Kirglik Põhjala disaini tutvustaja

Tiina Kolk
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Keset disaini Kluuvi keskuses: 
Merilyn Kesküla algatud projekt «ÖÖ» 
on hullutanud publikut Londonis, 
Stockholmis, Tallinnas ja hiljuti Helsingis.
Keset disaini Kluuvi keskuses: Merilyn Kesküla algatud projekt «ÖÖ» on hullutanud publikut Londonis, Stockholmis, Tallinnas ja hiljuti Helsingis. Foto: Toomas Huik

Koduigatsus tiivustas Merilyn Kesküla alustama Põhjamaade disaini tutvustavat projekti «ÖÖ: Was it a dream / Oli see unenägu?».

TEKST TIINA KOLK
FOTOD TOOMAS HUIK

Väljakutseid armastav Merilyn Kesküla (28) otsustas mõni aasta tagasi, pärast pingelist tööd Suurbritannia kuulsas moefirmas Biba teha oma elus järjekordse kannapöörde ning kolida San Franciscosse. Seal läks ta kunstikooli, harrastas joogat ja kohtus väga eriliste inimestega. «Selline nullist alustamine kasvatab eneseusaldust ja teadmist, et saad hakkama ka siis, kui sult kõik võetakse,» tõdeb neiu.
Aja möödudes asendus aga Ameerika muretu õhustiku nautimine magus-valusa koduigatsusega. «Põhjamaadele iseloomulikud pikad ööd, päevade rahulik kulgemine, aastaaegade vahetumine ning siinsete inimeste mõttesügavus on ainulaadsed. Meie kommetes on üksjagu salapärast energiat ja müstikat, aga seda tajuvad vaid kohalikud,» räägib Kesküla, kes üritab «ÖÖ-ga» teistele rahvastele meie lugusid jutustades leida põnevaid seoseid keskkondade, disaini jm visuaalsete ning tunnetuslike väljendusvahendite vahel.
Teisel pool ookeani idanema hakanud «ÖÖ»-idee viis hakkaja neiu ellu 2010. aasta septembris Londoni disainifestivalil. «Töötasin selle nimel üksinda üle aasta, Põhjamaades reisides lõin asjatundjatest võrgustiku. Esimene «ÖÖ» võeti hästi vastu ja see jõudis Londoni disainifestivali Top Picks edetabelis esimese kolme hulka,» räägib kuraator.

Silmapaistvad esinejad
Hiljuti toimus «ÖÖ» Helsingis ja ka sealne publik võttis pakutu hästi vastu. Kesküla koostatud kava hõlmas sisutihedaid kohtumisi silmapaistvatega esinejatega, kelle hulka kuulusid näiteks Henrietta Thompson Wallpaperist, Times Square ja Ground Zero memoriaalmuuseumi projekteerinud Snohetta Design büroo direktor Martin Gran ning Agency V rajaja Rike Döpp. Soomest sai sõna muusikust arhitekt, NOW büroo rajaja Tuomas Toivonen, Eestit esindas Salto büroo arhitekt Ralf Lõoke.
Disainiväljapanekul esitleti seekord Islandilt, Taanist, Soomest, Rootsist ja Eestist pärit töid, nii «ÖÖ» veteranide kui ka uustulnukate loodut. Meie disainerid Kärt Ojavee ja Marit Ilison näitasid tööd, mille esmaesitlus oli veebruaris Londoni moenädalate aegu.
«Eelmise aasta lõpus uuesti avatud Kluuvi keskus oli «ÖÖ» jaoks väga hea koht, sest asub Helsingi kesklinnas,» mainib Kesküla.
«Hämmastav, kuidas kõik punktid elus miskit moodi kokku saavad,» nendib disainiturundaja. «Tartus õppisin poolteist aastat ajakirjandust ja suhtekorraldust, aga nagu Eesti Euroopa Liitu astus, otsustasin Inglismaale minna. Olin üks esimesi eestlasi, kes Londoni moekolledžis õppima asus. 2004. aastal oli Suur­britannia valitsusel veel käimas programm, mille raames said euroliidu riikide üliõpilased ilma õppemaksuta õppida, kui pere sissetulek jäi alla teatud taseme. Kahe aasta pärast saadi aru, et niimoodi jätkates läheks riik peagi pankrotti, kuid õnneks võimaldati juba alustanud tudengitel rada lõpuni käia.»
Paar kuud pärast Londonisse kolimist sai Kesküla tuttavaks ühe tuntud kujundajaga, kes töötas muu hulgas koos tema lemmikfotograafi, nüüdseks lahkunud Corinne Dayga. Tänu sellele sai neiu osaleda paljude nimekate modellide, näiteks Kate Mossi moeseeriate pildistamisel. Pärast koostöö tegemist Vogue’iga ja tööd ajakirjas ELLE fotoseeriate produtsendi assistendina tuligi tema ellu moefirma Biba.

Väljakutsete aeg
«Kõrvalt vaadates oli see aeg igati atraktiivne: elasime Milanos lukshotellis või Pariisis Champs Élysée lähedal paleetaolises korteris-showroom’is,» meenutab Kesküla. «Samas oli töö nii pingeline, et olin pidevalt stressis ja tundsin end kui tühjaks pigistatud sidrun. Järjekordsel Pariisi-hooajal otsustasin anda lahkumisavalduse, kuid minu viimane päev selles firmas oli viimane ka kolleegidele, sest Biba läks pankrotti.»
Sel suvel on vähem kui kümne aastaga palju teinud ja palju jõudnud Keskülal plaanis tempo maha võtta. Ta tunneb, et on saabunud aeg astuda samm tagasi, lõpetada vanad projektid ning vaadata ja hinnata, kuidas edasi minna. «Mõtlen keskenduda Londonile, töötada edasi Skandinaavia ettevõtete ja disaineritega ja ehk avan sügisel disaini showroom’i,» mainib ta. |a|

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles