Õiguskantsler analüüsib joobes autojuhtimise keeldu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uus liiklusseadus ei luba joobes juhtida ka maastikusõidukit väljaspool teid.
Uus liiklusseadus ei luba joobes juhtida ka maastikusõidukit väljaspool teid. Foto: Sille Annuk

Õiguskantsler Indrek Teder palus majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi selgitusi uues liiklusseaduses oleva sõiduki joobes juhtimist puudutava punkti kohta, sest temalt palus kodanik selles osas põhiseaduslikkuse järelevalve menetlust alustada.

«Avaldaja on äärmiselt kriitiline piirangu suhtes, millega laiendatakse alkoholijoobes mootorsõiduki juhtimise keeldu ka sõitmisele väljaspool teed,» märkis Teder kirjas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.

Näiteks leidis kodanik, et see säte annab politseile aluse ilma põhjenduseta kontrollida mootorsõidukijuhtide väljaspool teed ning liiga suured õigused sisenemiseks kellegi valdusesse. Tema hinnangul riivatakse sellega liigselt kodanike põhiõigusi.

Teder lisas, et tema esialgse hinnangu kohaselt võib piirangu kehtestamine olla õigustatud, kuid enne lõpliku seisukoha võtmist palus ta selgitusi nii ministeeriumilt kui politsei- ja piirivalveametilt. Samuti palus ta täpsustust, kas see piirang laieneb ka maastikusõidukitele.

Majandusminister Juhan Parts vastas õiguskantslerile, et kuna joobeseisundis sõitmise on üheks oluliseks avariide põhjuseks, on eesmärk eemaldada võimalikult paljud joobes isikud autoroolist. Seejuures on sellel ka kasvatuslik funktsioon ehk mõjutada inimeste suhtumist selliseks, et joobes autojuhtimine pole sallitav mitte kuskil – ei teel ega väljaspool seda.

See piirang kehtib ka maastikusõidukijuhtidele nii liikluses kui maastikul sõitmisel.

Oma koduaias ringisõitmisega ei piirduta

Samuti leidis Parts oma kirjas, et kui piirduda vaid joobeseisundis teel sõitmise keeluga, ei tagaks see kolmandate isikute ohutust ei väljaspool teed – aga ka mitte teedel, sest joobes inimene ei pruugi olla adekvaatne ega alluda mistahes piirangutele.

«Reeglina kasutatakse mootorsõidukit pikemate vahemaade läbimiseks, st olukorrad, kus mootorsõidukit kasutatakse näiteks vaid oma koduaia piires liikumiseks, on harvad,» kirjutas Parts. «Samuti liigutakse mootorsõidukiga reeglina mööda teid, väljaspool teed sõitmine on pigem erand.»

Parts pidas ka ebatõenäoliseks võimalust, et politsei hakkab massiliselt näiteks koduõuedes joobeseisundi olemasolu tuvastama. «Seega ei saa meie hinnangul pidada keeldu juhtida mootorsõidukit väljaspool teed joobeseisundis ulatuslikuks ega intensiivseks vaba eneseteostuse õiguse riiveks,» sedastas minister.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles