Rahandusministeerium: aktsiisiseadus on Euroopa Liidu õigusaktidega kooskõlas

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Luhamaa piiripunkt
Luhamaa piiripunkt Foto: Sille Annuk

Rahandusministeeriumi kinnitusel vastab Eesti aktsiisiseadus Euroopa liidu direktiivide mõttele, seega ei tohiks ministeeriumi hinnangul ka õiguskantsleri menetlus tolli tööd idapiiril kütuseveo takistamisel muuta.

Rahandusministeerium ei ole analüüsinud, kas Eesti aktsiisiseadus on vastavuses Euroopa Liidu õigusaktidega. Ministeeriumi tolli- ja aktsiisipoliitika osakonna juhataja Marek Uusküla hinnangul puudub selleks vajadus.

«Meie hinnangul on aktsiisiseadus vastavuses Euroopa Liidus vastavat valdkonda reguleerivate direktiivide mõtte ja sättega,» sõnas ta.

Uusküla seletas, et iga kord kui sõiduk riigipiiri ületab, tuuakse selles ka kütust paagis kaasa, piirang on seatud kütuse toomisele aktsiisivabalt.

Näiteks Lätis on lubatud aktsiisivabalt kütust ja teisi aktsiisikaupu teatud koguses tuua üks kord seitsme päeva jooksul. Leedus on lubatud aktsiisivabalt tuua viis korda kalendrikuus, kuid mitte rohkem kui üks kord nädalas.

«Ministeerium on ühe variandina kaalunud Lätiga sarnase tingimuse kehtestamist. Meie erinevus lõunanaabritest seisnebki selles, et nemad on aktsiisikaupade teisest riigist toomise regulaarsuse konkreetse numbriga täpsustanud, kuid meie ei ole,» märkis Uusküla.

Tema sõnul võib lisaks lõunanaabrite kehtestatud ajalisele piirangule või selle asemel rakendada piiranguid lähtudes kaupadest, veokitest, piiriületajatest, välisriigis viibitud ajast või piiriületuste sagedusest.

Uusküla hinnangul näitab piiriületuste ja sellega kaasnevate aktsiisikaupade toomise sagedus ja regulaarsus, et seda tehakse ärilisel eesmärgil, mitte enda tarbeks.

Nii ministeerium kui ka MTA on sellisest ebaseaduslikust piiriülesest kütuseveost teadlikud olnud juba aastaid ning sellega on pidevalt ja jätkuvalt tegeletud.

Uusküla tunnistas, et viimase kuu senisest erinev ja jõulisem tegevus piiril on tulemust oluliselt parandanud, kuid mingit uut süsteemi ei ole kehtestatud, vaid MTA muutis lihtsalt oma töökorraldust ja töömeetodeid.

«Üle piiri sõeluvad aktsiisikaupade vedajad ei loo lisandväärtust, vaid rakendavad oma energia ja ettevõtlikkuse vaid riigimaksude enda illegaalseks tuluks pööramisele. See on alandav Eesti riigile ja kodanikele, kes end sellele pühendavad, takistab majandust ja võtab vähemaks eelarve võimalusi sotsiaalprobleemide leevendamiseks. Aus maksumaksmine on meie kõigi ühine huvi,» on piiriülest kütusevedu kommenteerinud rahandusminister Jürgen Ligi.

Tema hinnangul pole piiri ääres pikka aega olnud võimalik aus ettevõtlus kütuste, alkoholi ja tubaka müügil ning see on pärssinud laiemalt kaubanduse arengut ning töökohtade teket.

Õiguskantsler Indrek Teder alustas reedel menetlust kontrollimaks MTA tegevust Eesti idapiiril, kus viimaste nädalate jooksul on tolliametnikud asunud piiriülese kütuseveo lõpetamiseks nõutakse piiriületajatelt paagis oleva kütuse deklareerimist ning reisi sihtkoha avaldamist. Tederi esialgsel hinnangul võib sellist kontrolli lubav aktsiisiseadus olla vastuolus Euroopa Liidu direktiividega ning MTA töötajate tegevus ei pruugi olla kooskõlas hea halduse tavaga.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles