tõdes Randoja.

Kui lõpuks lennuki sikutamiseks läks, selgus, et vaja on siiski ka kaitseväe abi, kuna olemasoleva rasketehnika trossid ei pidanud lennuki raskusele vastu. Suurte roomikutega ekskavaator suutis kaldast 150 meetri kaugusel olevat lennukit poole maani tõmmata, ent siis trossid katkesid. Südaöö paiku kohale saabunud kaitseväe masinad jätkasid tegevust veel jämedamate trossidega, kuid katkesid needki.

Põhja-Eesti päästekeskuse pressiesindaja Ants Raava sõnul otsitakse praegu kaitseväe masinate jaoks uusi, tugevamaid troppe ja trosse ning arvatavasti kella kümne ajal hakatakse lennukit uuesti kaldale tõmbama.

«Lennuk on sisuliselt juba kalda ääres, aga mida lähemale kaldale, seda raskemaks tõmbamine läheb. Kas on lennuk põhjas kinni või takistab jää,» ütles Raava.

Vesi on tema sõnul seal nii madal, et lennuk uppuda ei saa. Samuti polevat enam erilist reostuseohtu, sest kütusepaagid on tühjaks pumbatud. «Halvimal juhul võib vette sattuda natuke mootoriõli, aga seda peaksid spetsialistid ütlema, kas üldse on võimalik, et mootorist midagi välja võib tilkuda,» lausus Raava.

Kui lennuk lõpuks kindlale maale saadakse, lastakse Randoja jutu järgi kõigepealt ligi tolliametnikud, sest lennukis on tollitavat kaupa. Seejärel pääseb sündmuspaigale kindlustusfirma. Randoja pakkus, et hiljem laseb kindlustaja ilmselt lennuki lammutada, ära vedada ning realiseerib selle siis.

Päästeameti teatel askeldas alates eile hommikust lennuki juures 55 päästetöötajat, kokku 17 päästeautot ja eritehnikamasinat ning neli kiirabibrigaadi.

Poola firmale Exin kuuluv ning DHLi saadetisi vedanud AN-26 tüüpi lennuk tegi eile hommikul Ülemiste järvejääle hädamaandumise. Lennukis viibis kuus inimest, kergelt sai viga üks piloot.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles