Kaja Leiger: ebaseaduslik koostöö

, konkurentsiõigusele pühendunud advokaat
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaja Kallas.
Kaja Kallas. Foto: .


Majandussurutise tingimustes on majandusinimeste sulest ilmunud mitmeid artikleid, mis kutsuvad raskel ajal ellujäämiseks tegema koostööd konkurentidega. Nii ütles Erkki Raasuke Päevalehele (10.09.2008), et ettevõtjate koostöö on lihtne ja väga tulemuslik tegevus.



«Samas sektoris töötavatel ettevõtetel on palju võita paremast omavahelisest koostööst. Saaks teha ühiseid sisseoste, koos minna välisturgudele, õppida üksteiselt,» ütles Raasuke.



Samas võivad konkurentide koostööl olla karmid tagajärjed. Eestis on konkurentsi kahjustav koostöö kriminaalkuriteona karistatav, niisiis on teema üsna tõsine. Piir lubatu ja keelatu vahel võib olla õhuke. Kui koostöö töötajate tingimuste parandamiseks või seaduste muutmiseks on lubatud, siis näiteks ühine oma valdkonna ostjate survestamine kõrgemate sisseostuhindadega on juba keelatud tegevus.



Kuidas siis veenduda koostöö lubatavuses? Kahjuks ei ole sellele küsimusele lihtsat vastust. Konkurentsiõigus on  kaasusepõhine. See tähendab, et lisaks konkurentsiseaduse sätetele tuleneb sätete sisu ehk see, mida konkreetsemalt on loetud keelatud tegevuseks konkurentsiõiguse mõttes, tihti Euroopa Komisjoni ja Euroopa Kohtu vastavatest otsustest.



Ühelt poolt ei vabasta seaduse mittetundmine vastutusest, teisalt aga ei eelda konkurentsiamet ega ka Euroopa Komisjon, et ettevõtjad orienteeruksid vabalt kõikvõimalike otsuste, juhendite ja regulatsioonide rägastikus.



Mida siis ikkagi oleks targem teha? Selge on see, et teatud ulatuses on konkurentide koostöö vajalik majanduselu elavdamiseks. Siiski on teatud teemad, mille käsitlemine konkurentide vahel peaks alati häirekella helisema panema. Näiteks kõik see, mis puudutab hindu (nii ostu- kui müügihindu), kliente, müügi, ostu- või tootmismahtusid ja muid tundlikke küsimusi.



Tuleks mõelda, kas niisuguse info vahetamine konkurendiga tavapärases konkurentsisituatsioonis oleks loogiline või oleks ettevõtja huvides pigem sellist infot endale hoida, et saavutada konkurendi ees turul eelis.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles