Saksa õhuväelaste hullumeelne ööpäev Ämaris: Eesti õhupiirile lähenes iga 90 minuti järel Vene lennuk (11)

Andres Einmann
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vene õhujõudude hävitaja Su-27.
Vene õhujõudude hävitaja Su-27. Foto: SCANPIX

Oktoobri esimesel nädalal oli nii Soome õhuväel kui ka Ämaris õhuturbemissioonil olevatel Saksa õhuväelastel hullumeelne ööpäev, kuna õhupiirile lähenevaid Vene sõjalennukeid tuli tuvastada iga 90 minuti järel.

Ämaris baseeruva  Saksa õhuturbeüksuse ülema Swen Jacobi sõnul oli NATO teadlik, et Vene õhujõududel on 6.-7. oktoobriks Soome lahele planeeritud õppus, kuid seda ei osanud keegi oodata, et õhupiirile lähenevaid lennukeid tuleb minna tuvastama iga pooleteise tunni järel, kirjutab Verkkouutiset.

«Nad panid meie kiirreageerimisvõimekuse ikka ja jälle proovile, üks lennuk tuli teise järel. Pidime ikka ja jälle Ämarist õhku tõusma. See oli väljakutse, aga meil oli piisavalt ressursse ja suurepäraseid tehnikuid, kes hoidsid lennukid stardivalmis kogu ajal,» kirjeldas Jacob oktoobri esimesel nädalal Ämaris valitsenud olukorda.

Jacobi sõnul võib vaid arvata, et venelaste õppuse eesmärk oli teha kindlaks, kuidas suudavad NATO ja Soome hävitajad samaaegselt reageerida. «Igal juhul said nad vastuse, et me suudame seda,» rääkis ta. Saksa õhuturbemissiooni ülem peab venelaste õppust väga veidraks. «Lennukid lendasid üle rahvusvaheliste vete, siis tagasi, uuesti üle rahvusvaheliste vete ja uuesti koju. Ma ei tea, mis tüüpi õppus see võis olla, meie taolisi õppusi küll ei korralda,» nentis ta.

Kokku käisid Saksa hävitajad 6. oktoobri pärastlõunast 7. oktoobri pärastlõunani tuvastamas kümmet vene lennukit, mõnda neist tuli tuvastada mitu korda järjest. Enamasti oli tegemist hävitajatega SU-27, kuid paar õhusõidukit olid ka sõjaväe transpordilennukid.

«Hea asi on see, et me käisime kõiki lennukeid tuvastamas ja saime nad kõik ka kätte. Tihedam aeg oli neljapäeva ja reede pärastlõuna, reede hommikul oli veidi rahulikum,» meenutas ta.

Üksuse ülem Swen Jacob oli valmis ka ise hävitajal õhku tõusma Vene lennukit tuvastama. Tal oli piloodi ülikond seljas ja oleks tema valvekord lõppenud kaks minutit hiljem, olekski tal tulnud õhku tõusta.

Jacob ei osanud öelda, mitu potentsiaalset Eesti õhupiiri rikkumist selle õppuse raames ette võis tulla. Saksa õhuturvajad ühtegi õhupiiririkkumist ei registreerinud. Soome õhupiiri rikuti neljapäeval kell 16.43 ja 21.33.

Ämari lennuväljal on praegu õhuturbemissioonil Saksamaa Luftwaffe õhuväelased, kes kasutavad oma missiooniks nelja Eurofighter-tüüpi hävitajat.

Kommentaarid (11)
Copy
Tagasi üles