Riigikogu juhatus ega kantselei Toobali kütusekasutust ei uuri

Karin Kangro
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Priit Toobal koos 3. seeria BMWga. Kuluhüvitistest laseb ta maksta BMW 520 liisingut kokku 455,61 euro ulatuses kuus.
Priit Toobal koos 3. seeria BMWga. Kuluhüvitistest laseb ta maksta BMW 520 liisingut kokku 455,61 euro ulatuses kuus. Foto: Liis Treimann

Kui riigikogu liige kinnitab kuludokumente esitades oma allkirjaga, et kulud on riigikogu tööga seotud, siis mingit täiendavat uurimist kuludokumentide põhjendatuse osas riigikogu kantselei ega ka juhatus ei teosta, ütles riigikogu pressiesindaja keskerakondlase Priit Toobali suurte kütusearvete hüvitamist kommenteerides.

Seaduse kohaselt hüvitatakse riigikogu liikmele kuludokumentide alusel tööga seotud kulutused kuni 30 protsendi ulatuses riigikogu liikme ametipalgast. Riigikogu juhatuse kehtestatud kord näeb ette, mida riigikogu liikme tööga seotud kulutustena käsitletakse ja millised dokumendid tuleb riigikogu liikmel kulude hüvitamiseks kantselei finantsosakonnale esitada.

«Vastavalt kehtestatud korrale kinnitab saadik kuludokumente esitades oma allkirjaga, et esitatud kulud on seotud riigikogu tööga. Kui saadik on esitanud dokumendid, mis vastavad juhatuse otsuses toodule, siis mingit täiendavat uurimist kuludokumentide põhjendatuse osas kantselei ega ka riigikogu juhatus ei teosta,» ütles riigikogu kommunikatsioonijuht Urmas Seaver Postimehele.

Ta meenutas, et eelmisel nädalal muutis riigikogu juhatus kulude hüvitamise korda ning lisas sinna ühe täiendusena sätte, et kui tööga seostav märge kuludokumendil puudub või riigikogu kantseleil ei ole esitatud andmete alusel võimalik veenduda kuludokumendi tööga seotuses, edastab kantselei vastava dokumendi kontrollimiseks fraktsioonile, kuhu riigikogu liige kuulub. Seejärel peab fraktsioon kinnitama, kas kulu on saadiku tööga seotud. Riigikogu juhatuse tehtud muudatused hakkavad kehtima 1. novembrist.

Ajaleht Sakala kirjutas laupäeval, et Keskerakonna peasekretär, riigikogu liige Priit Toobal kulutas esimesel poolaastal riigikogulase kuluhüvitisest ära viimse kui sendi ehk 3368,03 eurot ja enamik sellest summast läks autokütusele. Sealjuures näitavad tanklaarved, et autoga sõitmine pidi neelama märkimisväärse osa tema ärkvel oldud ajast.

3368,03 eurost kulutas Toobal kolme kuu ja ühe nädala jooksul 2490,67 eurot kütusele. Ainuüksi juunis haukas kütus kogusummast 905 eurot, kuid ka mais oli poliitiku sõidugraafik tihe: siis tasus ta kütuse eest 866 eurot.

Ülisuurt kütusevajadust selgitas Toobal sellega, et kõnealusel perioodil kasutas ta kõige rohkem suuremat sorti maastikuautot Mitsubishi Pajero Sport, mis võtab diislit keskmiselt üle 10 liitri 100 kilomeetri kohta. Oma sõnul sõidab ta iga kuu maha mitu tuhat kilomeetrit. Seda, kui mitu tuhat, ta ei täpsustanud. Küll aga ütles, et sõltuvalt aastast sõidab ta läbi 60 000 – 80 000 kilomeetrit.

Kui võtta Toobali aasta keskmiseks läbisõiduks 70 000 kilomeetrit, tuleb kuu keskmiseks 5833 kilomeetrit. Seda on sama palju kui Soome vahet sõitval elukutselisel rekajuhil. Kui aga võtta aluseks juunikuine 905-eurone kütusearve, peaks läbisõit jääma juba 8000–9000 kilomeetri juurde.

Veelgi suuremad ebakõlad vaatavad vastu Toobali kütusekaardi väljavõttelt. Kuigi ta väidab, et kasutab enamasti diiselmootoriga maasturit ning ka BMW sõiduauto, mille liisingut ta riigikogu kuluhüvitisest osaliselt kompenseerida laseb, võtab diislikütust, on ta paaril korral tankinud korraga nii diislit kui bensiini. Tänavu 5. aprillil kell 23.13 võttis ta Viljandi Endla Statoilist 91 liitrit diislit, minut hiljem 45 liitrit bensiini ja nelja minuti pärast veel 62 liitri diislit. Kokku tankis ta viie minuti jooksul 198 liitrit kütust.

Samasugune stsenaarium kordus 7. juunil. Sel päeval kell 14.52 tangiti Toobali kaardiga Viljandi Männimäe Statoilis 96 liitrit diislit, viis minutit hiljem sealsamas 54 liitrit bensiini ning kell 23.27 Viljandi Endla Statoilis enam kui 124 liitrit diislit. Kokku teeb see 220 liitrit diislikütust ja 54 liitrit bensiini ühe päeva jooksul, kirjutas Sakala.

Toobal põhjendas eri sorti kütuse korraga tankimist sellega, et ta kasutab oma sõitudeks kolme autot: kaht diislikütust ja üht bensiini tarbivat. «Kuna tangin üksnes Statoili jaamades ja maakodust on lähim jaam 30 kilomeetri kaugusel, siis ma ei salga, et mul on maakodus alati ka kütusevaru, juhuks kui peaks tarvis minema. Vaid tankimiseks 60 kilomeetrit sõita ei ole minu arvates kuigi otstarbekas,» selgitas Toobal ning lisas, et tal on maakodus alati olemas 100–150 liitrit diislikütust ja sadakond liitrit bensiini. «Need nood tankimised ongi,» põhjendas ta kahte eespool kirjeldatud juhtumit. Samuti kinnitas poliitik lehele, et teiste kütuse eest ta tasunud ei ole.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles