Vanamootorratturid tähistavad 1500-kilomeetrise matkaga Berliini Tähesõidu võitu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

80 aastat tagasi, 1936. aasta Berliini Olümpiamängude auks korraldatud esimese mootorrataste tähesõidu võitis ülekaalukalt Eesti 14-liikmeline võistkond. See oli esimene eredam sündmus meie motomatkamise ajaloos, mida Eesti Vanamootorattaklubi Unic-Moto ja Eesti Motomatkajate Klubi liikmed mälestavad ühise matkaga Rahvusvahelise Mootorratturite Organisatsiooni (FIM) kokkutulekule Slovakkiasse.

Jaanilaupäeval algav matk kujuneb delegatsiooni jaoks umbes 1500 kilomeetri pikkuseks. Eriliseks teeb selle sõidu aga see, et Eestist osaleb 19 vanamootorratast, mis on vanemad kui 35 aastat ja nii mõnegi valmistamisest on möödunud pea sama kaua aega kui esimest tähesõidust Berliini.

Gerli, Priit, Ivar ja Ave sõidu alguses Urge tanklas täna, 23. juunil.
1946.aasta Indian, 1973.aasta Iz Jupiter ja 1957. aasta AWO Simson. Foto: erakogu.
Gerli, Priit, Ivar ja Ave sõidu alguses Urge tanklas täna, 23. juunil. 1946.aasta Indian, 1973.aasta Iz Jupiter ja 1957. aasta AWO Simson. Foto: erakogu. Foto: AFP / Scanpix

Näiteks osalevad matkal 1932. aasta Harley Davidson, 1935. ja 1939. aasta Zündappid ja 1946. aasta Indian – ja kõik sõidavad Eestist Slovakkiasse omadel ratastel. Sellega soovib vanamootorrattaklubi tõestada, et ka palju aastakümneid hiljem on vanad mootorrattad matkamiseks kõlbulikud ning sama tõsiselt võetavad kui kaasaegsed.

Berliini olümpiamängude eel korraldatud tähesõitu peetakse motomatkajate iga-aastase suurürituse, FIM Rally alguseks. Eestlased saavutasid seal tookord endilegi üllatusliku võidu 15 727 punktiga. Võrdlusena, et teise koha saavutanud luksemburglased kogusid vaid  2610 punkti ning hollandlastel oli 44 meeskonna liiget Eesti 14 vastu, kellest üks oli naine.

Auhindamine toimus valemi põhjal, kus oli otsustavaks võistkonna mootorrataste arv võrdluses elanike üldarvuga riigis, mootorrataste üldarv klubi koduriigis 1. jaanuari 1936 seisuga ja distants stardist finišini kilomeetrites. Raha reisiks saadi põhiliselt suurvõistlustelt hipodroomil ning meeskonna rännak kulges ühest kontrollpunktist teise. Arvestades, et tänapäevaseid navigatsiooniseadmeid tollal polnud, pidi meeskonna juht õppima marsruudi pähe ning oskama vilunult ja kiirelt maakaarti lugeda.

Teel oldi kuus päeva, mille ajal läbiti 2000 kilomeetrit. Reast välja löövaid õnnetusi meeskonna juhi, Harri Pärkma reisiloo mälestustes kirjutatu põhjal ei olnud, peavalu tegi vaid naelte rohkus teedel ja sellest tingitud rehvide lappimine. Kuigi aset leidis ka kukkumisi ja vigastusi ning mälestusi lugedes olid meie kangelased teepeal kohati päris näljas ja väsimusest ümber kukkumas.

Tähesõidu 1936. aasta grupipilt.
Tähesõidu 1936. aasta grupipilt. Foto: Erakogu

Mis ootas võidukaid tähesõitjaid aga kodumaal pärast võiduuudist? Pärkma sõnul mindi vaimustuses puhuti liialduseni. Näiteks 1936. aasta 2. augusti numbris oli pealkiri: «Eesti esimene kuldmedal!». Lähemalt saab sellest põnevast retkest lugeda siit.

FIM Rally on suur rahvusvaheline üritus ning Eesti rohkearvulise delegatsiooni saabumine just sellises võtmes ning ajalugu ja vanatehnikat väärtustades pälvib kindlasti suurt tähelepanu, sest tavapärane motomatkamine toimub reeglina tänapäevaste mootorratastega. Toimuvad ka võistlused erinevates kategooriates, kuid nendes ei arvestata enam võistlejariigi elanike ega mootorrataste üldarve, vaid puhtalt osavõtjate hulka.

Unic-Moto ja Eesti Motomatkajate Klubi ühisdelegatsiooni kuulub 44 osavõitjat. Vanamootorratturite delegatsioon stardib ajavahemikul 23.- 24. juuni. Planeeritud ajakava kohaselt kogunevad vanamootorratturid 24. juuni õhtuks ööbimiskohta Leedus. Liptovis FIM Rally üritusel viibitakse 28. juunist 1. juulini, mis päädib viimasel päeval ühises kolonnis riigilippudega varustatud mootorrataste ringsõiduga Rahvaste Paraadi nime all.

40 aastat vanatehnikaharrastust Eestis

1975. aasta oktoobris kogunes väike grupp vanasõidukihuvilisi Tallinnas, aadressil Pikk tänav 41 ja valis vanasõidukite klubi loomiseks orgkomitee. Vanasõidukite klubi Unic asutamiskoosolek toimus 31. jaanuaril 1976. aastal ning klubis moodustati veo- ja sõiduauto-, velo- ning motosektisoon. Motosektsioonist saigi alguse tänane Eesti Vanatehnikaklubi Unic-Moto.

Juba 20 aastat korraldab Unic-Moto mai ning oktoobri kuu esimesel pühapäeval Harju maakonnas Tagadi Restauraatorite päeva, kus on võimalik hankida kõikvõimalikke varuosi vanasõidukitele. See aga ei ole sugugi klubi põhitegevus, vaid klubilise tegevuse eesmärgiks on ühendada vanamootorratta valdajaid ja huvilisi ning vanatehnika säilitamine Eestis asjahuviliste individuaalse ja ühendatud tegevuse kaudu. Iga aasta juulikuu teisel nädalavahetusel korraldatakse kahepäevane kokkutulek mõnes vahvas Eestimaa paigas, kus esitletakse aasta jooksul valminud projekte, hinnatakse «musta numbri» vääriliseks peetavaid tsikleid, sõidetakse koos paraadil ning peetakse vanamootorrataste jõukatsumisi.

Täna on klubis üle 160 liikme, mis teeb Unic-Moto Eesti suurimaks mootorrattaklubiks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles