Andmekaitse inspektsioon alustas rahandusministeeriumi üle järelevalvet

Karin Kangro
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Montaaž Lennart Rikk

Rahandusministeeriumi dokumendihaldussüsteemi vahetus, mille tõttu pole ministeeriumi kirjavahetus olnud juba pool aastat avalikkusele nähtav, tõi kaasa andmekaitse inspektsiooni järelevalvemenetluse.

Rahandusministeeriumi koduleheküljel on teade, mille kohaselt on ministeeriumi dokumentide avalikustamine alates 1. maist dokumendihaldussüsteemi vahetuse tõttu häiritud. Dokumente saab ministeeriumi teate kohaselt välja küsida teabenõude korras.

Andmekaitse inspektsiooni peadirektor Viljar Peep ütles Postimehele, et asutuse veebipõhine dokumendiregister on teabele juurdepääsu vahend, kuid teavet ei saa küsida, kui inimene ei tea, mida küsida saab. «Dokumendiregister näitab, mis dokumendid on asutuses loodud, saadud või vastu võetud. Samuti tähendab dokumendiregister «klõpsatavat» ligipääsu kõigile digitaaldokumentidele, millel ei ole juurdepääsupiirangut,» selgitas ta.

Peep kinnitas, et kui asutus töötab oma dokumendiregistrile välja uut IT-lahendust, siis see ei tähenda, nagu sel ajal võiks vana lahenduse kinni panna. «See oleks nagu vana kaevu kinniajamine enne uue avamist,» ütles ta.

Tema sõnul on rahandusministeeriumi registri sisu avalikkusele iseäranis oluline. «Mõelgem vaid, mis valdkondi see katab – riigieelarve, pangandus- ja kindlustuspoliitika, omavalitsuste finantsjuhtimine, Euroopa tõukefondide kasutamine, riigihankepoliitika, riigi personalipoliitika jpm. Kahetsen, et me seda ise ei avastanud – inspektsioon tegeles tänavu kõigi omavalitsuste veebilehtede ja dokumendiregistrite ülevaatamisega, riigiasutusi seirasime mullu,» ütles ta ja lisas, et pärast Postimehe järelepärimist algatas inspektsioon järelevalveasja.

Rahandusministeeriumi tugitegevuste asekantsleri Kristjan Kitveli sõnul palub ministeerium vabandust, et uue avaliku dokumendiregistri käivitamine on võtnud sedavõrd kaua aega. «Loodame selle kiiresti käivitada,» kinnitas ta.

Kitvel selgitas, et ministeerium läks tänavu 1. mail üle uuele dokumendihaldussüsteemile ja algselt olid samaks tähtajaks planeeritud ka avaliku dokumendiregistri muudatused, et avalikustada uue süsteemi dokumente. Esimeses kvartalis selgus tema sõnul, et kuna ministeeriumi valitsemisala veebid on sunnitud kolima uuele platvormile seoses vana arendamise lõppemisega, tuleb ka kõik ministeeriumi valitsemisala avalikud dokumendiregistrid viia uuele platvormile ning seda oleks mõistlik teha kogu haldusalale korraga.

Eelarvevahendite säästmiseks otsustas rahandusministeerium Kitveli sõnul hakata kiiresti tegelema uue süsteemi loomisega. Seni on tema sõnul kasutusel ministeeriumi praegune dokumendiregister, kus on dokumendihaldussüsteemis Postipoiss avalikustatud dokumendid, sealhulgas nii enne 1. maid avalikustatud kui ka pärast seda tehtud muudatused.

«Seegi põhjustas kindlasti segadust, kuid lootsime probleemi lahendada just nii, et senised dokumendid (ja nagu mainitud, nende muudatused) on süsteemis endiselt kättesaadavad ja vastame kõigile päringutele uute dokumentide kohta. Kahjuks on arendus võtnud kauem aega, kui plaanisime,» märkis ta.

Asekantsleri sõnul on ministeerium huvitatud uue registri võimalikult kiirest käivitamisest. Tema sõnul käib praegu uue registri arendamine ja alustatud on ka testidega, millele järgnevad võimalikud parandused või muudatused. Rahandusministeeriumi haldusala ülene ehk ka maksu- ja tolliametit, riigi tugiteenuste keskust, rahandusministeeriumi infotehnoloogiakeskust ja statistikaametit hõlmav avalik dokumendiregister on tema sõnul välisveebides kättesaadav hiljemalt 1. jaanuarist.

«Uus avalik dokumendiregister on kasutajasõbralikum, näiteks saab otsingut teha saatmisviisi ja märke «asutusesiseseks kasutamiseks» kaudu. Lisaks saab olenemata sellest, millise rahandusministeeriumi valitsemisala veebi kaudu avalikku dokumendiregistrisse sisenetakse, alati ligi pääseda kõikide rahandusministeeriumi asutuste dokumendiregistrile ja teha seal päringuid. Vabandame veelkord ebamugavuste pärast,» ütles Kitvel Postimehele.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles