Kooskõlastusele läinud eelnõu annaks õpetajatele rohkem vabadust

Marian Männi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paalalinna kool. Pildil emakeele õpetaja Marili Pärtel.
Paalalinna kool. Pildil emakeele õpetaja Marili Pärtel. Foto: Elmo Riig / Sakala

Haridus- ja teadusministeerium saatis kooskõlastusele riiklike ainekavade uuendamise eelnõu, millega tagatakse õpetajatele senisest suurem võimalus teha valikuid õppesisus ja vähendatakse ainekavades kohustuslike õpitulemuste mahtu.

Parandused ainekavadesse tehti enam kui aasta kestnud arutelude tulemusena. Eelnõu koostamisel osalesid tegevõpetajad ja arvestati eri huvirühmade seisukohti, vahendas haridus- ja teadusministeeriumi kommunikatsiooniosakond.

Riiklike ainekavade korrastamine lähtub õpetajate, koolijuhtide ja lapsevanemate tagasisidest, et nelja aasta eest vastuvõetud õppekavade rakendamist takistab ainekavade ülekoormatus ja keeruline sõnastus.

Õpilasekeskne õpe ning ainete lõimimine pole seetõttu plaanitud ulatuses rakendunud.

Selleks, et viia õppekavade üldosade olulised põhimõtted ainekavadesse ning vähendada kohustuslike õpitulemuste mahtu, alustas möödunud aasta märtsis tööd ainekavade korrigeerimise komisjon, mille töörühmadesse kuulus enam kui 200 tegevõpetajat, koolijuhti ja ainespetsialisti üle Eesti.

Oma arvamuse ainekavade muudatuste kohta esitasid kehtivate riiklike õppekavade koostajad, aineühendused, kodanikuühendused ja kõrgkoolide esindajad.

Parandatud ainekavad toetavad õppijakeskset õpet, annavad õpetajale rohkem professionaalset vabadust ning võimaluse teha lastele kasulikke pedagoogilisi valikuid.

Õpetamise fookuses on oskuste kujundamine ja mitte lihtsalt õpetatavate teemade läbimine.

Lisaks ainekavade uuendamisele täpsustatakse määrusega riiklikes õppekavades esitatud üldpädevuste määratlusi ja nõudeid kooli õppekavale.

See on vajalik ainekavade rakendumiseks, kuna aine õpetamisel peab üldpädevustega arvestama ja õppekorralduse kirjeldus kooli õppekavas vajas täpsustamist.

Tehtavate muudatustega viiakse riiklikud õppekavad kooskõlla põhikooli- ja gümnaasiumiseadusega ning lahendatakse osad õppekavade rakendamise käigus ilmnenud probleemid.

Muudatused võimaldavad jätkata riiklike õppekavade rakendamist ega too endaga kaasa õppeprotsessi põhimõttelist ümberkorraldamist.

Eelnõu järgi oleks koolidel riiklike ainekavade paranduste rakendamiseks ja vajadusel kooli õppekava muutmiseks aega kuni ülejärgmise kooliaastani ehk 1. septembrini 2015.

Uuenenud ainekavadega saab tutvuda siin.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles