Kriitik soovitab: mida HÕFFil silmas pidada

Ralf Sauter
, filmikriitik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kanal
Kanal Foto: Kaader filmist

«Kanal»

«The Canal», Iirimaa, 2014

Rež Ivan Kavanagh

Linastub reede südaööl

Tänavuse HÕFFi üks närvesöövamaid filme võib olla «Kanal» («The Canal»), Iirimaal valminud košmaarne tondilugu, mille puhul saab eriti õnnestunuks pidada tehnilist teostust. Just kriipiva muusika, kavalate montaažitrikkide ning põhjalikult läbimõeldud operaatoritöö kooslus teeb «Kanalist» atmosfäärilise ja äreva filmi, mis vaataja tajudega osavalt manipuleerib.

Põlise iirlase Ivan Kavanaghi kirjutatud-lavastatud «Kanali» südames on naise ja lapsega rõõmsat elu elav filmiarhivaar David (Rupert Evans), kes saab vana filmikoopia kaudu enda õuduseks teada, et umbes sajandi eest toimusid õõvastavad mõrvad majas, kus elab temagi. Kui mõistatuslikult läheb kaduma ka tema abikaasa, keda David kahtlustab petmises, muutub mees emotsionaalselt ebastabiilseks ning vajub mõistatuslikku viirastuste ja nägemuste maailma, mis näib tahtvat teda aeglaselt hävitada ja kust ei näigi väljapääsu olevat. Kuna Davidil on ka pahaaimamatu väike poeg, kelle eest on tarvis hoolitseda, on film psühholoogiliselt eriti pingestatud.

«Soos»

«La Isla Minima», Hispaania, 2014

Rež Alberto Rodríguez

Linastub laupäeval kl 16.00

Krimifilmide fännide rõõmuks linastub HÕFFil Hispaaniast pärit «Soos» («Marshland»), mille keskmes kaks vastandliku iseloomuga uurijat, kes püüavad tabada kohalikke soid oma mängumaana kasutavat maniakaalset tapjat.

Kodumaal kümne Goya auhinnaga pärjatud filmi tugevusteks on ettearvamatu süžee, karismaatilised tegelased ja lummuslik õhkkond. Tegevus ei leia aset mõnes rahvarohkes suurlinnas, vaid lämbelt palavas väikelinnas, mis peategelastele on sama võõras kui vaatajale. Iga uue avastusega muutub see üha pahaendelisemaks. Tegemist on atmosfäärilise ja ladusas tempos kulgeva kvaliteetfilmiga, mis üllatab oma pinevusega.

«Wyrmwood – surnute tee»

«Wyrmwood», Austraalia, 2014

Rež Kiah Roache-Turner

Linastub laupäeval kl 21.45

Postapokalüptilise ulme, zombide ja üldisemalt žanrifilmide austajate jaoks on Austraaliast pärit «Wyrmwood» kindlasti mõnus maiuspala.

Kuigi tegemist on mikroskoopilise rahasumma eest tehtud amatöörfilmiga, on «Wyrmwood» stiilipuhtam, sõgedam ja fantaasiarikkam kui enamik teisi analoogilise sisuga õudukaid, ja seda põhjusel, et tegijad on olnud kannatlikud (filmi valmimiseks kulus neli aastat), tõukunud isiklikust armastusest žanri vastu ning väiksematelegi detailidele võimalikult palju tähelepanu pööranud.

Väikese eelarvega žanrifilmi kohta on «Wyrmwoodi» palavikuline maailm lihtsalt nii ambitsioonikalt ja loovalt realiseeritud, et seda peab nägema. Niivõrd meeldejääva õhustikuga zombifilme tehakse tänapäeval haruharva.

«Külaline»

«The Guest», USA, 2014

Re: Adam Wingard

Linastub laupäeval kl 19.30

Režissöör Adam Wingardi puhul võib kõnelda tema pilkupüüdvast eklektilisest stiilist ning oskusest publikut üllatada.

Kes nägi tema põnevikku «Sina oled järgmine», mida mullu HÕFFilgi näidati, ei osanud süžeekäiku kindlasti täielikult ette aimata. Sama kehtib ka «Külalise» puhul, mis salapärase peategelase kohta vastuseid loovutama hakates läheb lõbusalt julgeks, kohati ehk arulagedakski. Teostuselt on film suhteliselt moodne ja nägus, ent laenab samal ajal ka aastakümnetetagustest žanrifilmidest, nii et tulemuseks midagi, mis tundub asjatundjatele mõnevõrra tuttavlik, aga mitte ebaoriginaalne.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles