Elust maha kirjutatud teater

Kaarel Arb
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sylvia Milo etenduses «Veel üks Mozart»
Sylvia Milo etenduses «Veel üks Mozart» Foto: sylviamilo.com

Täna algav teatrifestival «Monomaffia 2014» toob nelja päeva jooksul publiku ette kümme monolavastust. Neljandat korda toimuva festivali kaugeimad külalisesinejad tulevad tänavu USAst, külalisi on aga saabunud ka Šotimaalt, Kreekast ja Soomest.

Üks tänavuse festivali põnevamaid lavastusi on David Harrelli autobiograafiline etendus «Väike kartul ja raske koorida». Harrell sündis ilma parema käeta, kuid Pärnus nähtav etendus ei jutusta niivõrd mitte puudega elamisest või eluraskuste ületamisest, kuivõrd sellest, kuidas leida endas teadlikkust mitte defineerida end oma puuduste või erinevuste kaudu.

Puudega inimeste elu käsitleb ka Šotimaa lavastaja ja näitleja Robert Softley etendus «Kui need spasmid oskaks rääkida», kogum lõbusatest ja kurbadest, liigutavatest ja üllatavatest lugudest, mis kogutud vestlustest puudega inimestega. Softly etenduse keskmes on keha, mis puudega inimeste jaoks võib olla keskpunkt, mis määrab selle, kuidas nad eksisteerivad. Nii nagu Harrell on ka Softly pikaajaline puudega inimeste õiguste eest võitleja ning oma näitlejatööde eest mitme auhinnaga pärjatud.

USAst saabub ka auhindu pälvinud näitlejanna ja kirjanik Grace Kiley looga oma peaaegu-nimekaimust Grace Kellyst. Kiley kirjutatud ning Austin Pendletoni lavastatud «Grace Kelly igatsuse» aluseks on filmilegendi elulugu. See on hoiatav lugu sellest, mis juhtub, kui inimene hülgab oma unistused, ning pakub teravalt kriitilist vaatenurka kuulsusele ja Hollywoodi (võlts)glamuurile.

Kuigi Poolas sündinud, tuleb USAst, täpsemalt New Yorgist veel kolmaski tänavustest esinejatest, Sylvia Milo, kes oma näitlejakarjääri jooksul on kehastanud nii Hamletit kui ka Bob Dylanit. Milo etendus «Veel üks Mozart» jutustab Nannerl Mozartist – Amadeusi õest, imelapsest heliloojast ja pianistist, kes omal ajal oli oma vennaga edukuse poolest võrdväärne, kuid kelle looming ja elulugu on muusikaajaloost kahetsusväärselt kustunud.

Lavastuse aluseks on faktid, lood ja tsitaadid Mozartite perekonna kirjavahetusest, võrdselt humoorikast ja südantlõhestavast. Lavastus sisaldab muusikat nii Nannerli kuulsalt vennalt kui teist Mozartit inspireerinud heliloojalt Marianna Martineselt, lisaks ka originaalmuusikat, mis kõik esitatud ajastutruudel instrumentidel.

Evi Stamatiou lavastus «Caryatid Unplugged» esitab tänapäevase Kreeka vaatenurga piiridele kodus ja kaugemal. Suurbritannia piiril aset leidva loo keskmes on kreeklanna Rita, kellel ei lubata riiki jääda, ning teine kreeklanna – marmorkuju Caryatid, kellel Briti Muuseumi omandina ei lubata kodumaale naasta. Stamatiou kriitiline etendus kasutab oma sõnumite edastamiseks varjuteatrit, burleski, füüsilist komöödiat ja traditsioonilist kreeka muusikat.

Tänavuse festivali avalavastus on aga Pekka Heikkineni «Nii see läheb», mis põhineb Heikkineni elul, kuid võtab selle jutustamisel teatri vabadused. See jutustab elult lüüa saanud inimesest, halvatuks jäänud näitlejast, kes pärast aastatepikkust vaikelu naaseb teatrilavale.

Eestimaist teatrit esindavad tänavu Kaili Viidas lavastuses «Dussaerti kaasus», Mait Malmsten «Fenomenis» ja  Indrek Taalmaa «Raineri hommikus».

Festival «Monomaffia»

Pärnu teatris Endla

13.–16. augustini

Info ja kava: monomaffia.ee

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles