Hooldusekspert: lennukirehvide purunemised on väga harvad

Andres Einmann
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Purunenud rehviga Estonian Airi lennuk maandus probleemideta.
Purunenud rehviga Estonian Airi lennuk maandus probleemideta. Foto: Toomas Tatar

Lennukite hooldusega tegeleva ettevõtte Air Maintenance Estonia käitusjuhi Risto Mäeotsa sõnul on lennukirehvide purunemised väga harvad ja juhtuvad peamiselt vigadest pidurisüsteemis või kokkupuutest võõrkehaga.

Mäeotsa sõnul oli neljapäeval Tallinnast väljuvat Estonian Airi lennukit kontrollitud ning pärast maandumist oli kõikide ülejäänud rehvide rõhk korrektne.

«Iga lennufirma peab väga rangelt järgima, millise tootja ja milliseid rehve võib lennukitel kasutada. Nii on Bombardieri lennukitel ette nähtud kasutada ainult ühe rehvitootja kindla mustriga rehve. Kõik rehvid, mida Estonian Airi CRJ lennukitel kasutatakse, tulevad otse tootjalt,» märkis Mäeots.

Tema sõnul peavad lennukitel kasutatavad rehvid olema vastava sertifikaadiga, mille väljastab Euroopa Lennuohutusamet EASA. Lennukitel kasutatakse nii uusi kui ka taastatud rehve, mis peavad kõik vastama «EASA Form 1» kvaliteedistandardile, mõlemal juhul tarnitakse rehvid otse tehasest.

Lennukirehve vahetatakse teatud kasutustsükli järel või vastavalt ettenähtud kulumisastmele. Kõik kulunud rehvid saadetakse tagasi tootjatehasesse. Tehas otsustab, kas rehvi on võimalik taaskasutada või asendatakse uuega. Tehas annab rehvile kvaliteedisertifikaadi. Seda, millised rehvid tehas operaatorile tarnib, otsustab juba tehas vastavalt kvaliteedinõuetele ja lennukitootja instruktsioonile.

«Rehvide taaskasutamine on lennunduses tavaprotseduur ning rehvide vahetus käib vastavalt lennukitootja juhistele. Sellegipoolest võtsid Estonian Air ning Air Maintenance Estonia vastu otsuse lennukipargis taastatud rehve mitte kasutada. Teavitasime oma otsusest nii rehvi- kui ka lennukitootjat,» lausus Mäeots.

Ta märkis, et kuna Amsterdamis juhtunu uurimine on ametlikult lõpetamata ja sellele lisandus ka eilne juhtum, siis on paralleelselt uurimistega alustatud ka rehvitootja vahetamise analüüsimist. Nimelt ei saa lennukil rehvi tootjat valida vaba voli alusel, rehvi tootja koos kindla margiga on rangelt ette määratud.

«Rehv on ehitatud selliselt, et väiksemagi defekti puhul annaks see endast märku rehvirõhu alanemise, mitte purunemisega. Rehvide rõhku kontrollitakse regulaarselt, et selliseid purunemisi ennetada. Rääkides taastatud või uutest rehvidest laiemalt, siis on lennukitelt tulnud eemaldada ka täiesti uusi rehve,» lisas Mäeots.

Eile purunes õhkutõusmisel Tallinnast Amsterdami teel olnud lennuki rehv. Kella 19.13 ajal teatati, et Tallinna lennujaamas maandub purunenud rehviga Estonian Airi lennuk ning lennukis on 82 reisijat ja neli meeskonnaliiget. Päästjad suundusid lennujaama territooriumile, kus neid võttis vastu Tallinna lennujaama päästeteenistus. Päästjad koostöös lennujaama päästeteenistusega koostasid tegevuskava ning hakkasid valmistuma lennuki hädamaandumiseks. Lennuk maandus õnnelikult Tallinna lennujaama kella 20.23 ajal.

Samal lennukil purunes rehv ka 30. juunil Amsterdami lennuväljal, kuid siis ei olnud lennuk veel jõudnud õhku tõusta, kui purunenud rehv avastati.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles