Kes on Grammy-koori uus dirigent?

Helena Tamm
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaspars Putninš
Kaspars Putninš Foto: Sander Ilvest

Eesti Filharmoonia Kammerkoor teeb homme Vanemuise kontserdimajas oma esimesed selle sügise hääled. Vähemalt publiku jaoks. Värskeid tuuli toob majja ka uus peadirigent ja kunstiline juht, lätlane Kaspars Putninš, kes muide varemgi Eestis koori juhatanud, täpsemalt olnud RAMi peadirigent ja kunstiline juht.

Filharmoonia kammerkoor oli Putninši arvates kõva sõna juba ajal, kui tema 1980ndate lõpus noore dirigendina asus juhatama Läti Raadio Koori. «Rootsi Raadio Koor ja Eesti Filharmoonia Kammerkoor olid need, kelle suunas meie tol ajal vaatasime. Nad on mind alati inspireerinud,» räägib mees ajast, mil koori juhatas selle asutaja Tõnu Kaljuste.

Külalisdirigendina mitmeid Euroopa nimekaid koore nagu BBC Singers, RIAS kammerkoor, Berliini Rundfunkchor, NDR koor, Hollandi Raadio Koor jpt juhatanud dirigent usub oma võimalusi Eestis. «Üks asi on lihtsalt riiki külastada, hoopis teine sinna sisse suumida, konteksti ja kultuuriruumi süveneda,» mõtiskleb dirigent.

Nagu juba öeldud, on ta siin juhatanud ka varem. «Pean RAMiga töötamist oma elu üheks põnevamaks perioodiks,» ütleb ta.

Putninš usub, et looming uue kooriga edeneb jõudsalt. «Loodan, et kasvame ühtseks vitaalseks koosluseks, kus ka erinevad isiksused saavad ennast väljendada. Need kaks osist loovad kammermuusika keskkonna. Olen selles suunas liikumas.»

Tema jaoks on muusika kui helide keeles kõnelemise viis. «Koorina edastame endale kõigepealt olulisi sõnumeid, alles sealt kasvab välja kõik muu, nagu professionaalsus, paindlikkus ja võimekus erineva materjaliga tööd teha.»

Uue peadirigendi valitud repertuaar on mitmekülgne. Putninš ütleb enesekindlalt, et paindliku ja professionaalse kollektiivina ollakse võimelised esitama pea kõike.

Kolmel avakontserdil Tartus, Pärnus ja Tallinnas on Putninš võtnud kavva üllatava ja harva esitatud versiooni kuulsast Johannes Brahmsi «Saksa reekviemist», mida koor esitab orkestri asemel seekord koos kahe klaveriga. Soleerivad

Euroopas kuulsust kogunud pianistid Diana Ketler ja Konstantin Lifschitz.

Uuel hooajal ootavad esitamist veel selliste heliloojate nagu Ligeti, Bachi, Sciarrino, Tulve jt teosed. Juba oktoobris seisab kollektiivil ees kontserdireis Hiina. «Baltimaade festivalil esitame kokteil-programmi: Pärt, Kreek, Tormis ja selle tipuks natukene Debussyd,» räägib värske peadirigent.

Putninši meelest on oluline mõista, et kogu maailma helikeel on omavahel seotud, muusikalist mitmekesisust hindab ta kõrgelt. «Usun, et erinevates stiilides on võimalik sügavuti minna ja ühe helilooja tundmine aitab teisi mõista. Muusikateoste autorid ei ela eraldi puurides, kõik on üksteisest tõukunud.»

Tema sõnul on selle märgilise tähendusega koori eestvedamine talle suur väljakutse. «Seda ei anna minu seniste dirigeerimiskogemustega võrrelda,» võtab ta asja kokku.

Kaspars Putninš

•    Kaspars Putniņš (1966)

•    1992 Läti Raadio Koori dirigent

•    1994 asutas koori solistide baasil ansambli Läti Raadio Kammerlauljad

•    2005–2008 Eesti Rahvusmeeskoori kunstiline juht ja peadirigent

•    Putniņš on pälvinud Läti muusika grand prix (1998) ja Läti ministrite nõukogu auhinna saavutuste eest kultuuri ja teaduse vallas (2000).


Avakontserdid

Johannes Brahms

«Saksa reekviem»

25.09 kell 19 Tartu Vanemuise kontserdimaja

26.09 kell 19 Pärnu kontserdimaja

27.09 kell 19 Estonia kontserdisaal

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles