Veoauto GAZ 53 ehitatakse ümber soomusauto Estonia koopiaks (1)

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Saaremaa Sõjavara Seltsi eestvedaja Margus Sinimets ja Aivar Riisalu vene veoautoga Gaz 53, millest tehakse ajaloolise soomusauto teisik.
Saaremaa Sõjavara Seltsi eestvedaja Margus Sinimets ja Aivar Riisalu vene veoautoga Gaz 53, millest tehakse ajaloolise soomusauto teisik. Foto: Kaitseliit

Kaitseliidu vanematekogu liige, ettevõtja Aivar Riisalu andis Saaremaa Sõjavara Seltsi eestvedajale Margus Sinimetsale üle veoauto GAZ 53, masin ehitatakse ümber ajaloolise soomusauto Estonia koopiaks.

Ajaloolise soomusauto ehitamine on üks osa Kaitseliidu 100. aastapäeva tähistamise ettevõtmistest. Riigihanke sellele võitis Saaremaa Sõjavara Selts, kus soomusauto taastatakse ajaloolise foto ja kirjelduste järgi, edastas Kaitseliit oma Facebooki leheküljel. Soomusautol saab olema niivõrd autentne välimus kui võimalik, samuti on tal autonoomne liikumisvõimekus ja tolleaegsete pardarelvade koopiad.

Estonia hakkab liikuma Kaitseliidu juubeliüritustel üle kogu Eesti. Teda saadab ajaloolistes vormides meeskond.

Hanketeate kohaselt peab soomusauto peab olema iseseisvalt liikumisvõimeline ning olema suuteline läbima vähemalt kuni 10 kilomeetri pikkust vahemaad. Koopia ehitaja peab ehitama doonorautole ajaloolise kere vähemalt 3-4 millimeetri paksusest terasplekist ja paigaldama ajaloolise välimusega täiskummiga rattad. Ka tuleb masinale paigaldada relvastuse koopiad, kusjuures vähemalt kaks kuulipildujat võimaldama paukmoonaga laskmist.

Soomusautot Estonia hakati ehitama 1918. aasta detsembris Tallinna sadamatehases insener Saukase juhtimisel. Ehitust ja materjalide hankimist koordineeris toona mereväekapteni auastmes olnud Johan Pitka.

Soomusauto Estonia valmis 1918. aasta jõuludeks. Kuna aga masin osutus talveteede jaoks liiga raskeks, jäeti see Tallinna sisekaitse ülesandeid täitma.

Soomusautod ehitati kolmetonnise veoauto veermikule. Soomusautodel olid 45-hobujõulised mootorid ja kiirus kuni 45 km/h.

Masina juhiruumis olid kaks juhti ja kuulipildur Madseni kergekuulipildujaga. Lahinguosa lael oli 360-kraadise pöördenurgaga suurtükitorn 37-millimeetrise Hotchkissi kiirlaskekahuriga, lahinguosa tagaküljel aga kaks poolringikujulist torni raskekuulipildujaga Maxim.

Soomusauto soomus oli ehitatud 6-millimeetristest kaevikukilpidest lahinguosal ja 8–10 millimeetri paksusest soomusplekist mootori- ja juhiosal ning soomusauto lael.

Talvel värviti auto valge-hall-siniseks ja suvel oliivroheliseks.

soomusauto Estonia
soomusauto Estonia Foto: Kaitseliit
Kommentaarid (1)
Copy

Märksõnad

Tagasi üles