Soome kooli edu saladus: iga lapse väärtustamine ja prestiižne õpetajaamet

Sandra Maasalu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Tairo Lutter / SL Õhtuleht

Soome koolilapsed nühivad koolipinki kõigist arenenud maailma riikidest kõige vähem, kuid nende tulemused nii loodusteadustes kui lugemises on ühed maailma parimad.

2006. aastal saavutasid Soome õpilased maailma parima keskmise tulemuse lugemises ja loodusteadustes. Samuti on nad ikka hiilanud OECD korraldatavas PISA testis. BBC uuris, mis on Soome koolisüsteemi saladus ja leidis, et see on ennekõike suhtumine, et iga laps oskab midagi väga hästi ja teda ei tohiks sellepärast rongilt maha jätta, et tal ühes aines raskusi on.

Selleks annab võimaluse asjaolu, et klassiruumis on kaks õpetajat. Abiõpetaja tegeleb nendega, kel on antud aines raskusi, kuid õpilased on ühes ruumis ning neid ei lahutata «tarkade» ja «rumalate» rühmadeks.

OECD järgi veedavad Soome koolilapsed klassiruumis kõige vähem aega arenenud maailmas. Erinevalt paljudest teistest riikidest lähevad nad kooli alles 7-aastaselt, sest Soomes hinnatakse väikese lapse võimalust õppida mängu kaudu. Põhjuseks, miks hoolimata vähemast koolis käimise ajast saavutavad Soome õpilased hiilgavaid tulemusi, peetakse asjaolu, et nad ei pea pärast 7. klassi ehk 13-aastaselt uude kooliastmesse üle minema ja kooli vahetama. See teeb elu lihsamaks ja vähendab stressi nii lastel kui õpetajatel.

Vähetähtis pole Soome haridusmudeli edus ka see, et õpetaja amet on väga prestiižne ja nõudmised kõrged.

BBC leidis, et Soome noored võlgnevad oma hiilgavad oskused ja teadmised ka kodule ja vanematele. Soomes on traditsioon lastega kodus lugeda ning sidemed kodu ja kooli vahel on tihedad.

Soome haridusminister Henna Virkkunen on saavutatuga rahul, kuid uued eesmärgid on juba seatud: «Soome süsteem toetab väga palju neid õpilasi, kel on õpiraskused, aga me peame pöörama rohkem tähelepanu ka väga andekatele lastele. Oleme alustanud pilootprojekti, kuidas toetada õpilasi, kes on kindlal alal väga võimekad.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles