«Vahetund Postimehega»: Rail Balticu rahastus on ebakindel

Madis Vaikmaa
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Andreas Kaju ja Janek Mäggi hooaja esimeses saates «Vahetund Postimehega». Foto on illustratiivne.
Andreas Kaju ja Janek Mäggi hooaja esimeses saates «Vahetund Postimehega». Foto on illustratiivne. Foto: Eero Vabamägi

«Vahetunnis Postimehega» osalenud logistikaettevõtja Karli Lamboti hinnangul on suurprojekti rahastus ja ka kaubamahud ebakindlad.

Rail Balticu projekti koordinaatori Kristjan Kaunissaare sõnul jääb projekti rahastamine tõesti kahte Euroopa Liidu eelarveperioodi. «Fakt on see, et kolm Balti riiki on praeguseks saanud projekti jaoks 766 miljonit eurot. Enamus ehitamiseks minevast rahast peaks tulema järgmisest eelarveperioodist ja meie ootus on see, et rahastamine jätkuks,» ütles Kaunissaare ja lisas, et eelarveküsimused on läbirääkimiste küsimus.

Lauri Hussari sõnul on Rail Balticu maksumus 5 miljardit eurot, millest Eesti osa on 1,3 miljardit. «Kui võtame siia juurde lubaduse, et 80 protsenti rahast eraldatakse Euroopa ühendamise rahastust, siis Eestil tuleb rahastada raudtee ehitamist 250 miljoni euroga.»

Samuti kahtles Lambot selles, kas Rail Balticule ikka tulevad kaubaveod nii suures mahus, kui praegu lubatakse. Kaunissaare sõnul tuginetakse raudtee planeerimisel 2011. aastal valminud AECOMi uuringule, milles väidetakse, et raudteele peaks ümber kolima 80 protsenti maanteel ja 20 merel veetavast kaubast.

Lisaks majandusele on suurehitusel ka märkimisväärne keskkonnamõju. Keskkonnapsühholoog Grete Arro sõnul mõjutab raudteetamm veerežiimi ja lisaks ei pääse raudteest üle metsloomad. Rail Baltiku projekti koordinaatori sõnul on nende aspektidega arvestatud ja loomade jaoks rajatakse ökoduktid.

Kuigi projekti algusaegadel räägiti, et inimesed hakkavad Berliini sõitma, on tänaseks pandud rõhk regionaalsele reisijateveole. Millised on ülejäänud vaidluskohad, mis raudteeehitusega kaasnevad, saab kuulata Kuku raadio koduleheküljelt või siin samas loos asuvast pleierist. 

«Vahetund Postimehega» on Kuku raadio eetris kolmapäeviti kell 13-14 ja saadet saab kuulata ka Kuku raadio koduleheküljel. Saatejuhtideks on Postimehe peatoimetaja Lauri Hussar ja reporter Madis Vaikmaa.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles