Millised on Eesti noored tegelikult? (2)

Tiina Kaukvere
, Eesti uudiste päevatoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti noorte tüübid.
Eesti noorte tüübid. Foto: TNS Emor

TNS Emor uuris, milline on Eestis elavate 15-25-aastaste noorte profiil – mida peetakse oluliseks, millised on emotsionaalsed vajadused ja kas need erinevad rahvuste puhul.

TNS Emor uuris kokku 1089 noort vanuses 15 kuni 25. Emori uuringueksperdi Tanja Krigeri sõnul on Eesti noored kollektivistlikud karjaloomad, kes hindavad suhtlemist ja teiste seas olemist. Noored on ekstravertsed ja elavad pigem väljapoole.

Selgus, et üle poole Eesti noortest peab oluliseks maailmakodanikuks olemist. Kusjuures eestimaalaseks olemist tähtsustasid noored vähem.

«Eesti noored on avatud mõttelaadiga, neid iseloomustab suurem tolerantsus erinevate kultuuride ja vähemuste suhtes. Võrdõiguslikkus on nende jaoks oluliselt loomulikum kui täiskasvanute jaoks ja nad ei tee sellest numbrit,» sõnas uuringuekspert Kaidi Reedi. Eesti noored loevad palju välisuudiseid. Samas Eesti riigi kaitsmine ning meie ühiskondlikes ja poliitilistes algatustes osalemine jätab noori üsna ükskõikseks - vaid iga kümnes noor peab neid asju enda jaoks väga oluliseks.

Ka selgus uuringust, et 38 protsenti noortest peab oma suurimateks eeskujudeks vanemaid ja pere.

Arvamusliidriteks vanemad

«Võiks ju arvata, et idealiseeritakse rohkem praeguseid meediastaare,» märkis Kriger. «Ka sõpruskond mõjutab noorte arvamust ja käitumist. Kuulsaid isikuid toodi eeskujudena välja vähe, sel juhul nimetati eelkõige välismaa ettevõtjaid ja visionääre nagu Bill Gates, Steve Jobs, või Eesti ja välismaa poliitikuid, näiteks Ilves, Obama ja Putin.»

Samuti selgus, et noored peavad enda jaoks oluliseks tervist ja hariduse saamist. «Hariduse mõte on siiski noorte jaoks mõnevõrra erinev – kui umbes pool tähtsustab seda ilmselt nii-öelda paberi pärast, siis teine pool soovib teadmisi, oskusi ja laiendada silmaringi,» lisas Kriger.

Kuus inimtüüpi

Kokkuvõttes tuli uuringust välja kuus erinevat Eesti noorte emotsionaalsete vajaduste segmenti  - nautleja, sõltumatu, sõber, enesekehtestaja, hoolija, püüdleja.

Sõltumatu (4%) - jõuline, peatumatu, julge, dünaamiline, teistest erinev. Julgeb erineda, väga aktiivne. Süvenemine on selle inimtüübi jaoks raske, ta tahab informatsiooni kiiresti. Revolutsionäär, kelle jaoks Eesti jääb väikeseks.

Enesekehtestaja (5%) - enesekindel, tugev, ettevõtlik, kompetentne. Hästi ettevõtlik, tahab saada edukaks. Tunneb huvi välismaal õppimise vastu, välismaal elamise vastu. Jälgib välismaiseid uudiseid ning mida suuremad riigipead korda saadavad. Inimtüüp, kelle ettevõtmistest võib tulevikus kuulda.

Püüdleja (9%) - keskendunud, mõtlev, edasipüüdlik, sihikindel, efektiivne, eesmärgikindel ja süsteemne. Pigem keskendunud detailidele, süvenenud. Peab haridust väga oluliseks, mille abil saab palju saavutada. Eesti-kesksem - loeb meediast palju, kuid korjab erinevat informatsiooni ja arvamusi ning analüüsib seda. Loeb ka paberlehti, mis on noorte puhul haruldane.

Hoolija (15%) - mõistev, rahumeelne, hooliv, õrn, rahulolev. Pere on väga oluline, teeb perega koos asju ja usaldab pere arvamust. Ei soovi kodust väga kaugele minna. Väärtustab sisemist rahu ja talle ei meeldi kiirustamine. Elab loodusega kooskõlas. Väärtustab perekonda ja kodu. Ei soovi üldjuhul Eestist ära minna. Loeb lühiuudiseid ja pealkirju, et mitte liigset negatiivsust kogeda.

Sõber (41%) - soe, abivalmis, loomulik, pingevaba seltsiv. See inimtüüp peab samuti oluliseks pere ja vanemate arvamust. Head suhtlejad, kes veedavad palju aega sotsiaalmeedias. Peavad end humanitaarinimesteks.

Nautleja (26%) - sundimatu, elav, spontaanne, vaba, lõbujanuline, nautlev. Elavad ühe päeva korraga ja ei mõtle tulevikule. Palju sõpru. On hästi kursis moega ja uudistest loeb ka kollasemaid seltskonnauudiseid. Tema jaoks on oluline kõike ise proovida.

Kui mõelda, et noorte stereotüübiks on nautleja, siis Emori uuringu põhjal ei vasta see tõele. Umbes neljandik noortest on nautlejad.

Allikas:
Allikas: Foto: TNS Emor

Ka võrdles Emor vene ja eesti noori. Selgus, et vene noorte seas on rohkem enesekehtestajaid ning püüdlejaid. Emori analüütikute hinnangul võib see tuleneda sellest, et vene noored peavad millegi saavutamiseks Eestis rohkem pingutama, kasvõi keelebarjääri ületama.

Kas midagi muutub ka kasvades? Selgub, et liigutakse sõbrast enesekehtestaja poole, kuna tekib suurem soov midagi saavutada.

Allikas:
Allikas: Foto: TNS Emor
Allikas:
Allikas: Foto: TNS Emor

Kokkuvõte

Eestis elavad noored...

  • tähtsustavad maailmakodanikuks olemist;
  • peavad võrdõiguslikkust loomulikuks – neid iseloomustab tolerantsus erinevate kultuuride ja vähemuste suhtes;
  • peavad oluliseks tervise eest hoolitsemist, hariduse saamist, tööga kindlustatust, peret;
  • peavad arvamusliidriteks ülekaalukalt vanemaid ja peret;
  • on mõjutatud sõpruskonna arvamusest ja käitumisest;
  • mainivad arvamusliidritena ka kuulsaid isikuid, kuid koondvaates ei eristunud selget ja tugevat eeskuju. Kõige rohkem nimetati välismaa ettevõtjaid ja visionääre või Eesti ja välismaa poliitikuid.

Eesti noorte igapäevast meediatarbimist iseloomustab:

  • Peamiseks meedia- ja suhtluskanaliteks on Google, Youtube, Facebook ja Gmail. Vene noortel on Facebookist olulisem kanal Vkontakte ning Gmailile lisaks on populaarne ka mail.ru.
  • Noorem vanuserühm kasutab ka Twitterit ja Instagrami.
  • Uudistega hoitakse kursis Delfit ja Postimees online’i lugedes, kuid Postimees on uudiste allikaks ainult eesti noortele.
  • Seitse noort kümnest vaatab telerit iga päev – eesti noored vaatavad peamiselt TV3 ja Kanal2. Vene noored vaatavad telerit vähem, kõige enam PBK-d ja 3+.
  • Raadiod kuulavad iga päev pea pooled noortest. Eesti noorte seas on populaarsemad jaamad SkyPlus ja Power Hit Radio. Vene noorte seas Sky Radio ja Russkoje Radio.
  • Trükimeediat jälgivad iga päev vähesed (alla viiendiku).
Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles