Kaupluseketid valmistuvad turu kukkumiseks

Kaja Koovit
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Graafika: Silver Ait

Näiteks kui mullu suutis Leedu Maxima Eesti ostjatelt enda taskusse kasseerida 1,3 miljardit krooni enam kui aasta varem, siis tänavu tuleb leppida käibe väiksema kasvuga. Asjatundjate hinnangul kahaneb kogu turg vähemalt 15 protsenti.


«Majanduslangus sunnib  tarbijaid üha enam säästma ning seda on kõige lihtsam teha, hoides kokku oma igapäevaostudelt,» ütles Maxima Eesti juhatuse esimees Renatas Vaitkevičius. «Maxima klientide arv suurenes mullu kiiresti ja avasime ka kaheksa uut kauplust.»

Tänavu jääb aga jaeketi käibe kasv aeglasemaks. «Kui suudame 15–20 protsendi suurust kasvu näidata, siis on see juba väga kõva sõna,» ütles Postimehele Maxima avalike suhete juht Erkki Erilaid.

Plaanivad laieneda

Teiste kaubanduskettide esindajad nii suuri prognoose avaldama ei soostunud, kuid plaane laieneda ja turuosa kasvatada möönsid nii Prisma Peremarketi tegevdirektor Janne Lihavainen kui ka Rimi turundus- ja kommunikatsioonijuht Evelin Mägioja. Varem avaldatud börsiteate järgi tahab Selver sel aastal avada kaks kauplust Eestis ja neli Lätis.

Kui Maxima juht tõdes, et halvenenud rahastamistingimused pärsivad varasemaid laienemisplaane, siis Prisma Peremarket plaanib võtta laienemiseks raha varasematel aastatel kogutud kasumist ega arvesta pankade kaasabiga. Järgmisel aastal avatakse saja uue töökohaga kauplus Narvas.  Lisaks tullakse Eestis turule supermarketite ketiga. «Praegune aeg on hea laienemiseks,» tõdes Lihavainen.

Suurim langus

Majandusolukorra halvenemine sunnib ostjat üha hoolikamalt valima, mida ta oma ostukorvi tõstab ja kui palju raha selle eest välja käib. Ja kuigi oma ettevõtetelt oodatakse edukat tegutsemist, siis kaubandushiidude ootused kogu turu tänavustele arengutele kuigi roosilised küll ei ole.

«Kardan, et kuskile 15 protsendi kanti see kogu turu langus sel aastal jääb,» tõdes Lihavainen.

Kui toidukaupade müük mullusega võrreldes küll kahaneb, aga mitte väga palju, sest sööma ja jooma ju peab, siis tarbekauba müügi langus saab olema märkimisväärselt suurem.

Lihavainen prognoosis, et paljud kaupmehed kaotavad tänavu nii palju, et ei saa enam jätkata. «Nõrgemad, kes õigel ajal tööd ära ei teinud ja efektiivsusele piisavalt tähelepanu ei pööranud, on sunnitud lahkuma,» tõdes ta.

Arvamused

Janne Lihavainen,
Prisma Peremarketi tegevdirektor

Arvestades turu üldisi muutusi, on lähiajal oodata Eesti jaeturu korrastumist. See tähendab tõenäoliselt kettide arvu vähenemist, sest Eesti turu mahtusid arvestades on jaekette liiga palju. Kui vaatame suuremaid turge, siis seal tegutseb vaid paar suuremat tegijat. Praegune situatsioon kiirendab nii liitmisi kui ülevõtmisi ja usun, et siinne turg liigub samas suunas. Samas ei maksa tarbijatel karta tugeva konkurentsi kadumist.

Evelin Mägioja,

Rimi turundus- ja kommunikatsioonijuht

Võib eeldada, et turul jätkub trend, et inimesed jälgivad väga täpselt, mida nad ostavad, plaanivad oma oste ette ja on senisest hinnatundlikumad. Jaekaubandus on jätkuva konkurentsisurve all, ja selleks et tarbijat enda juurde meelitada, tuleb pakkuda talle midagi sellist, mida teistel ei ole. Olgu selleks siis odavam hind, hea teenindus või laiem kaubavalik.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles