Ministeerium: romadele hariduse võimaldamisega oleme tegelenud aastaid

Merje Pors
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Lennart Rikk

Riik on juba aastaid tegelenud küsimusega, kuidas toetada mustlasrahvusest laste hariduse saamist, kuid põrkunud tihtipeale kokku mitmete takistavate teguritega, tunnistab haridus- ja teadusministeerium.

Pidev liikumine ühest kohast teise on üheks olulisemaks põhjuseks, miks paljudel noortel mustlastel koolitee katki jääb.

«Nad on suhteliselt liikuvad inimesed – see on nende eluviis. Vastu nende tahtmist ei saa neid paigale sundida või rutiini suruda,» märkis ministeeriumi pressiesindaja Asso Ladva Postimees.ee’le.

Ta toonitas, et Põhja-Eesti Romade Ühingu esimehe Roman Luti väide, nagu suunataks terved mustlased Eestis tihtipeale erivajadustega laste koolidesse, ei vasta tõele. «Erikoolidesse määramine toimub meditsiiniliste näidustuste alusel ja see saab toimuda üksnes vanema/seadusliku hooldaja nõusolekul.»

Ministeeriumi andmetel õppis 2010/2011. õppeaastal Eestis 18 õpilast, kelle kodukeelena oli määratletud romi keel. Neist kaheksa õppis hariduslike erivajadustega laste koolides ja kümme tavakoolides.

«Koolidelt saadud andmete alusel võib siiski eeldada, et roma rahvusest lapsi õpib meie koolides enam, kuivõrd koduse keele määratlemine ei ole vanematele ja lastele kohustuslik,» lisab ministeerium. Näiteks Valga Vene Gümnaasiumis on teada kümme roma rahvusest õpilast.

Ministeeriumi 2008. ja 2009. aasta hariduse statistikast ei ilmne, et romi keelt koduse keelena rääkivad õpilased oleks kohustuslikust haridusest välja langenud.

Koolidelt saadud infost selgub aga, et mõnel juhul lahkuvad mustlased koolist küll pärast kohustusliku kooliea täitumist, kuid enne põhihariduse täielikku omandamist. On ka juhtumeid, kus vanemad on otsustanud elama asuda mõnda teise Euroopa Liidu riiki, mistõttu lapsel katkeb koolitee Eestis.

Ministeeriumil on selleks aastaks kavandatud mitmed meetmed, mis peaksid toetama mustlaslaste hariduse omandamist. Näiteks kutsutakse kokku arendusrühm (sh mustlaste kogukonna esindajad), mille eesmärgiks on töötada välja ettepanekud, kuidas toetada noori romasid, et nad tahaksid omandada põhihariduse. Samuti tutvustatakse õpetajatele ja koolijuhtidele nende koolide tegevust, kus järjepidevalt ja edukalt on õppinud romadest õpilased. Sellistes koolides pakutakse enamasti täiendava keeleõppe võimalust, tugiõpet ja parandusõpet.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles