Marianna Kaadi film põhjustas Ukrainas skandaali

Tiit Tuumalu
, kultuuritoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Alaealised kaevurid filmist «Auk nr 8».
Alaealised kaevurid filmist «Auk nr 8». Foto: kaader filmist

Ühestki teisest filmist ei räägitud eelmisel nädalal Ukrainas rohkem kui Marianna Kaadi dokumentaalist «Auk nr 8», põhjuseks kõrvaldamine inimõigustele pühendatud filmifestivali Docudays UA programmist.



Vahejuhtumi tegi iseäralikuks see, et kõrvaldamist nõudis filmi enda Ukraina kaastootja stuudio Interfilm, kelle teatel olevat «Auk nr 8» läbinisti vale, lavastatud, moonutatud faktide ja mängitud mi­sanstseenidega, nii et sel polevat mingit seost dokumentaalfilmi, veel vähem inimeste õiguste kaitsmisega.

Näitamise korral lubas stuudio festivali kohtusse kaevata, võttes aluseks süüdistuse piraatluses ja autoriõiguste rikkumises. Vastav avaldus jõudis korraldajateni vaid mõni tund enne filmi ametlikku seanssi.

Tulemuseks oli see, et asi jõudis ulatuslikult Ukraina pressi, film ise levis aga kulutulena videoportaalis Youtube, kogudes mõne päevaga 100 000 vaatamiskorda ja sadu toetavaid kommentaare, millest enamik pidas seda poliitiliseks vandenõuks.

Poliitilist tagapõhja nägi juhtunus ka ise Ukrainas viibinud Marianna Kaat. «Sealsele võimule ei meeldinud juba varem, kui filmi hakati mujal maailmas näitama, et see olevat Ukraina imidži rikkumine – laste tööekspluatatsioon,» kinnitas ta Postimehele.

Siiski pingutas kaastootja Kaadi hinnangul üle, tahtes olla võimule lojaalsem, kui võim ise oleks seda otseselt nõudnud. «Ma ei tahaks uskuda Kiievis levivaid oletusi, et filmi mahavaikimine maksti kinni ja sellepärast oli võitlus selle keelamise pärast ka nii julm. Usun, et põhjus oli kaudsem – selles, et filmitootmine ja -rahastamine ei ole Ukrainas poliitiliselt sõltumatu ja tootja lõi lihtsalt oma tuleviku pärast kartma.»

Ukraina ajakirjandus levitas ka Kaadi avaldust, mille järgi võtab ta süüdistusi filmi lavastuslikkuses kui isiklikku solvangut ja ametioskuste alavääristamist. «Las Ukraina rahvas ise otsustab, kas mu film sisaldab valet või mitte,» teatas ta.

Olemata ei jäänud ka filmi linastus, mis oli ühtlasi Ukraina esilinastuseks – Kaat korraldas selle omal vastutusel väljaspool festivali programmi peaosaliste ja ajakirjanike juuresolekul.

«Auk nr 8» jutustab vanemliku hoolitsuseta jäetud Donbassi lastest, kes on sunnitud töötama illegaalsetes kivisöe­aukudes. Film näitab ilmekalt, kui hoolimatu ja ükskõikne on oma laste suhtes postsovetlik ühiskond. Eesti ja Ukraina koostöös valminud linateos tuli välja 2010. aastal ja on osalenud edukalt ligemale 30 festivalil.

Juba sel neljapäeval jõuab Tallinnas aga kinolinale Kaadi uus dokumentaalfilm «Tööpealkiri: imelaps», mis pajatab juba kümneaastasena maailma muusikaeliidi ees esinenud Alexander Priorist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles