Milles India kohus laevakaitsjad süüdi mõistis?

Liis Velsker
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Laevakaitsjad Chennai linnas.
Laevakaitsjad Chennai linnas. Foto: Sander Ilvest

Kuigi laevakaitsjate advokaat Palanivel Muthusamy on kinnitanud, et India kohtus suudeti ümber lükata pea kõik meeste vastu esitatud süüdistused, selgub kohtuotsusest, et viiest süüdistusest mõisteti nad õigeks vaid kahes.

Kohtuotsus on 159 lehekülge pikk ning üsna detailne. Põhjalikult on kirjeldatud süüdistaja seisukohti ja kohtu argumentatsiooni.

Meeste kaitsele on eraldi pühendatud ainult üks alapunkt, umbes poolt lehekülge hõlmav selgitus, kus kõik 35 laevakaitsjat kinnitavad, et nad ei ole midagi valesti teinud ja on süütud, on veetnud kuus kuud vanglas, ei mõista kohalikku keelt ning paluvad luba, et advokaat saaks neid esindada.

Loe täismahus kohtuotsust pikemalt:

 

Kohus määras teiste hulgas 14 Eestist pärit laevakaitsjale viieaastase vanglakaristuse kolme paragrahvi alusel: keelatud relvade omamise, relvalubade puudumise ja relvastatud alusega India territoriaalvetesse sisenemise eest. Nad pääsesid ainult kahest süüdistusest: relva omamisest mitteteatamisest (näiteks kohalikku politseijaoskonda) ning ettekavatsetud kuriteost.

Kohtunik Rajasekar toob otsuse põhjenduses välja, et meeskonnaliikmed, kes on eri riikidest, sealhulgas Indiast, on haritud ja laiade kogemustega inimesed, kes on kursis rahvusvahelise mereõigusega. Seetõttu võiks meestelt kohtuniku hinnangul eeldada, et nad kontrollivad enne, milline on see ettevõte ja selle varasem tegevus, kui sinna tööle lähevad.

Kohtu arvates ei esitanud mehed oma süütuse tõendamiseks ühtegi tõendit ning kuna nad on sisenenud India territoriaalvetesse ja rikkunud rannikul asuva riigi seadusi, on nende karm karistamine vajalik.

Küsimus asukoha kohta

Üks oluline arutluskoht oli kohtuprotsessil selles, kas Sierra Leone lipu all sõitev piraaditõrjelaev Seaman Guard Ohio oli ikkagi India territoriaalvetes või mitte. Kohus nõustus süüdistaja seisukohaga, et alus oli 10,8 meremiili kaugusel Velangu Challi saarest. Tegu on India rannikust kõige kaugemal asuva metsiku loodusega saarega, kus inimasustust pole ning mis on ülemäärase korallikorjamise tõttu vajunud juba meetri jagu vee alla.

Laeva täpsed koordinaadid olid kohtuotsuse alusel järgmised: 08°52.0’N 78°26.7’E. Kaardilt vaadates näeb, et rannikust oli laev seega rohkem kui 13 meremiili kaugusel. India territoriaalveed ulatuvad 12 meremiilini rannikust. Ka Seaman Guard Ohio laeva liikumise andmed viitavad sellele, et alus oli rannikut enam kui 13 meremiili kaugusel. Kaitse peamine vastuargument oli kohtuvaidluses see, et laeval kasutati nüüdseks aegunud kaarti.

Seaman Guard Ohio liikumine. Ülemine punkt tähistab laeva asukohta vahetult enne India rannavalve sekkumist.
Seaman Guard Ohio liikumine. Ülemine punkt tähistab laeva asukohta vahetult enne India rannavalve sekkumist. Foto: Kuvatõmmis

Kohtuotsuse kui ametliku dokumendi puhul on tähelepanuväärne, et enamiku 14 Eesti mehe nimed on kirjutatud valesti, ühel eestlasel ja mitmel välismaalasel puudub eesnimi sootuks.

Kirjavigadest hoolimata on uurimine olnud mahukas. Süüdistaja on uurimisse kaasanud 44 tunnistajat ning esitlenud kohtus rohkem kui sadat asitõendit. Meeste vastu esitatud tõenditeks on muu hulgas 35 relva, 5682 ühikut laskemoona jm.

Kaitse pole meeste poolt kutsunud tunnistama ühtegi tunnistajat, tõenditena on süüdistavate kasuks toodud 79 eset, mille moodustavad peamiselt meeste passid ja nende meremehe passid ehk teenistusraamatud. Ka on paar tõendit USA turvafirma Advanforti kohta, sh ettevõtte kindlustus ja dokument laeval olnud relvade seisukorra kohta ning Seaman Guard Ohio ajutine sertifikaat.

Ümberehitatud automaatrelvad

Relvade osas käib peamine vaidlus selle üle, kas laevalt läbiotsimise käigus leitud kuus relva on Indias keelatud või mitte. Need on Saksa tootja Heckler & Kochi 7,62 x 51 mm kaliibriga automaatrelvad. Automaatrelvad on Indias tsiviilkäibes keelatud.

Kaitse sõnul olid relvad omaalgatuslikult ümberehitatud poolautomaatrelvadeks. Kaitsja viitas muu hulgas ballistilisele ekspertiisile, mis tunnistas, et relvad ei tööta sihipäraselt (nendest ei välju kuulid seni, kuni päästikule vajutatakse või kuni salv tühjaks saab – toim). Ometi leiti ekspertiisiaktis, et relvad liigituvad Indias keelatud keelatud automaatrelvade alla. Kohus kaitse argumenti ei arvestanud ja lähtus relvade originaaldokumendist.

Süüdistaja tõi välja, et kuigi meeste ülesanne oli kaitsta laevu piraatide rünnakute eest, ei olnud ühelgi neist mitte ühegi riigi relvaluba. Kaitse selgitas, et relvi hoiti laevas lukustatult ning võti oli ainult laeva kaptenil. Seega polnud teistel meeskonnaliikmetel ligipääsu relvadele. Süüdistaja leidis, et relvade omamine ei tähenda ainult nende «füüsilist omamist», vaid ka võimu haarata kontroll relvade üle enda kätte.

Laevakaitsjad selgitasid kohtus, et nende tööandja, USA turvafirma Advanfort tegeles piraatide vastu võitlemisega, ent selle tõendamiseks ei ole kohtule esitatud ei USA ega ühegi teise riigi vastavat tõendit või luba. Meeskonna sõnul toimetas Seaman Guard Ohio kaubalaevadele relvi, et need saaksid end piraatide eest kaitsta. India kohus peab aga alusel olnud relvi ja laskemoona ohuks riigile. Kohus märgib, et ka mehi palganud Advanfort ei tulnud ega öelnud nende kaitseks, et relvad kuuluvad ettevõttele.

Eraldi kohtuasi on algatatud ettevõtte Advanforti ja selle juhi Mohamed Farajallahi vastu, kelle suhtes on väljastatud ka arreteerimismäärus.

Süüdistuse järgi laekus India rannavalvele 11. oktoobril 2013. aastal info, et alus nimega Seaman Guard Ohio, millel on relvad, laskemoon ja valvurid, asub Tuticorini sadamast 10 meremiili kaugusel ilma, et sel oleks luba siseneda India territoriaalvetesse. Lisaks kahtlustati, et üks Tuticorini sadama kalapaat on sõitnud aluse juurde ja pannud seal toime mingi ebaseadusliku teo.

India rannavalve saatis kell 03.30 Seaman Guard Ohio aluse juurde oma rannavalve laeva. Rannavalve kuulas meeskonna üle sidevahendeid kasutades, neilt küsiti, kas nad omavad mingeid relvi ning nad kinnitasid, et laeval on relvad, laskemoon ja laevakaitsjad. Alus toimetati Tuticorini sadamasse, kuhu see jõudis 12. oktoobril kell 13.25. Aluse läbiotsimisel leiti süüdistuse järgi suur kogus relvi ja laskemoona.

Süüdistuse kohaselt näitas laeva logiraamat, et Seaman Guard Ohio asus India territoriaalvetes. Süüdistuses on kirjas, et laevafirma omanik ei suutnud 24 tunni jooksul esitada dokumente laeval olnud relvade kohta.

Üks kohtuotsuses kirjeldatud seik ja süüdistus puudutas kolme kohalikku kalameest, kes vedasid 50 kg kala, 146 kg kanaliha ja 16 kg lambaliha külmhoonesse, ent polnud nädal aega hiljem oma kaubale järele tulnud. Selgus, et mehed olid vahepeal vahistatud keelatud kütusemüügi eest Seaman Guard Ohiole. Kohtus süüdistused diislikütuse müümise kohta siiski tõendamist ei leidnud.

Omaette arutelu käis kohtuprotsessil veel kaitse versiooni üle, et laev Seaman Guard Ohio sattus India vetes merehätta. Ometi ei kinnitanud neid väiteid ükski 43 süüdistatust, ka ei astunud nad selleks tunnistajapinki. Teadet merehätta jäänud laeva kohta India ametivõimud ei saanud.

Indias süüdi mõistetud eestlased:

  • Renee Tõnissaar
  • Igor Blinkov
  • Raigo Kustman
  • Vladislav Korsunov
  • Lauri Ader
  • Alvar Hunt
  • Denis Suhhanov
  • Igor Totrov
  • Roman Obeltšak
  • Kristo Koha
  • Aleksei Tutonin
  • Dmitri Pappel
  • Aivar Jõgiste
  • Andrei Gortšagov
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles