Narva piirijärjekorra broneerisid kütusevedajad?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Narva piiripunkt.
Narva piiripunkt. Foto: Mihkel Maripuu

Siseministeerium kahtlustab, et Narva piiripunkti kaudu Venemaale sõitmist korraldava e-järjekorra broneerisid täis kütusevedajad. Ausad piiriületajad muretsema ei pea, pool piiriületusmahust on jäetud elava järjekorra jaoks.

Alates 1. augustist hakkab idapiiril kehtima uus eelbroneeringute süsteem, mille kohaselt saavad autojuhid varakult endale interneti või mobiilside abil piiriületamise aja reserveerida ning alles selleks ajaks füüsiliselt piirile jõudma .

Täna hommikuse on Narva piiripunkti kaudu Venemaale minev sõiduautode järjekors reserveeritud kuni 11. augustini. Teistes piiripunktides või Narvas veokite järjekorras olid esimesed vabad piiriületusajad saadaval aga juba poole kuni pooleteise päeva jooksul.

«Eelbroneeringutele on antud ainult pooled järjekorra kohad. Seda võib võrrelda Saaremaa laevale minekuga. Elava järjekorra jaoks on pool piiriületuse mahust veel täiesti saadaval. 1. augustist saab hakata end elavasse järjekorda panema,» selgitas siseministeeriumi piirivalvespetsialist Rando Kruusmaa.

Tema sõnul arvatakse ministeeriumis, et Venemaalt odava kütuse toojad on end broneeringutesse sisse pannud ning kõik vabad ajad ära täitnud.

«Nüüd nad avastavad 1. augustil, et nad ei saa enam üle, kuna neil on broneering juba tehtud. Kui bensiinivedaja on pannud end kahe nädala jooksul saada olnud esimesele vabale kohale ja mõtleb siis veel elavasse järjekorda minna, siis saab ta kurva tõe osaliseks,» sõnas Kruusmaa. Nimelt saavad elavas järjekorras üle piiri vaid need, kellel broneeringut pole, on selle järgi Venemaal juba ära käinud või sellest loobunud.

Kruusmaa avaldas lootust, et juba augusti esimesed päevad teevad reserveeringutes korrektuure ning osad kohad lähevad vabaks.

Ta tõi välja kaks põhjust, miks ainult Narva piiripunkt kinni reserveeriti – kohalike kütusevedajate harjumus ning linna suurus.

Narvas on püütud erinevate meetmetega piirijärjekordi lühendada juba aastaid, kuid kütuse ja muu odava kauba järel edasi-tagasi sõitjad on linna ja riigi tegevusest hoolimata järjekordadi kasvatanud.

«Narva on läbi Transservis-N järjekorrateemaga juba aastaid harjunud. Kohalikud juba teavad, kuidas kogu see süsteem käib ja et kui sa kirjas pole, siis sa üle ei saa. Lisaks veel Narva linna suurus. Tean, et Koidulast toovad Tartu bensiinivedajad, aga kohalik elanikkond on sedavõrd väiksem. Kindlasti pole nemad ka veel nii asjast aru saanud, et see on koht, kus nad peaksid end registreerima hakkama,» selgitas Kruusmaa.

Tema sõnul on raske prognoosida, millisteks Koidula ja Luhamaa piiripunktide järjekorrad kujunevad, kui piirkonna inimesed sellega harjuvad ning kütusevedajad selle kohustuse avastavad.

«Narvas oli sõiduautode elava järjekorra pikkus klassikaliselt neli-viis päeva, me ei oska veel arvata, kas Koidulas ja Luhamaal jäävad ühe-kahe päeva peale või lähevad pikemaks. Eks seda näita praktika augustikuus.»

Kruusmaa rõhutas, et uuele piiriületuskorrale ülemineku esimestel kuudel on lähenemine inimkeskne ning piirivalvurid saavad vajadusel inimesi eelisjärjekorras üle piiri lasta.

«Kui mõni turist satub sinna ja pole kuulnud, siis eelisjärjekorras ta ikkagi üle lastakse. Kui mõnel inimesel on vaja ikkagi hädasti minna näiteks matustele, siis seda ta saab. Probleemi ei ole,» tõi ametnik näiteid.

1. augustist idapiiril täielikult tööle hakkav GoSwifti süsteemi eelreserveeringutes on autojuhi nimi ja auto number seotud, neid muuta ei saa. Samuti ei saa end mitmele erinevale kuupäevale registreerida, ei juhti ega autot ei saa enne uuesti registreerida, kui eelneva broneerigu järgi on piir ületatud või broneering tühistatud.

GoSwift on ühtse piirijärjekorra haldamise infosüsteem, mis koostab järjekorra Eesti-Vene piiri ületada soovivatest sõidukitest ja isikutest.

Eelregistreerimise hind on riigi poolt kehtestatud ja kõikjal idapiiril ühine, sel aastal maksab järjekorda registreerimine ühe euro. Lisaks tuleb piiriületajal maksta ootealade kasutamise eest, kuid neilegi on kehtestatud piirhinnad, mida ületada ei tohi.

Näiteks Narvas läheb piiriületus maksma kolm eurot – üks e-registreerimise ja kaks ooteala kasutamise eest. Alates eelmise aasta 1. juulist maksis õiduautoga piiriületus Narvas 30 krooni.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles