Soome toll võtab võlglastelt autosid ära

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
1. märtsil 2006 viidi Jan Arensi auto tema maja eest Soomes minema, põhjuseks erimeelsused Soome tolliga automaksu tasumisel. Auto on Arens Hansa Liisingule tagastanud, ent tüli maksu pärast kestab Soome kohtutes siiani.
1. märtsil 2006 viidi Jan Arensi auto tema maja eest Soomes minema, põhjuseks erimeelsused Soome tolliga automaksu tasumisel. Auto on Arens Hansa Liisingule tagastanud, ent tüli maksu pärast kestab Soome kohtutes siiani. Foto: Erakogu

Helsingis võttis toll reedel kaheksa Eesti numbrimärgiga autot omanikelt ära ja müüb need oksjonil, kui omanikud ei tasu sadade tuhandete kroonideni küündida võivat automaksu.


Soome toll ja politsei tegid reedel Helsingi piirkonnas suuremat sorti reidi, kus kontrollisid 400 välismaa numbrimärkidega autot.

Lisaks kaheksale Eesti numb­riga autole võttis toll ära ka ühe Vene ja ühe Hispaania numbrimärgiga auto. Autod jäävad tolli seniks, kuni automaks ära makstakse. Maksmatajätmise korral müüb toll autod maksu kättesaamiseks oksjonil maha.

Soome tolliameti kommunikatsioonijuhi Sallamaari Repo sõnul said veel 19 inimest kutse ilmuda tolli kontorisse, et saada kätte teave automaksu suuruse kohta või selgitada tollile, miks automaksu talle kehtestada ei saa. Automaksu maksmisest pääsemise ainus põhjus on Soomes õppimine.

Repo sõnul olid pooled kutsutuist eile kella neljaks juba tollis käinud.

Tolliametnik ukse taga


Ühel 2006. aasta lumisel talvepäeval ilmus Soomes Lestijärvil elava Jan Arensi kodu ukse taha mees, kes tutvustas end tolliametnikuna, ning teatas, et Arens võlgneb oma auto eest Soome riigile 12 500 eurot ehk peaaegu 200 000 krooni tollimaksu.

Arens leidis, et ei võlgne Soomele midagi, mistõttu kutsuti mees paar päeva hiljem lähedalasuvasse Kokkola asulasse kohaliku tolli esindusse selgitusi andma.

«Nad lootsid, et läheme Eesti autoga vaibale, aga meil oli Soome auto ka. Me läksime siis sellega,» muigas Arens.

See aga Arensi Hansa Liisingust hangitud Wolkswagen Gol­fi ei päästnud, sest kui ta ka pärast vaibal käimist ei soovinud autovõtmeid üle anda, sõitis tolli treiler lihtsalt mehe kodu juurde, võttis auto peale ja viis ära.

Kogu tekkinud segaduse põhjuseks oli Arensi sõnul see, et tema peale oli kaevatud, kusjuures kaebajaks oli teine kohalik eestlane.

Soomlased rikuvad seadust?

Arens sai 2006. aastal kolm kuud pärast auto äravõtmist oma sõiduvahendi advokaadi abil tollist tagasi, ent lepingu Hansa Liisinguga on ta lõpetanud, sest tal oli lihtsam endale Soomest uus auto hankida. Ilma autota asendustalunikuna ehk talunikele puhkuseandjana töötav Arens aga ametit pidada ei saa.

Sellest ajast saadik on Arens aidanud nõuga kolmel-neljal eestlasel oma autod Soome tollist kätte saada.

Soomlased rikkuvat aga Arensi sõnul Euroopa Liidu seadusi, sest Euroopa Liidu reeglite kohaselt ei saa küsida välismaa autode eest sama raha mis Soome autode eest, kui nendega ei kavatseta kogu auto eluea Soomes sõita.

Soome automaks

•    Turismiautot võib Soomes kasutada kuni 6 kuud katkestuseta tähtajaga või 12 kuud katkestustega tähtaja puhul. Kuuekuulise tähtaja jooksul võib taotleda tollilt pikendust. Kui see aeg ümber saab, tuleb sõiduk kas riigist välja viia, paigutada vabatsooni või mujale tolliametniku määratud kohta, hävitada ametniku järelevalve all või loovutada riigile kulusid tekitamata. Muul juhul tuleb sõiduki eest tasuda maksu.
•    Kui isik loetakse Soomes elavaks, ei ole tal õigust kasutada Soomes automaksuga maksustatavat sõidukit ilma maksu maksmata. Automaksuga maksustatakse sõiduautod, pakiautod ja muud autod, mille tühimass on alla 1875 kilo, mootorrattad, kolme- ja neljarattalised mootorsõidukid.
•    Isiku alaline elukoht on automaksuseaduse § 33 järgi koht, kus isik elab vähemalt 185 päeva kalendriaastas.                  Allikas: Soome automaksuseadus

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles