Milline on 50 miljoni eest ostetud Botnica väärtus täna? (6)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jäälõhkuja MSV Botnica on võimeline ka muudeks ülesanneteks peale jäälõhkumise.
Jäälõhkuja MSV Botnica on võimeline ka muudeks ülesanneteks peale jäälõhkumise. Foto: Jaanus Lensment

AS Tallinna Sadam küsis eelmise aasta lõpus audiitori palvel 50 miljoni euro eest ostetud jäälõhkuja Botnica hindamisakte, kuna oli põhjust eeldada, et laeva väärtus on oluliselt langenud.

Tallinna Sadama juhatuse liige Marko Raid selgitas, et eelmise aasta lõpus küsiti audiitori Deloitte palvel Botnica hindamisakte, kuna 2014. aasta lõpust alates oli offshore (avamere – toim.) laevade turul toimunud olulisi negatiivseid muutusi (nafta hinna suur ja ootamatu langus, ELi ja USA kehtestasid majandussanktsioonid Venemaale).

«Toiminud muudatuste tõttu oli põhjust eeldada, et ka Botnica turuväärtus võib olla eeltoodud negatiivsete arengute tulemusena oluliselt langenud,» selgitas Raid.

2015. aasta lõpus ja 2016. aasta algusel saadi hindamisaktid ettevõtetelt Ingenieurbüro Weselmann GmbH ja Clarkson Valuations Limited. Esimese akti põhjal on laeva hind 50 miljonit USA dollarit ehk 46 miljonit eurot. Teise akti järgi on hind 40 kuni 45 miljonit USA dollarit ehk 36 kuni 41 miljonit eurot.

Tallinna Sadama tütarettevõte TS Shipping on sellest tulenevalt 31. detsembril 2015 konservatiivsemalt hinnanud Botnica väärtuseks 39 miljonit eurot. «Kuna Botnica raamatupidamislik jääkväärtus oli 44 miljonit, siis teostati 31. detsembri seisuga Botnica allahindlus viis miljonit eurot. Botnica allahindluse vajadus on ennekõike tingitud offshore laevade turul toimunud negatiivsetest muutustest,» selgitas Raid.

Tallinna Sadam ei soovi hetkel hindamisakte avalikustada, kuna nende hinnangul võivad olla just aktid prokuratuuri uurimisobjektideks.

Riigiprokuratuur hakkas uurima Botnica ostmisega seotud asjaolusid, kuna riigikogu Tallinna Sadama uurimiskomisjonil tekkis kahtlus, et hind, mis 2012. aastal Botnica eest maksti, oli liiga kõrge. Nimelt oli Botnica Eestisse jõudmise hetkeks juba 14 aastat Soome lipu all jääs rassinud. Botnica ehitamine läks 1998. aastal maksma 303 miljonit marka ehk 50 miljonit eurot.

Lisaks leidsid riigikogu liikmed Tallinna Sadama dokumentide hulgast väidetavalt võltsimise tunnustega pabereid.

Botnica Eestile müümist vahendanud ning seejärel Tallinna Sadama tütarettevõtet TS Shipping juhtima asunud Ülo Eero ütles möödunud nädalal Postimehele, et vaadata ei tasu ehitushinda, vaid raha, mida laevaga teenida võib. 2013-2014. aastal teenis laev Kara merel ja Põhjamerel töötades 65 000-70 000 dollarit päevas. «Sealt tuleb see laeva väärtus, mida ta on võimeline sisse tooma, mitte see, mis on tema ehitushind,» ütles Eero.

Kuna Botnica suudab jää lõhkumise kõrval teenindada tuuleparke ja naftaplatvorme, siis on laev kahe suvega teeninud 11,4 miljonit eurot.

Eero tunnistas, et mitte ükski rahvusvaheline laevade hindaja ei andnud ostutehingul oma arvamust Botnica väärtuse kohta ning Eesti leppis ilma igasuguste läbirääkimisteta müüja nõutud hinnaga. «Minu arusaamise järgi ei ole mitte ükski riiklik firma, kes sel ajal Botnicaga tegeles, laeva reaalselt lasknud mitte kuskil hinnata,» ütles Eero.

Kommentaarid (6)
Copy
Tagasi üles