VTA mõtleb, kas lubab Saaremaa ja Hiiumaa vahel köit vedada

Helen Mihelson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Köie punumine 11. juunil toimuva hiidlaste-saarlaste köieveo tarbeks.
Köie punumine 11. juunil toimuva hiidlaste-saarlaste köieveo tarbeks. Foto: Merekultuuriaasta

Hiidlaste ja saarlaste uskumatuna näiv idee korraldada kahe saare vahel köievedu peaks saama teoks juba vähem kui kuu aja pärast. Kõigepealt tuleb aga mõelda, kuidas tagada ohutus.

Umbes kolme nädala pärast, 11. juuni õhtul peaksid kõik võistlusjanulised saarlased ja hiidlased kogunema vastavalt Soela ja Sõru sadamasse, et maha pidada üks tõsine jõukatsumine.

Nimelt peaks siis aset leidma kahe saare vaheline köievedu, mis näeb välja nii, et üle Soela väina veetakse kümnekilomeetrine köis. Nagu ühele õigele võistlusele kohane, jälgib kogu asja ka kohtunik, kelleks on seekord Vormsi saare esindaja.

Mõistagi ei ole selline ettevõtmine niisama lihtne. Selleks, et üritus üldse toimuda saaks, peab veeteede amet (VTA) ürituse toimumise ajaks laevaliikluse sulgema. Samuti tuleb tagada ohutus, seda nii üritusega seotud inimestele kui ka kõigile teistele veeliiklejatele.

«Ürituse mõte on vahva, aga me ei taha ju keegi, et seal midagi õnnetus juhtuks,» põhjendas ameti pressiesindaja Priit Põiklik ettevalmistuse vajalikkust.

Köieveo Hiiumaa-poolne korraldaja Tanel Lips lisas, et köievedu ise võiks mitte kuigi pikaks venida. Siis ei jääks ka laevaliiklus kauaks seisma. Tõmbamine ise võiks tema hinnangul kesta kuni pool tundi ja osalema oodatakse sadu inimesi mõlemal saarel.

Lips on veendunud, et midagi ületamatut selle ettevõtmise juures ei ole. Küll aga on mõnelt poolt olnud kuulda ka skeptilisi arvamusi.

«Ma ise siiralt usun, et ükski kaalutlus ei ole täna meie plaani ümber lükanud,» sõnas ta. Kui siis ainult võib ettevõtmisele kriipsu peale tõmmata tormine ilm.

Esimene kilomeeter köit on valmis ja juba peagi katsetatakse, kuidas on seda tõmmata. «Ülejäänud köieosa on juba tellitud, nii et varsti läheb tõmbamiseks!» on korraldaja positiivselt meelestatud.

Kas aga probleeme ei või tekitada see, kui 10-kilomeetrine köis märjaks saab ja seetõttu väga raskeks muutub?

«Tegemist on ujuvköiega, mis tähendab, et köis ujub vee peal. Küll aga on see vahepeal poidega fikseeritud, et see kuskile mujale ulpima ei läheks,» selgitas Lips.

Tänase seisuga on VTA korraldajatelt küsinud täiendavat infot, ennekõike merre paigaldatavate poide kohta. Kas amet üritusele üldse loa annab, ja kui jah, siis millistel tingimustel, peaks selguma juba lähiajal.

Köievedu toimub kahe sadama vahel. Foto: kuvatõmmis / Google Maps.
Köievedu toimub kahe sadama vahel. Foto: kuvatõmmis / Google Maps. Foto: Kuvatõmmis
Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles