Uus piiriületuskord pani turistide kannatuse proovile

Irina Tokareva
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hollandi turistid seisid eile nõutult ootetsoonis operaatori akna juures ja uurisid, millal nad lõpuks üle piiri saavad.
Hollandi turistid seisid eile nõutult ootetsoonis operaatori akna juures ja uurisid, millal nad lõpuks üle piiri saavad. Foto: Irina Tokareva

Eile Eesti-Vene piiril kehtima hakanud uus ­piiriületuskord jättis Narvas pooleks ööpäevaks lõksu 78 Hollandi turisti, pikki tunde tuli teadmatuses oodata ka paljudel külalistel ­Venemaalt.


Isiklike sõiduautodega reisiv Hollandi turistide grupp jõudis eile keskpäeval Tallinnast Narva ja jäi seal toppama ootetsoonis. Uuest piiriületuskorrast, mis käivitus 1. augustist, ei teadnud nad midagi.

Süsteemi loonud firma Girf OÜ idee järgi lubab süsteem broneerida interneti teel või telefonitsi varakult sobiva aja piiriületuseks. Samas saab järjekorda registreeruda ka vahetult ootetsoonis – sel juhul ei tohiks ooteaeg Girfi arvestuste järgi ületada 8–9 tundi.

Hollandi turistidele pidanuks ooteaeg vastavalt neile väljastatud piiriületusdokumentidele olema 4–15 tundi. Kuid tegelikkuses kujunes see veelgi pikemaks. Need, kes pidid ootetsoonist edasi pääsema kell neli päeval, seisid pool viis veel operaatori akna juures järjekorras ja uurisid, millal nad lõpuks üle piiri saavad.

Valitses teadmatus

«Ei saa midagi öelda – võib-olla kell viis, aga võib-olla kuus,» teatas Transservis-N-i (firma, kes teenindab ootetsooni – toim) operaator kiretult inglise keeles. «Te vist arvatavasti lihtsalt magate seal, jah?» pahandas seepeale üks hollandlannadest.

«Kuidas me saame selgitada neile välismaalastele, et meil käivitus tänasest uus piiriületussüsteem, mille eest me ei saa vastutada,» ütles Postimehele Transservis-N-i töötaja, kes ei soovinud oma nime öelda. Tema sõnul Girfi esindajat Narvas parasjagu polnud, seetõttu soovitasid nad kõigil rahulolematutel helistada firma telefonile. «Kuid ka see telefon ei vasta,» kinnitas Postimehele üks järjekorras tammuvatest turistidest.

Ka Peterburist pärit Stanislav Belozub veetis ootetsoonis tunde. «Ma tulin Eestisse möödunud reedel, siis saingi teada, et sisse viiakse uus broneerimissüsteem,» rääkis ta. «Aga nagu mulle öeldi, sai broneerida alles 16. augustiks. Kui see mulle ei sobi, siis tulevat ilmuda ootetsooni ärasõidupäeval paar tundi enne soovitud ärasõiduaega.»

Saabunud Narva kell 11 hommikul, sai juba kümmekond aastat Eestis puhkamas käiv Belozub broneerida järjekorra kella 16ks. Kuid isegi kell 16.30 ei teadnud ta, millal tegelikult piir ületada õnnestub.

«Aknast öeldakse, et ei tea. Võib-olla paari tunni pärast. Aga järjekorras käivad kõlakad, et oodata tuleb umbes kella üheksani,» rääkis ta. «Sellise korralagedusega puutun kokku esimest korda.»

Peterburist pärit Svetlana Hämäläinen, kes käis koos perega Narva-Jõesuus puhkamas, kinnitas, et neid ei teavitatud uuest piiriületuse korrast ei Eesti konsulaadis, kus ta vormistas viisa, ega ka piiril.

Koos lastega lõksus

«Arvasime, et pääseme nagu tavaliselt läbi tunni-kahega,» nentis naine. «Jõudsime siia kell 12, et saada piiri ületamiseks numbrit, ja kuulsime, et ootama peame vähemalt üheksa tundi, aga võib-olla ka rohkem. Kuid meil on kaks last, viisa lõpeb homme – mida teha?»

Transservis-N-i juhi Vladimir Mižui sõnul andis uus süsteem esimesel tööpäeval paaril korral «otsad», sellest ka viivituste põhjused. «Süsteem pole veel sisse töötatud – arvutid tõrkusid korda kuus, palju aega kulub deklaratsioonide täitmisele,» selgitas ta.

«Lisaks saabus planeerimatult suur grupp Hollandi turiste, keda tuli läbi lasta mitmes jaos,» jätkas Mižui. Ta lisas, et augustis, turismihooaja tipus, tuleb selliseid suuri «planeerimatuid» välismaalaste gruppe peaaegu igal aastal.

Mižui sõnul pääseb tunnis üle piiri umbes 25 autot – 14 eelneva broneeringuga ja 11 neist, kes registreeruvad vahetult ootetsooonis. Eelnevalt broneerinute järjekord ootetsoonis on tema kinnitusel praegu kõigest kaks-kolm tundi ehk umbes selline, nagu süsteemi loomisel arvestatigi. Ülejäänutel tuleb aga oodata palju kauem kui ettenähtud kaheksa-üheksa tundi.

Eile kell 18 oli ootetsoonis võimalik registreeruda alles täna õhtul kella 20ks, elavas järjekorras ootamise aeg ületas seega juba 26 tundi. Mižui sõnul tunnevad piiri ületamise raskusi oma nahal esialgu just sõiduautode omanikud, veoautode juhtidega läheb kõik plaanipäraselt.

Uut süsteemi arendatakse vajadusel edasi

Siseministeeriumi migratsiooni- ja piirivalvepoliitika osakonna juhataja Ruth Annus ja Girf OÜ esindaja Marius Kutateladze nentisid, et kuna eile oli uue süsteemi töölerakendamise esimene päev, siis on veel vara lõplikke järeldusi teha.

Positiivsest küljest märkis Annus, et nn elav veokite järjekord, mis varem seisis maantee ääres, on peaaegu kadunud. Samas tekitab iga vanalt süsteemilt uuele üleminek alguses mõnevõrra arusaamatusi ja neidki tuli eile piiripunktides ette.

Nii oli Narvas eile erandlik olukord, kus piiripunkti saabus kümnetest autodest koosnev grupp, tekitades tavatult pika üldise ootejärjekorra. Sellist olukorda ei oleks Annuse väitel olnud võimalik ära hoida ka varasema korra juures.

«Me oleme arvestanud ka süsteemi arendamise vajadusega, selleks jälgime pidevalt, kuidas see toimib,» nentis ta. «Soovime, et piiriületus oleks inimeste jaoks võimalikult mugav ja planeeritav.»

Elektroonilise broneerimissüsteemi välja töötanud firma Girf OÜ esindaja Marius Kutateladze sõnul viibisid kaks Girf OÜ töötajat uuele süsteemile ülemineku ajal, ööl vastu 1. augustit, nii ooteplatsil tööd korraldavas Transservis-N-is, kui ka piiripunktis, veendumaks, et kõik sujub plaanipäraselt. Uus infosüsteem hakkas tema väitel tööle tõrgeteta. (PM)
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles