Alkoholireklaami keelamise eelnõu läbis esimese lugemise

Madis Filippov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alkoholireklaam
Alkoholireklaam Foto: Peeter Langovits

Täna läbis riigikogus esimese lugemise Keskerakonna fraktsiooni algatatud seaduseelnõu, mis keelab täielikult alkoholireklaami tele- ja raadiomeedias ning välireklaamina. Peale eelnõu täiendamist läheb see teisele lugemisele.

Keskerakonna väitel on seaduseparanduse eesmärk laste ja noorte alkoholi tarbimise ja selle tagajärgede vähendamine.

«Tarbitava alkoholi poolest on Eesti Euroopas esirinnas,» selgitas Keskerakonna fraktsiooni liige Priit Toobal. «Uuringud näitavad, et alkoholireklaami keelustamine vähendab oluliselt selle tarbimist.»

Keskerakond viitab sellele, et OECD riikides teostatud uuringute andmetel on kange alkoholi reklaami piirangutega riikides alkoholi tarvitamine elanikkonna seas 16 protsenti väiksem. Riikides, kus lisaks kangele alkoholile on piirangud ka lahja alkoholi reklaamile, on tarvitatavad alkoholikogused veel 11 protsendi võrra väiksemad.

Samuti olevat liiklusõnnetuste arv kange alkoholi reklaami piirangutega riikides langenud 10 protsendi võrra ning nii kange kui ka lahja alkoholi reklaami piiranguid omavates riikides 23 protsenti.

Toobali sõnul on alkoholireklaami keelustamise teed läinud mitmed teisedki Euroopa riigid – näiteks Norras on keelustatud kogu alkoholireklaam, Soomes on keelatud kange alkoholi reklaam, Rootsis on aga alkoholireklaam (üle 2,25% alk. vol) täielikult keelatud televisioonis, raadios ja välimeedias, Prantsusmaal on keelatud alkoholireklaam televisioonis.

«Alkoholireklaamil on võime kujutada alkoholi tarvitamist kui sotsiaalselt heakskiidetud ja soovitatavat tegevust. Alkoholi tarvitamist esitletakse kui turvalist, riski- ja probleemivaba tegevust, millega kaasnevad vaid positiivsed emotsioonid,» rõhutas Toobal.

Toobal lisas, et ilmselt on vajalik välja töötada mehhanism, kuidas alkoholireklaami piirata ka internetis, kuid ta möönis, et see on keeruline.

Majanduskomisjoni liige Arto Aas (Reformierakond) märkis, et vabariigi valitsus otsustas eelnõu mitte toetada. Nimelt peaks seadusemuudatus jõustuma juba alates 2012. aasta 1. jaanuarist, kuid see rikuks õiguspärase ootuse põhimõtet. Muudatusest tuleb eelnevalt teavitada Eurooa Liidu Komisjoni ja teisi Euroopa Liidu riike.

Teiseks tõi Aasa sõnul valitsus välja, et eelnõu seletuskirjast ei ilmne mõju ettevõtlusele ja mõju alkoholireklaamile televisioonis. Näiteks olevat võimalik, et telekanalid loobuvad Eestis väljastatavast loast ja saateid hakatakse edastama teiste riikide jurisdiktsiooni alt, kus alkoholireklaam pole keelatud.

Aas rääkis, et majanduskomisjonis toimus huvitav debatt. Esiteks leiti, et alkoholireklaamile on praegugi palju piiranguid ja enne täiendavate piirangute kehtestamist tuleks alustada praeguste piirangute kontrollimisega. Eelnõus puuduvat ka majanduslike mõjude analüüs.

Veel toodi välja oht, et alkoholireklaam võib levida järjest rohkem internetikeskkonda. Alkoholitootjad ja eratelekanalid olevat ka juba näidanud üles head tahet, näiteks alkoholireklaami ei näidata saadetes, mis algavad enne kell 21.00.

«Seaduse rakendamine oleks hea tahte karistamine,» märkis Aas.

Majanduskomisjon leidis, et arvamust tuleks küsida ka sotsiaalkomisjonilt. Eelnõule saavad fraktsioonid esitada muudatusettepanekuid kuni 27. oktoobrini.

«Kui leitakse, et eelnõu on saanud küpsemaks, suunatakse see teisele lugemisele,» ütles Keskerakonna pressiesindaja Taavi Pukk. «Kuna see on opositsiooni eelnõu, siis on küsimus, millal ja kui aktiivselt sellega tegelema hakatakse.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles