Nordecon ei nõustu tee-ehituse kriitikaga

Tiina Kaukvere
, Eesti uudiste päevatoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Nordeconi juhatuse esimees Jaano Vink.
Nordeconi juhatuse esimees Jaano Vink. Foto: AFP / Scanpix

Maanteeameti uuringute kohaselt ebapiisava kvaliteediga teelõike ehitanud Nordecon leiab, et kriitika ettevõtte suhtes on kohatu ja uuringute järeldused eksitavad.

Maanteeamet selgitas eelmise aasta lõpus ja selle aasta alguses, miks erinevad maanteeobjektid lagunevad juba enne garantiiaja lõppu. Uuringuga avastati puudusi. Põhiliste probleemidena tõi maanteeamet välja, et ühe objekti piires on ehituskvaliteet väga kõikuv. Teekatte paksus võib erineda kuni kaks korda. Tee alumiste kihtide puhul ei imbu vesi materjalist piisavalt kiiresti läbi. Kokkuvõttes ei vasta materjal tihti nõuetele.

Ehitusettevõte Nordecon oli mitme kriitikat saanud objekti ehitajaks. Ettevõte analüüsis tulemusi ning teatas täna, et uuringu järeldused on eksitavad, kuna maanteeamet võrdles aastaid tagasi sõlmitud lepingute alusel ehitatud teelõike täna esitatavate nõuetega, mis on varasematest rangemad.

«Nordeconi analüüs näitas, et peaaegu kõigil juhtudel, mida Teede Tehnokeskuse AS uuringus ja maanteeameti järelduses kajastati, olid teed ehitatud nõuete- ja lepingukohaselt ning kooskõlastatult maanteeametiga,» teatas Nordeconi juhatuse esimees Jaano Vink. Küll aga tõi ta välja, et viis aastat tagasi olid maanteeameti nõuded palju leebemad.

«Ka tollal aktsepteeritud nõuded ei olnud tegelikult ebapiisavad, lihtsalt nüüd on maanteeamet asunud nõudeid uuendama ja muutnud need oluliselt karmimaks – see kajastub ka uutes läbiviidavates riigihangetes,» ütles Vink, kelle hinnangul on jäänud avalikkusele mulje, nagu oleks tee-ehitajad oma lepingukohustusi täitnud ebapiisavalt või halvasti.

«Nordecon on oma tööd alati teinud kvaliteetselt ning lähtunud nendest reeglitest, mille tellija talle hanke ajal kehtestab. Seda tõestab fakt, et uurimise all olevad objektid on omal ajal ka maanteeameti ja järelevalve poolt vastu võetud,» lisas Vink, kelle hinnangul on Eesti teed heas seisukorras ning puudusi esineb vaid üksikutes kohtades.

«Ka uuel autol või pesumasinal on garantiiaeg, mille jooksul saab avastatud puudusi parandada. Riigihangete sõel, kes pääsevad täna teid ehitama, on karm ja tihe, tellijaid samas suuresti üks. Tööde teostamisel aga saab ehitaja lähtuda siiski üksnes sellest, mida klient, maanteeamet, soovib ning ette kirjutab – omaloominguks siin kohta pole,» selgitas Vink.

Talle teadaolevalt on suurem osa turuosalisi eri aegadel pakkunud maanteeametile kvaliteetsema resultaadi ja madalamate kasutuskulude nimel küll soodsamaid, küll kallimaid, küll vastupidavamaid lahendusi, kuid juba sõlmitud riigihankelepingu tingimuste muutmine seda niisama lihtsalt ei võimalda ja tee-ehitajad on sunnitud ellu viima algse projekteeritud lahenduse ka siis, kui see ei ole parim.

«Seetõttu on ehitajate ettepanekud sageli vaid headeks mõteteks jäänudki. Töö tuleb selgelt tellija materjalist – kui väljenduda kujundlikult. Seepärast ongi ka riigihangete puhul erakordselt tähtsad täpsed, läbimõeldud ja mõtestatult ettevalmistatud protsessid – põhjalik planeerimine ja arukas projekteerimine. Ehitustöid aga peab raamima selge ja kindlatel reeglitel põhinev kontroll,» lisas Vink.

Ta siiski kinnitas, et Nordecon likvideerib maanteeameti poolt välja toodud puudused, kuid lisas, et maanteeameti uuringu põhjal ei saa öelda, et teede kvaliteet oleks kehvem, kui nõutud. «Üksikutes kohtades, kus kõrvalekaldeid tõesti leiti, Nordecon oma vead garantiikorras ka parandab.»

ObjektProbleemne kohtValmisEhitaja (mõnel juhul projekteerija)Järelevalvaja
Pärnu ümbersõitEhitajate tee ja Papiniidu pikenduse ristmikud9. okt. 12Lemminkäinen Eesti AS, AS Tref, AS Teede REV-2 (Ehitajate tee ja Läänepoolne ühendus); Tallinna Teede AS ja Merko Ehitus (Papiniidu pikendus)Eesti-Taani Kommunikatsiooni OÜ
Mäo ümbersõitpõhitee, kogujateed ning rambid1.okt.10Nordecon AS, AS EA-RENGRamboll Eesti AS, Ramboll Finland OY, Finnroad OY
Viitna möödasõit (viadukt)rambid R-1, R-220.juuli.12AS Lemminkäinen Eesti, AS Teede REV-2, AS Tref ja OÜ ReaalprojektOÜ Vealeidja, AS Celu Inženier
Pärnu-Rakvere mntMäo-Viisu km 96-99 AS Tref 
Tartu-Jõgeva-AraveteKaarepere viadukt24.nov.11Nordecon ASAS Taalri Varahaldus
Võru-RäpinaRõhu-Puhja km 9-221.aug.09Nordecon ASAS Ramboll Eesti
Kurna-Tuhalakm 0-3,5 Nordecon AS (Aspi AS) 
Allikas: maanteeamet   
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles