Tallinna Lennujaamal täitub täna 80 aastat Ülemistel (1)

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Täpselt 80 aastat tagasi 20. septembril avati Ülemiste järve kaldal kolmesuunaline betoonist lennurada – selle sündmusega sai Tallinna lennuväljast ametlikult Tallinna Lennujaam.

Uus lennurada võimaldas lennukitel maanduda iga tuulesuunaga ning igal aastaajal. See areng tagas Tallinnale aastaringse lennuühenduse muu maailmaga, vahendas Tallinna Lennujaama esindaja.

Toonase lennuraja pikkuseks oli 300x300 meetrit. Ajalooline betoonist lennurajakolmnurk on nähtav tänapäevalgi, asudes lennuraja Tartu maantee poolses otsas. Omal ajal peeti Tallinna lennujaama kogu Ida-Euroopa modernseimaks ja suurimaks lennujaamaks.

Lennujaama administratiivhoone paikneb vanas terminalihoones, mis valmis küll alles 1955. aastal, kuid mille projekti koostas juba 1938. aastal Arthur Jürvetson.

Omaaegne pikim lennuliin Euroopas läbis ka Tallinna ning ulatus Helsingist Jeruusalemma, vahemaandumistega Riias, Varssavis, Lvivis, Bukarestis, Thessalonikis, Ateenas, Rhodosel ning Lodis.

Tallinna Lennujaam, vaade. Arhitekt M. Piskov, Aeroprojekt (EAM Fk 1906)
Tallinna Lennujaam, vaade. Arhitekt M. Piskov, Aeroprojekt (EAM Fk 1906) Foto: EESTI ARHITEKTUURIMUUSEUM

1980. aasta olümpiaregati ajaks valminud uue terminalihoone projekteerimisel lähtus arhitekt Mihhail Piskov vana eesti rehielamu motiivist.

Rahvusvaheline lennuühendus muu maailmaga taastus Tallinnas aastal 1989, kui lennujaamas maandus SASi lend Stockholmist.

1992. aasta 20. veebruaril maandus Tallinna lennuväljale kaaperdatud reisilennuk, mis oli algselt teel Tjumenist Peterburi. Kaaperdaja oli relvastatud kahe käsigranaadiga, tol ajal kutsuti neid limonkadeks ehk sidrunikesteks. Kaaperdaja eesmärk oli jõuda Rootsi, kuhu ta siiski ei jõudnud ning Tallinnast taas õhku tõusnud, lendas lennuk hoopis Peterburi. Ohtlik olukord sai õnneliku lõpu ja ükski reisija vigastada ei saanud.

1995. aastal saatis Eesti Vabariik Tallinna Lennujaamast teele oma kaitseväe esimese välismissiooni Estpla1. Nende ülesandeks oli Jugoslaavia sõjakoldes jälgida Taani Kuningriigi pataljoni koosseisus serblaste ja Horvaatia valitsusvägede vaherahust kinnipidamist.

Miljoni reisija arvu ühes aastas ületas Tallinna Lennujaam aastal 2007, kahe miljoni reisija piir ületati juba 2012. aastal.

Juubelinädala puhul tervitavad lennujaama reisijaid terminalis toimuvad minikontserdid ning taidluskavad. Kõik etteasted on ühel või teisel viisil seotud ka lennujaama enda töötajatega.

Tallinna Lennujaama kodulehel on köitev ülevaade Eesti lennunduse ajaloost, alates Sergei Utotškini esimesest lennust kuni lennujaama tänapäeva suursündmusteni.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles