Ekspert: poistele ja tüdrukutele võiks lugemist eraldi õpetada

Teelemari Loonet
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
PISA testi ekspert leiab, et poistele ja tüdrukutele võiks lugemist eraldi õpetada.
PISA testi ekspert leiab, et poistele ja tüdrukutele võiks lugemist eraldi õpetada. Foto: SCANPIX

PISA lugemisekspert Helin Puksand pakkus poiste ja tüdrukute lugemisoskuse suure erinevuse tasandamiseks välja, et lapsi võiks lugema õpetada soopõhistes rühmades.

Puksand rääkis, et poiste keelelist arengut saavad lapsevanemad toetada juba väikelapseeas nendega rääkides, koos raamatuid lugedes ja kasvõi päevasündmustest jutustades.

«Olukorda aitaks parandada see, kui koolis arvestataks rohkem õpilaste arengu ja huvidega,» ütles Tallinna ülikooli uurija. Ta lisas, et leidis paar aastat tagasi Eesti õpilasi uurides, et poisid loevad sageli hoopis teistsuguseid tekste kui tüdrukud ja sellega peaks koolis arvestama, kuna huvi õpitava vastu tõstab õpimotivatsiooni ja parandab tulemusi.

«Samuti peaks põhjalikumalt uurima, kas õpilasele annab mingi eelise see, et ta õpib samasoolises klassis. Näiteks on mõnes keelealases üliõpilastöös  selgunud, et poisteklassi tulemused on segaklassi tulemustest paremad. Võib-olla oleks lahendus, kui lugemist õpetataks eraldi rühmades nagu kehalist kasvatust või tööõpetust,» arutles Puksand.

Tüdrukud loevad paremini kogu maailmas

Uurija sõnul on poiste ja tüdrukute lugemisoskuse erinevus tingitud eelkõige sugupoolte erinevast keelelisest arengust. «Tüdrukud on lugemises paremad üle maailma. Ma ei arva, et kool teeks midagi valesti,» vastas Puksand küsimusele, kas suur vahe võib olla tingitud koolisüsteemi vigadest.

Millal noorte lugemisoskus võrdsustub, Puksand öelda ei osanud, kuid märkis, et täiskasvanud meeste ja naiste lugemisoskuses uuringute põhjal erinevust ei ole.

Funktsionaalne lugemisoskus tähendab PISA testi kontekstis kirjalike tekstide mõistmis- ja kasutamisoskust, mis on vajalik igapäevaselt koolis, tööl ja eraelus hakkama saamiseks.

«PISAs ei uurita lugemistehnilisi oskusi nagu kiirus ja soravus, vaid eeldatakse, et 15-aastased õpilased oskavad lugeda. Ka need, kes on kõige madalamatel saavutustasemetel, oskavad tegelikult lugeda, kuid nad tulevad toime vaid lihtsamate tekstidega,» selgitas uurija funktsionaalse lugemisoskuse tähendust.

65 riigis läbi viidud PISA uuring näitas, et meie 15-aastaste poiste funktsionaalne lugemisoskus on tüdrukutest oluliselt madalam. Poisid said testis tüdrukutest keskmiselt 44 punkti vähem (üks õppeaasta on PISA testis võrdsustatud 39 punktiga ehk samas vanuses poisid oleksid tüdrukutest justkui aasta vähem koolis käinud).

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles