«Radar»: roolis telefoniga tegelemine muutub järjest suuremaks probleemiks (5)

Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Liiklusseadus ütleb selgelt, et mobiiltelefoniga autoroolis rääkimine on keelatud. Kuid kui paljud meist tegelikult seadusest kinni peavad? 

Kadriann Luts on noor ema, kes kahe aasta eest sattus liiklusõnnetusse just seetõttu, et tema autole sõitis tagant sisse juht, kes kasutas roolis mobiili. Sellest ajast saadik on Kadriann võtnud endale kohustuseks kõik seadust rikkuvad autojuhid politseile üles anda.

Ta meenutab seda päeva 2015. aasta juulis, kui abikaasaga suvilast Tallinnasse sõitsid: «Pidime meheõe sünnipäevale minema aga sinna me siis ei jõudnud. Toimus avarii natukene enne Haabersti ringi, kui Keila poolt sõita, seal K-Rauta juures.»

Ta vigastast õnnetuses oma vasakut kätt. Kuid tal vedas, ta on elus. Kui palju inimesi on aga mobiili kasutamise tõttu roolis hukkunud?

«Me ei tea seda,» ütleb liiklusspetasialist Villu Vane. «Me lihtsalt ei saa seda teada, sest tihtipeale ei ole enam seda, kes meile sellest räägiks.» Endine liikluspolitsei ülemkomissar Vane töötab maanteeameti liikluseksperdina. Oma töös on ta kokku puutunud paljude liiklusõnnetustega.

«Sõiduauto Mazda, mille juht tegeles mobiiltelefoniga, kaotas möödasõidul juhitavuse ja põrkas kokku vastu tulnud kaubikuga ja selles siis hukkus juht ja kaks autos olnud inimest. Inimene, kes mobiiltelefoni näpib ja kellegile otsa sõidab, ega ta ei tule seda nüüd nii väga hea meelega ju tunnistama,» räägib Vane.

Vane tunnistab, et roolis mobiiliga rääkivaid autojuhte näeb igapäevaselt. Seda kinnitab ka Luts.

Aprilli alguses käis «Radar» politseiga reidil kaasas. Mustamäel Kadaka Selveri juures peeti tunni ajaga kinni viis autojuhti, kes roolikeeramise ajal mobiiliga rääkisid.

Nõmmel oli aga kohale organiseeritud simulaator, millega püüti juhtidele selgitada, kui ohtlik mobiiliga rääkimine tegelikult on. Kui ei taha rahatrahvi saada, mine simulaatorisse. Selleks, et aru saada, kuidas simulaatoris asjad käivad, läbis testi ka «Radari» produtsendi abi Marta Vaarik, kes on pikki aastaid autojuht olnud ning kes samuti aeg-ajalt roolis mobiili kasutab.

Marta istub rooli kindla veendumusega, et suudab korraga keskenduda nii kõnele kui liiklusele. Nii kaua kui kogu Marta tähelepanu on sõitmisel, suudab ta edukalt ära hoida liiklusõnnetuse. Kuid nüüd tuleb mängu mobiil ning õnnetus on kohe platsis.

Reidil vestlesime paljude juhtidega, kes olid saanud trahvi või käinud simulaatoris. Kaamera ette ei soovinud keegi rääkima tulla, kuid nii mõnigi tunnistas, et selle ühe trahvi või simulaatoris käigu tõttu oma harjumusi siiski muutma ei hakka. Ehk siis ka tulevikus võib neid roolis kohata mobiil käes.

Kaks kuud pärast mobiilivaba päeva ja suurt kampaaniat, mis palus juhte autoroolis mobiiliga mitte tegeleda, panime Radari kaamera püsti Tallinna kõige tihedamale ristmikule Stockmanni juurde. Eelmise teisipäeva hommikul tabasime kaameraga 20 juhti, kes roolis olles mobiiliga tegelesid.

Kommentaarid (5)
Copy
Tagasi üles