Skandinaavia lennukompanii SAS paneb oma 49-protsendilise osaluse Estonian Airis kiirmüüki, tehingut raskendab «sinilinnul» lasuv kahjumi- ja võlakoorem.
SAS paneb Estonian Airi kiirmüüki
Majandusraskustega võitlev SAS kavatseb loobuda osalustest kõigis lennufirmades, mis ei sobi enam kokku nende uue tegevuskavaga. «Tahame osalused müüa nii kiiresti kui võimalik, kuid seejuures firmade väärtust kahjustamata,» ütles SASi kontserni tegevjuht Mats Jansson eilsel pressikonverentsil, kus tutvustati ettevõtte majandustulemusi.
Uue arenguplaani kohaselt jätab SAS endale vaid need lennukompaniid, mis keskenduvad Põhjamaade teenindamisele. Praeguseks on juba loobutud osalusest lätlaste airBalticus ning hispaanlaste Spanairis, mis müüdi, muuseas, ühe euroga. Müüki lähevad veel osalused Air Greenlandis ja BMIs, Spiritis ja Skywaysis.
«See on mõistetav ja arusaadav samm SASi poolt. Nende majandusraskused on ju pikka aega teada,» sõnas majandusminister Juhan Parts müügiplaani kommenteerides.
Ministri sõnul oleks riigi esmane eelistus leida Estonian Airile kodumaised partnerid, kelle arusaamad vastaksid riigi huvidele. Kes nendeks aga olla võivad, Parts öelda ei osanud.
Tallinki ostuhuvi
Pikalt on spekuleeritud, et üheks võimalikuks ostjaks võib olla laevandusfirma Tallink, kelle omanike Enn Pandi ja Ain Hanschmidtiga olevat minister Parts ka kohtunud ning tehingut arutanud.
Eile Parts aga laevafirmast kui võimalikust ostjast pikalt juttu teha ei tahtnud. Ütles vaid, et tegemist on «hea turismiettevõttega».
Estonian Airi juht Andrus Aljas märkis, et kindlasti on palju investoreid, kes tema juhitavat firmat osta tahaksid. «Kel huvi, peaks ka vahendeid leidma,» ütles ta ERR Uudistele.
Küsimusele, mis saab SASi ning Estonian Airi laenuandja ja laenuvõtja suhtest, vastas Aljas, et otsest mõju müügil sellele pole. Nimelt on SAS andnud Estonian Airile mitu ligi 30 miljoni krooni suurust laenu, nende rahasüstideta oleks Estonian Air SASi tegevjuhi Mats Janssoni sõnul tõenäoliselt pankrotti läinud.
Kui suurt hinda aastaid kahjumis sipelnud Estonian Airi eest küsida võidakse, ei tahtnud Aljas spekuleerida. Samuti ei hakanud ta pakkuma võimalikke uusi omanikke. Eesti riigi osalus lennukompaniis on praegu 34 protsenti, investeerimispangale Cresco kuulub 17 protsenti.
Investeerimispankur Rain Lõhmus märkis, et kes iganes Estonian Airi uueks omanikuks saab, tuleks tal lisaks ostuhinnale tasuda ka võlad ning hakata jõudsalt lennufirmasse investeerima.
«Ostuhind on üks asi, kuid tõenäoliselt vajab firma investeeringuid lisaks,» tõdes Lõhmus. «Estonian Air on võimalus ja bränd, mis tuleb üles töötada.»
Lõhmus meenutas, et airBalticu 47,2-protsendiline osalus müüdi umbes 316 miljoni krooniga. Estonian Airi väärtus oleks aga airBalticu omast väiksem, kuna lätlaste firma on oluliselt paremas seisus.
Koostöö jätkub
Andrus Aljase kinnitusel jätkub koostöö SASiga tavapäraselt. «Estonian Air on alati oma strateegia ja tegevusplaanid välja töötanud lähtudes eeskätt kodu- ja sihtturgude arenguvõimalustest. Seega ei tähenda võimalik muudatus omanikeringis kindlasti meie seniste plaanide kiiret ülevaatamist,» märkis Aljas.
Tema väitel on Estonian Air ja SAS seni head koostööd teinud ning eile avalikustatud otsus ei muuda firma põhisuunda, milleks on ettevõtte turuosa edasine tugevdamine ning jätkusuutlik ja kasumlik tegevus.
SAS kavatseb vähendada töökohtade arvu veel 3000 võrra, varem oli firma teatanud plaanist koondada 5600 töötajat. SAS teenis viiendat kvartalit järjest kahjumit, vahendas Bloomberg.
Ettevõtte puhaskahjum 2008. aasta neljandas kvartalis oli 2,77 miljardit krooni võrreldes 596 miljoni kroonise kahjumiga 2007. aastal samal ajal.
SAS plaanib korraldada uue aktsiaemissiooni ning soovib sellega teenida kuus miljardit Rootsi krooni. SASi aktsia hind läks pärast majandustulemuste avaldamist Stockholmi börsil hoogsasse langusesse.
Estonian Air
Lennufirma käive ja kasum (mln kr)
2004 949 27
2005 1515 65,8
2006 101 –58,9
2007 137 –52
Allikas: äriregister