Sõrve juures madalikul lebavast Volare vrakist lekib rasket kütteõli

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Volare vrakk
Volare vrakk Foto: Raul Vinni / Saarte Hääl

Saaremaal Sõrve poolsaare juures Kaugatoma lahes madalikul lebava Kreeka laeva Volare/Alta vraki jäänustest lekib rasket kütteõli, samuti on keskkonnaohtlik vraki lähedal madalikul olev ujuvkraana alus, selgus uuringust.

Keskkonnauuringute keskuse poolt tänavu suvel ja sügisel tehtud uuring näitas, et 1980. aasta 29. novembril madalikule sõitnud Volare vrakk on keskkonnaohtlik objekt, selle ümbruses olevad põhjasetted on reostunud raskemetallide jääkide ja naftasaadustega ning rannalt leitud reostus pärineb samuti vrakilt.

Tuukriuuringu aruandest selgub, et vrakil on puudu parempoolne kütusetank ja vasakpoolses kütusetankis on 5-10 sentimeetri paksune kiht kütust. Vraki korpusel on läbivad praod ja vasak parras on sisse vajunud ning seetõttu ei saa vrakki ühes tükis merest ära vedada.

Aastate eest vraki veepealse osa tükeldamiseks kasutatud ujuvkraana aluse sisemuses on aga pliiakud, vanad elektriseadmed, asbestiga kaetud torud ja kaks kütusetanki kütusejääkidega. Alus võib muutuda aastatega keskkonnaohuks, mistõttu tuleb alus merest eemaldada.

Keskkonnauuringute keskuse spetsialistide hinnangul tuleb edasise kütusereostuse takistamiseks esimeses järjekorras puhastada Volare vraki vasaku parda tank kütuse jääkidest või eemaldada tank vrakist koos seal olevate kütusejääkidega.

Spetsialistide hinnangul tuleks vrakk tükeldada ja merekeskkonnast eemaldada, kui see osutub võimatuks, siis võib laevavraki jätta ka endisesse kohta, kuid tuleb võtta tarvitusele meetmed selle edasise tükeldamise vältimiseks. Vraki lähedal olev ujuvkraana kui keskkonnaohtlik alus tuleb aga merest eemaldada.

Möödunud nädalal vaatasid keskkonnaministeeriumi, -inspektsiooni, -ameti, veeteede ameti ja keskkonnauuringute keskuse esindajad 39 000 eurot maksma läinud uuringu tulemused üle.

«Volare/Alta uuring selgitas, et tegemist on väga väikese keskkonnaohuga,» ütles Postimehele ministeeriumi mereseire osakonna juhataja Arvo Veskimets pressiesindaja vahendusel. Ta lisas, et vraki kütusemahuti seintel on 5-10 sentimeetri paksune kiht tahkunud kütusejääke ja lahtist kütust laevavrakis ei ole. «Samuti ei ole Euroopa Mereohutuse Agentuuri (EMSA) satelliidid reostust kordagi Volare vraki juures tuvastanud.»

Edasistest tegevustest rääkides sõnas Veskimets, et vrakki ühes tükis merest välja tõsta ei saa. Võimaliku lahenduseks on tema väitel vrakist vasaku kütusetanki eemaldamine. Samuti on võimalus vasaku parda tank kütusejääkides puhastada.

30. oktoobril koguneb töögrupp, kus arutatakse võimalikke edasisi tegevusi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles