Autokoolid tahavad uut liiklusseadust edasi lükata

Risto Berendson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paljude sõiduõpetajate kinnitusel pole mitmed uue liiklusseaduse nõuded neile siiani arusaadavad.
Paljude sõiduõpetajate kinnitusel pole mitmed uue liiklusseaduse nõuded neile siiani arusaadavad. Foto: Elmo Riig / Sakala

Teisipäeval tulevad parlamendis lugemisele uue liiklusseaduse muudatused, täna teeb Eesti Autokoolide Liit aga avalikus kirjas riigikogule ettepaneku lükata seaduse kehtima hakkamine pool aastat edasi.

«Uue liiklusseadusega on asjad kuidagi ülepeakaela tehtud,» põhjendas avaliku kirja allkirjastanud Eesti Autokoolide Liidu president Enn Saard. Tema sõnul ei ole isegi paljud sõiduõpetajad siiani aru saanud, millised on uue liiklusseaduse (ULS) täpsed nõuded, ja lahtisi küsimusi on seal veel palju.

«Me pole saanud koolides õpilastele uut seadust näidata, sest see pole kindel,» nentis Saard. «Rääkimata sellest, et venekeelsetel autojuhtidel oli esimest korda võimalik selle seadusega tutvuda alles üleeelmisel nädalal.»

Seetõttu peabki autokoolide liit parimaks lahenduseks, et parlament lükkaks 1. jaanuarist kehtima hakkava seaduse jõustumise pool aastat edasi. «Me oleme ka maanteeametist kuulnud, et selle seaduse nüanssidega on probleeme, kuid keegi, ka mitte ükski minister ei julge tulla avalikkuse ette ja öelda, et asjaga on jama,» märkis Saard. «Meie võime seda teha ja avalik kiri parlamendile on selleks parim viis.»

Saardi sõnul on praegu kehtiva liiklusseaduse järgi liigeldud alates 2001. aastast. «Ja juhtunud pole midagi hullu. Miks ei võiks me veel pool aastat selle järgi sõita?» küsis ta. «Meie sõnum seadusandjale on: tehke asi arusaadavaks ja alles siis pange kehtima.»

Avalikus kirjas parlamendile teatatakse, et autokoolide liidu poole on pöördunud paljud autokoolid ja mootorsõidukijuhtide õpetajad. Nad on küsinud nõu, kuidas edasi õpetada ja millest seejuures lähtuda.

«Uus liiklusseadus on kättesaadav vaid interneti kaudu,» seisab kirjas. «Praeguseks on ka üks kirjastus selle avaldanud, teadmata, et enne liiklusseaduse jõustumist tehakse juba parandusi.»

Seni lahtiste küsimustena tuuakse näiteks liiklusreeglite juurde kuuluvad liiklusmärgid ja teemärgised, mis on uues seaduses majandus- ja kommunikatsiooniministri määrusega siiani kehtestamata.

Liidu väitel on valitsus teinud ära suure töö euro reklaamimisel, kuid on jätnud uue liiklusseaduse tähelepanuta. «Kui valitsus oleks leidnud Eesti Rahvusringhäälingule eurole kulutatud rahast kas või kümnendiku, siis võib-olla ei oleks järgmisel aastal vaja mõne traagiliselt lõppenud õnnetuse puhul tagasi vaadata tegemata jäänud tööle,» seisab kirjas.

Seda, et Eesti ei ole veel valmis uuele seadusele üleminekuks, kinnitavad liiklusseaduse muudatusettepanekute sisu ja kvaliteet, väidab liit. Näiteks tuuakse paragrahv, mis reguleerib maastikusõidukite liiklemist maastikul ja millega tahetakse kehtestada reegleid mootorsõiduki ja maastikusõiduki juhile ka sõitmisel väljaspool teed.

«Samas unustatakse ära, et ULSi paragrahvi 2 punkti 36 järgi ongi maastikusõiduk maastikul liikumiseks ette nähtud liiklusvahend. Milleks selline segapuder?» küsib liit. «Siis võiks leppida vaid ühe paragrahviga, mis laiendaks liiklusseaduse mõjusfääri kõikjale, nii külmunud jõgedele ja ojadele kui ka koduaeda, kuni magamistoani välja, sest ka jalakäija on liikleja.»

Liidu väitel on ULS täis keelelisi ja põhimõttelisi vigu ning osa selle sätteid on Euroopa Liidu juhilubade direktiiviga vastuolus või on direktiiviga jäetud hoopis arvestamata. «Puudusi täis ULS lihtsalt halvab liiklust ja seab teeliiklusega seonduvate õigusaktide nõuete järgimise küsitavaks,» seisab avalikus kirjas.

Ettepanekud
Eesti Autokoolide Liidu ettepanekud valitsusele

•    Seaduseandjal oleks vaja veel kord põhjalikult läbi vaadata ULS­i sätted, kõrvaldades keelevead ja sisulised vastuolud.
•    Võtta arvesse teeliiklusega seonduvaid Euroopa Liidu õigusakte ja järgida neid ka ULSis.
•    Piirduda liiklusseaduse mõjusfääri määramisel seni kehtinud põhimõtetest ja ULSi esimese paragrahvi kahe esimese lõikega.
•    Kuna liiklusseadus puudutab kogu Eesti elanikkonda, siis oleks väga mõistlik, kui muudatusettepanekud avaldataks enne riigikogus menetlemist ka internetis. Tagasiside võib anda uusi ja vajalikke ettepanekuid ning juhtida tähelepanu eelnõu puudustele.
•    Selgitada ULSi ja sellega seotud õigusakte (nt liiklusmärgid ja teemärgised) ka Eesti Rahvusringhäälingu erisaadetes.
•    Anda võimalust ja aega ministeeriumidele vastavate õigusaktide kehtestamiseks. Ka siin tuleks teatud määruste (nt juhilubade saamise ja eksamineerimise kohta) eelnõud avaldada eelnevalt internetis.
•    Kõik eeltoodu võtab aega. Seepärast teeb Eesti Autokoolide Liidu juhatus ettepaneku määrata uue liiklusseaduse ja selle muudatusettepanekute rakendamise ajaks 1. juuli 2011.
Allikas: Eesti Autokoolide Liit

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles