Eesti teadlased loovad võimalust paberivabaks transiitveoks

Merilyn Säde
, suvereporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna Ülikool.
Tallinna Ülikool. Foto: Peeter Langovits / Postimees

Tallinna Ülikooli teadlaste kavandatava tarkvara abiga saavad autovedajad kahe aasta pärast oma autode liikumist reaalajas jälgida ja paberivabalt piiri ületada.

Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni tellimusel kirjutasid Tallinna Ülikooli teadlased projekti uuele tarkvarale MobiCarnet. Kavandatava tarkvara abiga saavad autovedajad oma autode liikumist reaalajas jälgida ja paberivabalt piiri ületada alates 2016. aastast. Lahendus võetakse kasutusele esialgu Eestis ning seejärel on plaan laieneda välisriikidesse.

«MobiCarneti tarkvara väljatöötamise eesmärk on luua võimalus paberivabaks transiitveoks, kus transiidiks vajalikud dokumendid kinnitatakse digitaalselt ning kaubakoorem ja veokijuht on sõidu ajal GPS-põhise järelevalve all,» rääkis Tallinna Ülikooli Informaatika instituudi haridustehnoloogia keskuse teadur ja tarkvarakirjelduse loomise projektijuht Vladimir Tomberg.

Kaubakoormate ja nende liikumise reaalajas jälgimine ja kontrollimine aitab ära hoida andmetega manipuleerimise. Tombergi sõnul kuulub MobiCarneti innovaatiliste lahenduste hulka võimalus saada teavitusi veoki haagise eraldumise ning veokijuhi mobiili ja veoki asukoha erinevuste kohta sõidu ajal.

«Juhi privaatsuse tagamiseks töötab mobiilijälgimine ainult juhul, kui veoki digitaalne sõidumeetrik töötab, » sõnas Tomberg. Kauba teekonda saavad nutitelefonide kaudu jälgida kaubasaatjad, tellijad ja tolliametnikud.

Praeguseks on teadlaste käe all valmis saanud MobiCarneti tehnoloogiaplatvormide ülevaade. Selleks küsitleti sihtrühmi, viidi läbi andmeanalüüs ning äriprotsesside modelleerimine. Samuti koostati tarkvara kasutamise stsenaariumid ja kasutajalood. Kõige selle tulemuseks on valminud 86 punktist koosnev tarkvaranõuete spetsifikatsioon.

«Projekti järgmine etapp on tarkvara loomine, mille valmimistähtaeg on 2016. aasta,» ütles Tomberg. Selles etapis kaasab tellija Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon MobiCarneti tarkvara loomisesse uusi partnereid.

Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsioon esindaja, tehnilise konsultandi Vladimir Molashevski sõnul lubab kavandatav lahendus muuta transiidikoorma kindlustamise odavamaks. «Seda seetõttu, et kauba ja veoki täpne marsruut ning kiirus, aga ka kindlustuspoliisi tingimustest võimalikud kõrvalekalded muutuvad kindlustaja jaoks palju läbipaistvamaks,» selgitas Molashevski.

MobiCarnati teeb innovaatiliseks see, et kõik eelnevalt tehtud sarnased tehnoloogiad, mis on juba olemas, ei ole ükski nii efektiivsel viisil ühendatud. «Eeliseks on ka projekti maksumus, milleks on kaks miljonit eurot,» ütles Molashevski ja selgitas, et see on analoogidega võrreldes kümneid kordi odavam.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles