Metsikud praamijärjekorrad tulid üllatusena nii ministeeriumile kui ka laevafirmale (8)

Liis Velsker
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Praamijärjekord Kuivastus.
Praamijärjekord Kuivastus. Foto: Sander Ilvest

Pühapäeval Hiiumaalt mandrile reisida tahtnud inimesed ütlevad, et ootasid parvlaeva 7 kuni 10 tundi. Väinamere Liinid ütleb vastu, et ooteaeg ei ületanud kuut tundi ja nemad täitsid riigi tellimust. Ministeerium põhjendab tellimust vedaja prognoosiga ja lisareiside jaoks ettenähtud eelarvega.

Riiklik tellimus suviseks kõrghooajaks, mil parvlaevaliiklust Hiiumaale ja Saaremaale teenindas kolm laeva, lõppes 21. augustil. Alates pühapäevast sõitsid liinidel vaid kaks laeva.

Üliõpilane Robert Reidla kirjeldas, et tema teekond Kärdlast Tallinna kujunes sel pühapäeval 14,5 tunni pikkuseks. «Hakkasime Kärdlast umbes kella 13 ajal sõitma ja saime parvlaeva peale südaöö ajal,» rääkis Reidla. Järjekorda jõudis ta kell 14.03. Kui ta vastu südaööd sadamast laevale sai, jäi veel mitukümmend sõidukit maha.

«See oli ikka väga tüütu. Minu arvates oli inimeste meeleolust ka näha, et kõik olid tüdinud ja pettunud,» kirjeldas ta. Mingit infot reisijad Reidla sõnul kohapeal ei saanud. «Ainukene info, mis me saime, oli läbi uudiste,» nentis ta.

«Saan aru, miks see jutt jääklassidest... Kujundatakse ettekäänet praamiühenduse täielikuks lõpetamiseks. Ootame Uberi paate.

Hiiumaal maakodus aeg-ajalt käiva Reidla sõnul pole ta veel kunagi varem Hiiumaale minnes või sealt tulles nii kaua parvlaeva pidanud ootama. Isegi jaanipäeval on kiiremini mandrile saanud. Kõige kauem on ta parvlaeva oodanud 5 tundi. «Järjekord oli nii pikk, et terve päev läks raisku,» möönis mees.

Riigikogu liige Igor Gräzin teatas oma sotsiaalmeedia kontol, et ka Saaremaal oli praamijärjekord hullumeelne, umbes 5 km, kui mitte rohkem. «Oleme ka kannatlik ning leebe rahvas,» kirjutas Gräzin.

Reformierakondlane jätkas, et pühapäeva auks lõpetati praamiliiklus sootuks ära ja sügisene graafik on valmistumine ühenduse katkestamiseks. «Saan aru, miks see jutt jääklassidest... Kujundatakse ettekäänet praamiühenduse täielikuks lõpetamiseks. Ootame Uberi paate,» lisas Gräzin.

MTÜ Hiiumaa Heaks sotsiaalmeedia grupis kirjutas veel mitu inimest, et ootas Heltermaa sadamas pääsu laevale üle seitsme tunni. Väinamere Liinide väitel ei ületanud pühapäevane praamijärjekord siiski kuut tundi.

«Üldjärjekorra ooteaeg on suvel igal nädalavahetusel ja kõigub reeglina 2-6 tunni vahel olenevalt nädalast, liinist ja sellest, millisel ajal sadamasse saabutakse – kas ennelõunal või õhtul. Järjekord tekib reeglina ennelõunal, hommikustele reisidele ooteaega ei ole ja tavaliselt mitte ka päeva viimastele reisidele,» seisis ettevõtte vastuses.

Ettevõte kinnitas, et kõik sõidukid viiakse alati üle ning mõlemal liinil toimusid eile lisareisid. Ükski reisija parvlaevalt maha ei jäänud. Kuivastu-Virtsu liinil tegi lisareisid parvlaev Ionas Virtsust kell 23.05 ja Kuivastust kell 23.45, pardal oli 56 sõidukit ja 118 reisijat. Rohuküla-Heltermaa liinil sõitis Regula Rohukülast välja kell 23.45 ja Heltermaalt kell 1.10, pardal oli 39 sõidukit ja 91 reisijat.

Väinamere Liinid rõhutas, et parvlaevagraafikud otsustab tellijana majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, kes esitab vedajale reiside tellimuse ja jaotuse perioodide ning päevade lõikes.

Vedaja täidab tellitud graafikut ja riik oli kolmanda lisalaeva mõlemale liinile tellinud kuni 20. augustini. Virtsu-Kuivastu liini graafiku ja reiside mahu perioodil 20.06.–21.08 kinnitas 30. mail majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsler Merike Saks.

Ministeerium lähtus vedaja prognoosist

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) lennundus- ja merendusosakonna juhataja Taivo Linnamägi põhjendas, et üleminek sügiseseks ja hiljem talviseks graafikuks toimub igal aastal vastavalt vedaja prognoosile ja eelnevate aastate reisijate arvule, mis suvise kõrgperioodi järel järk-järgult väheneb.

«Sel aastal toimus reiside mõningane vähenemine alates eelmise nädala pühapäevast, tulenevalt asjaolust, et liinil sõitnud lisalaevad lahkusid liinilt,» lausus ta.

Linnamägi tõi võrdluseks välja, et eelmisel aastal lõppes kolme laeva graafik juba 10. augustil, sel aastal aga 20. augustil. «Graafikust ja aastaajast hoolimata tagab vedaja igapäevaselt, et kõik reisijad oleks üle veetud ja kui vaja, tehakse veoks lisareise, nagu oli ka eile õhtul,» selgitas Linnamägi.

Ministeeriumi selgitusel saadi tänavu valitsuse reservist lisalaevade kõrghooajaks liinile toomiseks lisaraha. See rahastus kattis ministeeriumi sõnul parvlaevade Mercandia ja Harilaid lisareisid kõrgperioodiks 20. juunist kuni 20. augustini.

Parvlaeva Mercandia prahitasu kaheks kuuks oli 920 000 eurot ja parvlaeva Harilaid prahitasu umbes 144 340 eurot, millele lisandusid reisitasud iga teostatud reisi eest.

«Kui saartel toimuvad suuremad üritused, siis tellime omalt poolt juba ette lisareise. Info suuremate ürituste ja nendest tulenevalt lisareiside vajaduse kohta saame maavalitsustest või vedajalt ning selle alusel plaanime koostöös maavalitsuste ja vedajaga täiendavate reiside teostamise, tagamaks, et broneerimata reisijate ooteaeg ei oleks liiga pikk,» lausus Linnamägi ja märkis, et ka uut vedajat Tallinna Sadamat on juba informeeritud, et näiteks oktoobri teisel nädalavahetusel on Saaremaal suurem koormus seoses Saaremaa Ralliga.

Riiklik tellimus hakkab nädala või paari kaupa sujuvalt vähenema alates augustist ning sügisesele graafikule minnakse reeglina täielikult üle septembri ja oktoobrikuu jooksul.

Lisareise on vastavalt lepingule lubatud teha vaid juhul, kui eelmisest reisist jääb sadamasse ootele vähemalt 100 liinimeetrit sõidukeid, järgmise graafikujärgse väljumiseni on aega rohkem kui 2 tundi ja vedajal on olemas reisidest vaba laev, lisas Väinamere Liinid.

Infoboks

Käesoleval suvel ja sügise algul reiside arv nädalas Rohuküla-Heltermaa liinil:

20.-26.06 – 184

27.06-3.07 – 192

4.07-7.08 – 190 (vedaja ja Hiiu maavalitsuse ettepanekul lisas ministeerium kümme täiendavalt lisareisi 4.-8.08 parvlaevaga Harilaid)

8.-14.08 – 178

15.-21.08 – 170

22.-28.08 – 146

29.08-4.09 – 130

5.-18.09 – 116

19.-25.09 – 110

Reiside arv 2015 vs 2016

Kuivastu-Virtsu parvlaevaliinil telliti 2015. aastal perioodiks 20.06–21.08 reise 3513, millele lisaks tehti jooksvalt nõudlusest tulenevalt veel 105 lisareisi.

2016. aastal on samaks perioodiks tellitud 3720 reisi, millele lisaks on teostatud veel kaheksa lisareisi.

Mõlemal aastal on Kuivastu-Virtsu parvlaevaliini suvisel perioodil teenindatud kolme laevaga – 2015. aastal parvlaevadega Hiiumaa või Muhumaa või Saaremaa, Ionas ja Regula ning 2016. aastal parvlaevadega Hiiumaa, Ionas ja Mercandia.

See tähendab, et käesoleval aastal on üleveovõimekus tõusnud 102 reisi võrra, kuivõrd parvlaev Mercandia on suurema mahutavusega kui oli Regula.

Heltermaa-Rohuküla parvlaevaliinil telliti 2015. aastal perioodiks 20.06–21.08 reise 1340, millele lisaks tehti jooksvalt nõudlusest tulenevalt veel seitse lisareisi. 2016. aastal on samaks perioodiks tellitud 1684 reisi, millele lisaks on teostatud veel 20 lisareisi.

Seega on üleveovõimekus käesoleval aastal tõusnud 337 reisi võrra.

Kommentaarid (8)
Copy
Tagasi üles