Eesti piloodid loodavad pääseda välismaa lennufirmadesse

Liis Velsker
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Estonian Airi pankrot ja Nordic Aviation Groupi sünd.
Estonian Airi pankrot ja Nordic Aviation Groupi sünd. Foto: Erik Prozes

Endised Estonian Airi piloodid teevad usinalt katseid ja üritavad kõigest väest kandideerida välismaistesse lennufirmadesse, sest kodumaise kompanii Nordic Aviation Groupi (NAG) palk ja tingimused pole neile vastuvõetavad.

«Meil olid Estonian Airis suurte kogemustega piloodid ja kui nad leiavad tööturul paremate tingimustega tööd, siis nad kindlasti lähevad ära. Eks NAG siis võtab neid, keda saada on,» rääkis Eesti Liinilendurite Assotsiatsiooni (ELA) esimees ja Estonian Airi endine piloot Helen Reinhold.

Estonian Airi viimase luigelennu teinud piloot Immanuel Pärt tunnistas, et otsib endale hetkel uut sobivat tööd. Ta nentis, et ei ole kursis sellega, mis praegu Nordic Aviation Groupis toimub.

Lennundusinimeste sõnul lähevad NAGi paraku pigem väikese kogemusega piloodid, kes saavad ka väikest palka. «Need, kes sinna läksid, on nõrkade lennukogemustega. Noorukesed, kellel ei ole kuskile mujale minna, neid ei võeta ka välismaale eriti,» ütles endine piloot ja lennukooli õppejõud Rein Porro.

«Nii nagu ma meie pilootide käest olen kuulnud, on võetud ka kehva kogemuse ja oskusega pay-to-fly piloodid, kes pannakse teise piloodina lendama. Need on kas Ameerikast, Hispaaniast, Itaaliast. Eesti piloodid aeti ju minema,» lisas Porro.

Eelmise nädala seisuga oli NAGi personalifirma Nordic Crew Management sõlminud lepingud kümne piloodiga. «Neil on kõigil Estonian Airi taust ning vähemalt 1300 lennutunni jagu kogemust. Nendest kaheksa on eestlased, üks prantslanna ning üks itaallane. Mitte keegi neist ei tee n-ö lennutunde,» kinnitas NAGi kommunikatsioonijuht Liis Veersalu.

Siiamaani on Nordic Aviation otsinud piloote läbi Nordic Crew Managementi vaid Estonian Airi endiste töötajate hulgast ning lepingu läbirääkimised uue grupi vastavate pilootiga juba käivad, lisas Veersalu.

Maksavad peale, et saaksid lennata

Nii nagu kasutas Estonian Air viimased poolteist aastat nn pay-to-fly piloote ehk neid piloote, kes ise maksavad, et tööle saada, kasutab neid Reinholdi arvates tõenäoliselt edasi ka NAG. «Need ei ole eesti piloodid, sest eesti pilootidel sellist raha ei ole – need on välismaalt tulevad noored piloodid. Selleks et saada lennukogemust, nad maksavad peale, kuna nii tihe konkurents on tööturul,» lausus ta.

«Need välismaalased, kes seal praegu tööle on võetud, need ongi Estonian Airi endised pay-to-fly piloodid,» täpsustas ta.

Endistel Estonian Airi pilootidel läheb töö leidmiseks Reinholdi sõnul veel kuu-kaks aega – kandideerimise protsess ei lähe nii kiiresti. «Konkreetselt ühte pay-to-fly pilooti ma tean, kes on saanud jaatava vastuse. Ta läks tegelikult NAGi, aga nüüdseks on saanud jaatava vastuse teises lennufirmas. Aga meil teevad kõik praegu katseid.»

«Hetkel on õnneks päris palju pakkumisi. Meie vastu on huvi tuntud ja pakutud kandideerimisvõimalusi,» märkis Reinhold ja tõi välja Türgi ettevõtte SunExpress, kuhu paljud eesti piloodid kandideerivad, ning Iiri ettevõtte CityJet, kes hakkab opereerima Skandinaavias.

Sellest, kui mitme lennukiga NAG kevadel lendama plaanib hakata, võib Reinholdi sõnul enam-vähem ka järeldada, et piloote plaanitakse palgata umbes sama palju nagu neid oli tööl Estonian Airis. Eesti Õhus töötas tegevuse lõpetamise hetkel 55 pilooti. Pay-to-fly piloote oli Estonian Airis umbes 10-15.

Reinholdi sõnul on need tingimused, mida Nordic Aviation pilootidele pakub, tunduvalt kehvemad kui olid Estonian Airis. Pilootide palk väheneks uues ettevõttes Reinholdi sõnul ligikaudu kolmandiku võrra. Kaptenitele pakutav brutotasu jääb umbes 3000-3500 euro vahele ning esimestel ohvitseridel on see kaks tuhat eurot või alla selle. Pilootide palka NAG ei kommenteerinud, põhjendades, et lepingutingimused on konfidentsiaalsed.

Välismaises lennufirmas töötades saaksid piloodid ilmselt pikemalt kodus viibida kui Nordic Aviationisse minnes. «NAGi lepingus on sees, et kuuajalise etteteatamisega võidakse sind kaheks kuuks järjest kodust ära saata,» nentis Reinhold. Välismaised lennufirmad pakuvad töögraafikut, kus kolm nädalat ollakse tööl ja üks nädal on vaba. Paremad oleksid ka puhkamise võimalused.

Välismaa firma, aga rohkem kodus

«Me saime ka Estonian Airis viimaste aastatega selle kogemuse, et me töötasime küll Eesti lennufirmas, aga viibisime kodust eemal väga palju,» möönis Reinhold.

Nordic Aviation töötajate otsimiseks loodud personalifirma Nordic Crew Management OÜ juhataja Tõnis Lepp on varem öelnud, et kuigi uues lennufirmas hakkab pilootide põhipalk olema väiksem kui Estonian Airis, siis fikseeritud põhipalgale lisanduvad suuremad lisatasud lennatud tundide eest.

Reinholdi sõnul pole aga pilootidel lennatud tundide eest erilist lisatasu oodata. «NAG on väitnud, et üle 60 lennutunni pealt tuleb lisatasu juurde, aga kui võtta piloodi aastas lennatud tunnid, siis keskmiselt tulebki ühes kuus umbes 60 lennutundi. See võib tähendada, et suvel paaril kuul tuleb suurem palk. Selliste lühikeste otstega ei olegi võimalik eriti palju rohkem lennata,» rääkis Reinhold.

Ka oli pilootidel kollektiivlepinguga Reinholdi sõnul varem suurem kindlustatus. «Kuna NAG võtab hetkel tööle vahendusfirma kaudu, siis ei ole ka seal mingit kindlustunnet, et homme seesama väike vahendusfirma pankrotti ei lähe,» märkis Reinhold.

«Me tegelikult oleme hetkel väga kehvas olukorras, kuna pilootidel ei ole uue töö leidmine nii lihtne. Kui teised inimesed liiguvad trammiga ühest linna otsast teise, et tööintervjuule minna, siis meil võib kulu ühele tööintervjuule olla tuhat eurot. Lisaks on päris kulukad ka pädevuste pikendamised ja taastamised,» kirjeldas ta.

Selle nädala jooksul on esmaspäevast alates lõpetatud kõikide pilootide töölepingud Estonian Airiga. Nüüd on pilootidel võimalik töötukassast saada riigipoolset minimaalset koondamishüvitist ja kunagi, kui pankrot välja kuulutatakse, ka mingis ulatuses saamata jäänud töötasu.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles