Õiguskantsler: õpilaste sõidusoodustuse tingimused pole selged

Madis Järvekülg
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Indrek Teder.
Indrek Teder. Foto: Andres Haabu / Postimees

Indrek Tederi hinnangul ei reguleeri kehtiv ühistranspordiseadus piisavalt selgelt, kas ja kui palju peavad lapsed sõidu eest maksma ning kuidas oma sõidusoodustusõigust tõendama.

Ühistranspordiseaduse järgi saavad ühistranspordiga tasuta sõita eelkooliealised lapsed. Õpilastele on ette nähtud sõidusoodustus kuni 50 protsenti pileti täishinnast. Vald või linn võib soovi korral õpilaste sõidusoodustust suurendada.

Tederi sõnul ei ole ühistranspordiseaduses defineeritud mõisteid «eelkooliealine laps» ja «õpilane», mistõttu on sõidusoodustuse saamise tingimused ebaselged, vahendas õiguskantsleri kantselei pressiteade.

Näiteks polnud õiguskantsleri poole pöördunud lapsevanemale üheselt arusaadav, kas tavapärasest aasta varem koolis käima hakanud 6-aastane laps peab sõidu eest tasuma või kas 7-8 aastasel lapsel, kes tervislikel põhjustel alustab kooliteed aasta hiljem, on vaatamata vanusele õigus tasuta sõidule.

«Kehtiv seadus ei määratle seda, kas sõidusoodustust peaks saama teatud vanuses laps või on sõidusoodustus seotud lapse õpilasstaatusega,» selgitas Teder.

Teiseks sõidusoodustustega seonduvaks probleemiks on Tederi hinnangul õpilastele kohustuslikult või vabatahtlikult antavate sõidusoodustuste küsimus. Praegune regulatsioon võimaldab tema kohaselt vallavalitsusel anda kõikidele õpilastele 10-protsendilise sõidusoodustuse, samas määrates oma valla elanikest õpilastele 50-protsendilise soodustuse või tasuta sõidu õiguse.

Kehtiva õiguse järgi on võimalik ka teise valla õpilased sõidusoodustusest ilma jätta, lubades enda omadel aga tasuta sõita. Õiguskantsleri sõnul jääb sellisel juhul selgusetuks, mis eesmärgil on seadusandja ühelt poolt sätestanud, et sõidusoodustusi antakse õpilastele 0-50 protsendi ulatuses. Teisalt aga võimaldab seadus anda soodustusi näiteks vaid oma valla või linna elanikest õpilastele ning nende soodustust saab võrreldes teiste õpilastega suurendada isegi üle 50 protsendi.

Teder esitas majandus- ja taristuministrile märgukirja, milles juhib tähelepanu eelpool toodud probleemidele. Õiguskantsler palus Urve Palol astuda vajalikud sammud, et probleem saaks uuel kooliaastal lahendatud.

Eelkooliealise lapse ja õpilase sõidusoodustusega üleskerkinud probleemidele osutas õiguskantsler ka 2011. aastal majandus- ja kommunikatsiooniministrile saadetud märgukirjas. 2013. aasta märtsis algatati Riigikogus uue ühistranspordiseaduse eelnõu menetlus, mis pidi muu hulgas lahendama laste sõidusoodustusega seotud kitsaskohad. Eelnõule andis arvamuse ka Teder, kelle hinnangul ei oleks kavandatud muudatused eelpool kirjeldatud probleeme lahendanud. Ühistranspordiseaduse eelnõu võeti riigikogu menetlusest tagasi 18. juunil.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles