Sisulised põhjendused Venemaa liikmesuse peatamiseks Euroopa Nõukogus on pärast Gruusia sündmusi tugevnenud, kuid poliitiline valmisolek ja protseduur võivad otsust muuta, leiab Andres Herkel.
Herkel kahtleb Venemaa Euroopa Nõukogu liikmesuse peatamises
«Kaasa võivad mängida mitmed asjaolud, sealhulgas üksikute riikide ja poliitikute huvid, mõtlemise aeglus, illusioon Venemaad Gruusiaga lepitada,» kirjutab Euroopa Nõukogu Parlamentaarse Assamblee Eesti delegatsiooni juht ja riigikogu liige Andres Herkel oma blogis.
Tema sõnul on organisatsioonist väljaarvamine Ministrite Nõukogu pädevuses. Parlamentaarne Assamblee saab rakendada kahte sanktsiooni: peatada Venemaa delegatsiooni volitused või hääleõigus. Herkel andis eile allkirja algatusele Vene delegatsiooni volituste peatamiseks, millega tulid välja ENPA raportöör Gruusia küsimuses ja liberaalide fraktsiooni juht Matyas Eörsi Ungarist ning Kristiina Ojuland.
«Eörsiga eile telefoni teel rääkides jäi kõlama põhjendus, et kuna Gruusia tuleb 29. septembril algavale assamblee istungile täiesti uue delegatsiooniga, siis on protseduuriliselt väga lihtne vaidlustada nende delegatsiooni volituste kinnitamine,» kirjutas Herkel ning lisas, et kergesti võib tekkida olukord, kus ei arutata mitte Venemaa volitusi, vaid hoopis Gruusia volitusi.
ENPA presidendi Lluis Maria de Puig’i senised avaldused konflikti kohta on Herkeli hinnangul hambutud ja lähtuvad peamiselt sellest, et mõlemad pooled on süüdi.
Herkeli sõnul on ENPAs arengud pooleli ja raske on ennustada, kui otsustavaid samme on valmis astuma Ministrite Komitee.
«Venemaa tüüpilist käitumist arvestades võib ehk ennustada, et kui Euroopa demokraadid pärast raskeid ja keerulisi debatte peaksidki jõudma terava otsuseni, et paariariigi koht pole väärtuspõhises organisatsioonis, siis astub Venemaa sammu ettepoole ja lahkub ise,» nentis Herkel.
Ta leiab, et siiski ei ole kahtlust, et venelaste esimene valik on Euroopa Nõukogu veelkord pehmeks teha.